Filmrecension: The Host

Hejsan, det var ett tag sedan! Jag lever, mår bra och njuter för tillfället av ett efterlängtad påsklov.
I tisdags var jag på förhandsvisning av The Host - en filmatisering jag sett fram emot väldigt länge. Boken älskade jag år 2009 (recension á la Amelie 14 år här). Jag läste om den som förberedelse nu innan och tyckte mycket om den återigen.

Filmen då? Tja... Låt oss räkna upp lite plus och minus.
(OBS. Ifall du inte läst boken och verkligen inte vill veta någonting av vad som sker innan du ser filmen, så kanske du inte bör läsa plus och minus-sektionen.)

+ Skådespelarna. De passade fint i sina roller och gjorde ett helt klart godkänt jobb. Anledningen till att jag inte riktigt kan berömma mer än så är för att de inte fick speciellt mycket utrymme att glänsa, enligt mig.
+ Världsuppbyggnaden. Den framtida världen och dess situation förklarades bra och smidigt. Allt var snyggt gjort, speciellt miljöer och platsval.
+ Melanie's och Jared's relation. (Det lilla man får se, alltså) Man får ta del av detta i tillbakablickar tillsammans med själen Wanderer. Det var fint och bra gjort.
+ Bilscenen. Jag ska inte säga mer än så, men ni som sett filmen förstår nog. Tyckte att den stunden i filmen berörde och var viktig.

- För fort. Visst, boken är drygt 600 sidor och filmen två timmar. Det är väl klart att det inte riktigt funkar perfekt, eller hur? Men det var verkligen dåligt med utrymme för karaktärsutveckling och för lite fokus på hur allt funkade i framtidssamhället. Tyvärr.
- Wanderer's och Ian's relation. Hör lite ihop med punkten ovan. Tycker verkligen om deras förhållande i boken, men här gick allt bara alldeles för fort. Från mordförsök till kyss. Väldigt synd. Men som jag sa om filmen när jag lämnade biosalongen: "Too much kissing, too little bonding".
- Vissa scener var för långa/korta. Scener som kändes aningen utdragna hade kunnat kortas av och gett mer tid åt viktigare saker. Ja, jag tittar bland annat återigen på er, filmkyssar. (Låter kanske fånigt, men ett antal sekunder hade kunnat sparas på just de scenerna). 
- Saknade action. Nej, boken har inte rafflande fighting-scener, men på vita duken behövs lite sådant. Dessutom utlovade trailern mer spänning än filmen faktiskt hade.
- Brummande bilar. En fjuttig detalj, men de silverglänsande fordonen som Sökarna använde var väldigt skrattretande där de (antagligen för att visa hur snabba och bra dessa framtidsmakapärer är) brummade fram. Det lät som ett tv-spel med bilar, ungefär. 



Nu kanske jag lät väldigt negativ, men nja, fullt så illa var det ju inte. Jag tyckte att filmen var bra, om än med en del brister. Det var en trevlig och mysig filmupplevelse. Jag hade inte förväntat mig alltför mycket, vilket kanske gynnade mig. Kanske var det även positivt att jag läst boken, för jag har fått intrycket av att de som inte gjort det inte tyckte lika mycket om filmen. 
Jag kan förstå varför filmen fått ett ganska ljummet mottagande, men att den fullkomligt sågats av flera kritiker känns inte riktigt rätt. Det sägs att den "inte alls är nya Twilight", men helt ärligt - trodde vi det? Att förvänta sig något sådant är ju lite dumt. Synd (men inte alls särskilt förvånande) att det fokuseras så mycket på denna jämförelse istället för filmen i sig.

Nej, det var långt ifrån en perfekt filmatisering. Men från mig får den iallafall godkänt.

/Amelie

Kommentarer
Postat av: Fanny

Jag tycker inte heller att den var lika bra som boken, men helt klart värd att se ! :)

2013-04-03 @ 14:21:07
URL: http://fantanizer.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0