Chasing Brooklyn

Titel: Chasing Brookly                                                                     Författare: Lisa Schroeder
Serie: -                                                                                           Sidor: 412
Bokförlag: Simon Pulse                                                                  Utgivning: April 2011 (f.u. 2010)

Brooklyn can't sleep. Her boyfriend, Lucca, died only a year ago, and now her friend Gabe just died of an overdose. Every time she closes her eyes, Gabe's ghost is there waiting for her. She has no idea what he wants, or why it isn't Lucca visiting her dreams.
Nico can't stop. He's always running, trying to escape the pain of losing his brother, Lucca. But then Lucca's ghost begins leaving messages telling Nico he needs to help Brooklyn.
As the nightmares escalate and the messages become relentless, Nico reaches out to Brooklyn. But neither of them can admit they're being haunted. Until they learn to let each other in, not one soul will be able to rest.


Det var svårt att inte ha ganska höga förväntningar på den här boken, för alla tycks ju ha gillat den supermycket. Tyvärr så fastnade jag inte alls för boken i början - möjligtvis delvis på förväntingarna, men också på grund av andra orsaker.
Jag var rejält klantig, kan man säga. Jag missade nämligen att det var två olika berättar-perspektiv! (Jag hade inte läst bakside-texten på ett antal månader och missade på något vis de två olika namnen som stod i början på kapitlen - hur?!). Hur som helst, det gjorde att jag såklart blev väldigt förvirrad under de första 20-30 sidorna eller så, innan jag insåg mitt misstag. Här borde jag kanske ha börjat om från början igen, men så smart var jag dock inte.

Trots att jag sedan började läsa boken "med rätt antal huvudkaraktärer" kunde jag inte riktigt känna boken förrän jag läst sisådär hälften. Jag vet inte riktigt varför, men den fick liksom inte ett ordentligt grepp om mig. Men den var fortfarande bra, ändå.
Språket är definitivt ett plan som Lisa Schroeder klarar galant! Jag älskar vers-stilen och hur hon med så få ord lyckas beskriva känslor så effektfullt och vackert. Helt klart högsta betyg i den kategorin!
Konceptet i boken känns igen från I heart you, you haunt me och det upplägget gillar jag även här. Att man här även fick följa två personer uppskattade jag. Det kändes mer realistiskt att få uppleva två karaktärers sorg över en människas bortgång - speciellt då de två hade olika relationer till personen i fråga.

Både Brooklyn och Nico kom jag att gilla genom bokens gång och jag kom snart att även tycka om själva boken väldigt, väldigt mycket. De sista 100 sidorna  - de var bara wow! Precis sådär otroligt bra som folk beskrivit och jag förväntat mig! Om bara resten av boken hade känts så för mig.. ja, då hade det här defintivt varit en ny favorit.
Fast ja, det "bara bra" i början går inte att komma ifrån riktigt... Men det är ändå en riktigt, riktigt bra bok det här! Läs den!

Jag tror att jag minsann kommer att läsa om den i framtiden för att ge den lite av en andra chans - för kanske gillar jag (hela) boken sådär supermycket utan förväntningar och förvirring i början? 
Under tiden så ska jag ta och köpa hem fler av Lisa Schroeders fina böcker...

Bokens första mening:
"One year ago today
I lost my boyfriend, Lucca."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0