Den utstötte


Titel: Den utstötte                                                                                        Författare: Michelle Paver
Originaltitel: Gods and Warriors              Serie: Bronsdolken #1                Sidor: 281
Bokförlag:
Semic                                                                                        Utgivning: September 2012

Tolvårige Hylas jagas av ondskans krigare. Hans lillasyster är försvunnen, hans hund är död och han måste fly för sitt liv. Under sin flykt så möter han flickan Pira som vuxit upp i lyx - men ensammare än någon kan föreställa sig. En delfin kommer till deras hjälp, men flykten från förföljarna leder dem ända ner i underjordens mörker... 
Varför vill de döda Hylas? Var finns hans försvunna syster? Och varför är den mystiska, glänsande bronsdolken så viktig?

Berättelsen vi introduceras för i Den utstötte har ett antal likheter med Michelle Pavers andra, mycket omtalade, serie Vargbröder. Även här så får vi möta en tolvårig pojke som är på flykt. Istället för en vargunge så får han snart hjälp av en delfin och snart så sluter även flicka upp med dem. Men till skillnad från stenåldersmiljön i Vargbröder så befinner vi oss här vid Medelhavet under Bronsåldern.

Även om jag självklart inte väntar mig att denna serie ska komma i närheten av Vargbröder, som jag älskade, så blev jag ändå lite, lite besviken. För på många sätt så känns Den utstötte som en inledning - det känns ungefär som att vi i denna bok står lite i startgropen för det äventyr som ska komma att kretsa kring Bronsdolken. Det känns inte riktigt som att boken har ett eget mål eller att karaktären har en tydlig uppgift. Därför så blir boken inte sådär jättespännande som jag vet att Michelle Paver kan skriva.

Något annat som Paver är väldigt skicklig på är att beskriva miljöer. Med henne så bjuds man alltid på fina, väldetaljerade och realistiska beskrivningar. Det märks att hon verkligen gjort efterforskningar om bland annat tidsepoken och naturen kring Medelhavet. 
Karaktärerna i boken var okej. Även här så kändes det mest som att vi bara han få ett smakprov av vilka personligheter de har. Men förhoppningsvis så är detta något som kommer att utvecklas senare i serien. Den som jag fastnade mest för var väl ändå delfinen Silver, just för att det är intressant att få följa berättelsen hur hans synvinkel ibland.

Även om bokens tilltänkta åldersgrupp är något som jag helst inte lägger alltför stor vikt på, så måste jag nog även nämna att jag ibland kunde känna av att den mest tilltänkta läsarna är yngre än vad jag är. Jag hade nog önskat mer djupt, men det är ändå en bok som jag som sjuttonåring läser och gillar!

Så sammanfattningsvis så är det en bra bok, men jag hade nog förväntat mig mer spänning och att denna del haft ett tydligare mål för att slippa den där Inlednings-känslan. Men jag har inga tvivel om att denna serie kommer att bli bättre och jag ser fram emot att ta reda på hur Michelle Paver ska utveckla berättelsen!

Bokens första mening: "Pilen hade ett svart skaft och styrfjädrarna var gjorda av kråkfjädrar, men pilspetsen kune Hylas inte se, eftersom den satt begravd i hans arm."
Uppföljare: Det ska komma fyra böcker till i serien, men hittills så verkar inga färdiga titlar finnas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0