Den femte vågen

Titel: Den femte vågen                                                          Författare: Rick Yancey
Originaltitel: The 5th wave                                                  Sidor: 390
Bokförlag: Rabén & Sjögren                                                 Utgivning: Juli 2013

Cassie har överlevt de tre första faserna av en utomjordisk attack. Hennes föräldrar är döda och lillebrodern tillfångatagen. Nu flyr hon för livet, hon flyr från De andra. De andra ser ut som människor, men de har ett uppdrag som de sköter med kallblodig perfektion - att döda alla de ser.
Cassie har valt att inte lita på någon. Hon vet att "ensam är stark" inte bara är ett utnött uttryck, utan det kanske enda sättet att hålla sig vid liv.


Mina första tankar om Den femte vågen är att handlingen är lite av en blandning av Stephanie Meyer's The host och Sofia Nordin's En sekund i taget. Alieninvasion plus överlevnad i en post-apokalyptisk miljö. En vinnande kombination, tänkte jag då.

Och det börjar bra. En sådan där häftig, mystisk epilog och sedan introduceras man för huvudkaraktären Cassie som kämpar för överlevnad i vildmarken. Bitvis får man reda på hur denna alieninvasion gått till och hur den påverkat människorna på jorden, däribland hennes familj. 
Efter drygt 100 sidor och när jag precis börjar bli riktigt fäst vid handlingen och mer bekant vid Cassie... Svisch, ny (och tyvärr sämre) berättarröst! Jag hade inte förväntat detta och märkte därför inte ens av att något var annorlunda förrän efter någon sida, då jag noterade att att det nu visst stod "han" istället för "hon"...

Nja, detta var jag inte förtjust i. Jag kan i efterhand förstå att detta var ett nödvändigt (och nog ganska smart) drag av Rick Yancey, men just då kändes det bara förvirrande att få höra en ny synvinkel på invasionen - just när jag började få koll på allt i Cassies huvud.
Även en tredje berättarröst dyker upp ett fåtal gånger och sedan växlas det lite mellan de tre. Resultatet blir rörigt. 

Tja, jag vet faktiskt inte vad jag tycker om Den femte vågen som helhet. Boken har stor potential, men det känns lite som att författaren försöker blanda in lite för mycket. Det blir mer en irriterande förvirring än ett spännande mysterium. Släng sedan in lite, enligt mig, onödig romans. Hm.

Men spänning finns ändå, stundtals i stora mått, och det gillar jag verkligen. Karaktärerna är dock svaga och jag hinner inte bekanta mig tillräckligt med någon av dem. 
Framåt slutet börjar lite av förvirringen kring handlingen suddas bort och jag ser en väldigt smart uppbyggd handling. Men tyvärr är det alldeles för rörigt och svajigt längs vägen.

Som sagt, potential fanns och boken har sina riktigt fina stunder. Däremot kändes den ojämn och därför kan jag inte riktigt få alla mina åsikter att samsas. Som helhet blir Den femte vågen nog inte mer än okej-bra för mig. 

Bokens första mening: "Det blir inget uppvaknande."
Uppföljare: Det verkar som att det ska komma två, men hittills har ingen av dem fått titlar.

Kommentarer
Postat av: Anna

Svar: Ja, visst tappade boken verkligen efter första perspektivbytet! (och nu ska jag läsa din recension för att se vad du tyckte!)

2013-08-22 @ 13:32:42
URL: http://bookshelf.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0