Beautiful creatures


Titel: Beautiful creatures                                                              Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Serie: Caster Chronicles #1                                                           Sidor: 563
Bokförlag: Razorbill                                                                  Utgivning: Februari 2010 (f.u. 2009)

Lena Duchannes is unlike anyone the small Southern town of Gatlin has ever seen, and she’s struggling to conceal her power and a curse that has haunted her family for generations. But even within the overgrown gardens, murky swamps, and crumbling graveyards of the forgotten South, a secret cannot stay hidden forever.
Ethan Wate, who has been counting the months until he can escape from Gatlin, is haunted by dreams of a beautiful girl he has never met. When Lena moves into the town’s oldest and most infamous plantation, Ethan is inexplicably drawn to her and determined to uncover the connection between them.
In a town with no surprises, one secret could change everything...


Nu vet jag äntligen vad all denna hype handlar om! Det känns väldigt skönt att nu veta vad boken innehåller till fullo och inte bara gå efter ord man hört, så som "häxor" och "kärlek".
Jag förstår varför så väldigt många älskar berättelsen, men jag är själv inte riktigt en av dem.

Boken började väldigt svagt. De första hundrafemtio sidorna var händelselösa och faktiskt väldigt ointressanta. Det var verkligen inte vad jag behövde just då; Jag hamnade i en lässvacka och det var inte förrän mer än en vecka senare som jag återvände till Ethan och hans liv. Men strax därpå kom boken igång på riktigt och blev bättre! 
Jag tycker verkligen att författarduon Garcia & Stohl har lyckats få till sin egen twist på temat "häxor", som ju ändå redan har funnits i väldigt mycket ungdomslitteratur. "Casters" kallas de här och det känns nytt och fräscht, även om det även, såklart, finns mycket man känner igen från annat man läst eller sett.

Så konceptet tycker jag om. Mycket. Jag blev även förtjust i miljön där boken utspelar sig.
Vad jag däremot är lite osäker på är karaktärerna. Jag uppskattar verkligen att bokens huvudkaraktär är en kille. Uppfriskande, mitt i havet av osäkra tonårstjejer. Sedan kanske inte Ethan är världens bästa karaktär. Han var ofta lite trögtänkt och det kändes som om jag förstod saker långt före honom. Jag hade även svårt att uppfatta en tydlig personlighet hos honom och fann honom smått tråkig. Även Lena hade jag svårt att få en tydlig bild av.
Övriga karaktärer dock, som Lena's familjemedlemmar - de var intressanta och jag hade gärna fått lära känna dem bättre!

Ethan och Lena's relation sen... Jag vet inte riktigt. Jag gillar den och förstår vad som för dem samman. Jag gillar även att de först bara dras till varandra som människor och inte blir stormförälskade i varandra på en gång. Men även om deras relation var fin så hade jag mindre problem med deras romantiska förhållande. Jag kunde inte riktigt känna kärleken. Den var där, men författarna lyckades inte få mig att uppleva den, om ni förstår.
Det hände faktiskt flera gånger i boken, förresten, att jag inte helt kände för det som skedde.

Tja, mina tankar kring den här boken spretar åt olika håll. Jag älskar konceptet med Casters och allt däromkring. Men berättelsen saknade lite gnista - det där lilla extra som fått mig att verkligen uppleva berättelsen till fullo. Då hade jag nog faktiskt älskat den. 
Sammanfattningsvis så är det dock riktigt bra ändå. Jag gillar det och ser fram emot att läsa uppföljaren - där vi förhoppningsvis gräver ännu djupare i Caster-världen och dess historia!

Bokens första mening: "There were only two kinds of people in our town."
Uppföljare: Beautiful darkness, Beautiful chaos, Beautiful redemption.

Övrigt: 
1. Filmatiseringen av boken har biopremiär här i Sverige idag! Jag ska se den, men antagligen inte förrän nästa vecka.
2. Boken översattes nyligen till svenska, med samma titel, av bokförlaget Semic.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0