Requiem

Titel: Requiem                                                                              Författare: Lauren Oliver
Serie: Delirium #3                                                                         Sidor: 391
Bokförlag: HarperCollins                                                              Utgiving: Mars 2013

Spoilers förekommer! Läs inte denna recension om du inte redan läst bok 1-2.

After rescuing Julian from a death sentence, Lena and her friends fled to the Wilds. But the Wilds are no longer a safe haven - pockets of rebellion have opened throughout the country, and the government cannot deny the existence of Invalids.
Regulators now infiltrate the borderlands to stamp out the rebels, and as Lena navigates the increasingly dangerous terrain, her best friend, Hana, lives a safe, loveless life in Portland as the fiancée of the young mayor.

Då var det dags för ännu en serie att nå sitt slut. Efter två, på olika sätt, mycket bra böcker kommer nu den tredje och sista. Och ja, jag har lite blandade känslor om den.
Jag vill börja med att säga att Requiem är en väldigt bra bok. Många fina aspekter finns kvar och gör berättelsen underhållande.

Lauren Oliver's språk är underbart som vanligt och berättelsen flyter på fint genom hela boken. Det är ett hyfsat tempo som håller uppe min läslust. Man får följa både Lena och Hana här och jag tycker att det blir en trevlig blandning - speciellt då de båda är på motsatta sidor av den pågående revolutionen.
Jag gillar boken, helt enkelt.

MEN. Det där ordet kommer ofta in när jag tänker kring vad jag tyckte om boken. "Det var bra, MEN..." Ja, jag har ett fåtal problem med boken som tyvärr gjorde att jag blev smått besviken.
Kärlekstriangeln blir nu ett riktigt faktum i och med att en viss Alex bestämde sig för att dyka upp i slutet av förra boken. Jag har lite blandade känslor kring detta då jag faktiskt börjat finna Julian intressant som karaktär. Dessutom blir jag smått irriterad över den spänning som ligger mellan Lena och Alex. Jag förstår den, efter allt som hänt sedan de sist sågs, men det blir ändå lite, lite för fånigt och trånigt.

Det som var den största besvikelsen var dock att boken kändes för mesig för att vara avslutet på den riktigt bra trilogi det här faktiskt varit.
Jag blev kände mig varken lika stort intresse för samhället som med Delirium, eller lika engagerad och fängslad av händelserna och spänningen som med Pandemonium
Många har klagat över slutet och blivit besvikna över hur trilogin avslutades. Själv gillar jag slutet, på ett vis. Det är annorlunda mot hur böcker vanligtvis slutar och är fint på sitt sätt. 

För mig är det mer hela boken jag är smått besviken över. Jag förväntade mig mer - mer av allt, egentligen. Något större och mer episkt då detta ändå är tredje och sista delen. 
Pandemonium var spännande och actionfylld, vilket även den här boken hade små influenser av, men allt gick bara så fort. Poff! så var boken över, utan att jag knappt hunnit få känslan för den.
Det kändes nästan som om jag bara fick läsa halva boken, ungefär. Sedan var det över.

Så även om jag på ett vis gillar hur Lauren Oliver avslutade serien är jag även lite smått besviken över att den inte var mer. Kanske mer intriger och händelser i början, en längre bok. Jag vet inte riktigt vad jag vill ha, men något saknades, helt klart.
Requiem är en bra bok - riktigt bra i vissa stunder - men den föll lite platt som helhet.

Bokens första mening: "I've started dreaming of Portland again."
Tidigare böcker i serien: Delirium, Pandemonium.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag har hört lite blandade saker om Requiem, så det ska bli intressant att se vad jag själv tycker då jag får tillfälle att köpa hem den och läsa den! Roligt att läsa dina tankar om den! ^^

2013-04-05 @ 19:48:53
URL: http://bladvandaren.blogspot.com
Postat av: Anna

Himla fin bild! :D

2013-04-05 @ 20:56:14
URL: http://bookshelf.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0