Harry Potter en español

Sedan årskurs 6 (dvs i drygt fem år) så har jag haft spanska som ett av mina ämnen i skolan. Och jag vill gärna tänka att jag under den tiden lärt mig väldigt mycket. Men så tänker jag även ibland på hur jag skulle klara mig om jag plötsligt skulle befinna mig i en situation där jag skulle behöva samtala lite med en spanjor. Visst, jag skulle antagligen kunna fråga hur denne mår, vad hen heter och lite liknande grundläggande saker.

Men mitt spanska ordförråd har alldeles för många luckor, vilket är lite synd. Jag skulle antagligen inte klara mg särskilt bra ensam i Spanien...
Så därför så tänkte jag nu, denna termin, helt frivilligt testa att läsa en bok på just spanska. 

Och ja, rubriken är ju väldigt avslöjande (även för er som inte kan spanska) så ni vet ju redan att det handlar om...

Det finns väl knappast en bättre bok att starta upp med än en som man redan kan utan och innan?
Jag lånade hem denna från biblioteket igår och ska börja läsa lite smått snart. Tanken är att jag ska läsa lite ur den då och då under resten av året, och om det känns bra och inte alltför svårt så kanske jag köper hem mitt eget exemplar senare. 
Lite bläddrande bland sidorna har redan avslöjat att jag nog aldrig skulle ha förstått själva handlingen om jag inte kunde den så väl innan... Men trots det så är jag positivt inställd och väldigt peppad på att ta mig an utmaningen!

/Amelie


P.S. Ifall någon där ute undrar, så verkar det som att alla karaktärer i boken fått behålla sina engelska originalnamn :) (puh!)

Kommentarer
Postat av: Sara - en bokblogg

HAHA! :) Jag har faktiskt Harry Potter på franska här hemma som jag köpte för något år sedan... Har läst några kapitel, men dem har ändrat massa namn... haha! Fast kul att läsa något man kan sen innan! :)

2012-09-25 @ 20:15:15
URL: http://uggsdotter.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Lycka till! :)
Jag går själv på spanska och vet att det kan vara väldigt svårt ibland.

2012-09-26 @ 14:02:43
URL: http://bokmalen.blogg.se
Postat av: Mathilda

Det låter jättesmart att läsa Harry Potter på spanska tycker jag! Jag började själv läsa Tintenherz när jag läste tyska i skolan och märkte extremt stor skillnad efter bara några dagar. Man kan verkligen ta till sig allt på lektionerna, typ grammatik och sådant, om man stöter på det i en bok senare. Så ge inte upp om du inte försår något i boken i början! Det blir jättemycket lättare:D

2012-09-26 @ 16:07:50
URL: http://bokglantan.wordpress.com
Postat av: Klara

Kul utmaning! Har själv tänkt försöka mig på den franska versionen... Tror dock inte att jag skulle förstå så mycket :P

2012-09-26 @ 17:02:58
URL: http://klaraasbooks.wordpress.com
Postat av: Hannah

Verkligen ett bra sätt att lära sig ett språk på! Det liksom präntar in meningar i huvudet att få dem i ett sammanhang.

Jag har själv läst delar av den sista Potter-boken på franska. Och som du säger är det bra att man känner så väl till handlingen innan.

Är lite sugen på att äga den latinska översättningen. Eller den iriska! Tycker det är rätt häftigt att den första Potter-boken översatts till så många "smala" språk!

Har du några planer på att köpa Rowlings nya bok, "Casual Vacancy", när den kommer ut?

2012-09-26 @ 21:23:41
URL: http://www.bokfarden.blogspot.se
Postat av: Theres

Man lär sig väldigt mycket av att läsa! Jag läste franska i sju år och tänkte försöka läsa en bok på franska i år.. Harry Potter såklart! Tror inte, precis som du, att jag hade förstått detaljer om jag inte läst den flera gånger tidigare. Jag tycker dock att dialoger är relativt lätta att förstå (men det kan ju också ha att göra med att man redan kan allt utantill..) men beskrivningar är lite svårare. :) Man får lägga ner mer tid på läsningen men det går att klara!

2012-09-27 @ 17:31:07
URL: http://bokmagi.blogspot.com
Postat av: Sanna

Smart där med att ta HP, jag började med spanska den här terminen och vem vet kanske jag ska prov läsa den? haha känner på mig att det inte kommer gå så bra, vi har bara börjat med färger, siffror, alfabetet, djur och hälsningsfraser ;D

2012-09-27 @ 21:40:58
URL: http://boksanna.blogspot.com
Postat av: Jasmine

Blev sjukt peppad nu på att göra samma sak! Får nog vänta tills nästa år när jag är hemma i Sverige, men tror det skulle hjälpa en del inför mitt sista år med spanskan på gymnasiet!

2012-10-05 @ 02:32:41
URL: http://jasmineiusa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0