The great Gatsby

Titel: The great Gatsby                                                        Författare: F. Scott Fitzgerald
Serie: -                                                                              Sidor: 172
Bokförlag: Penguin Books                                                   Utgivning: 1926 (denna utgåva 1950)

No one ever knew who Gatsby was. Some said he had been a German spy, others that he was related to one of Europe's royal families. Nearly everyone took advantage of his fabulous hospitality. And it was fabulous. In his superb Long Island Home he gave the most amazing parties, and not the least remarkable thing about them was that few people coild recognize their host.
He seemed to be a man without a background, without history; whose eyes were always searching the glitter and razzamatazz for something... someone?

Jag minns inte när jag senast läste en klassiker. Jag är faktiskt inte ens säker på om det någonsin hänt, annat en genom högläsning  i skolan för länge, länge sedan. Så när jag fann The great Gatsby inklämd i mina föräldrars bokhylla trodde jag att det skulle dröja länge innan den faktiskt lästes av mig. Men i och med den nya filmatiseringen och mitt intresse för den blev det av inom kort. 

Så vad tyckte jag?
Mja, jag har lite blandade känslor kring den här boken. Jag fann den aldrig särskilt underhållande, men den var intressant helt igenom. Inte särskilt händelserik, tycker jag. Visst skedde det saker genom handlingens gång, men de lyckades inte riktigt framkalla känslor hos mig som läsare.
I början var det främst nyfikenhet inför bokens klassiker-status som höll lässuget uppe. Även språket, delvis, som har en fin ton och passar berättelsens tidsperiod (tack vare dess närhet i tid, visserligen). F. Scott Fitzgerald är skicklig med ord och meningar. Det är snyggt skriver, om än lite svårläst för mig som oftast läser böcker från de senaste fem åren. Detta bidrog till att denna tunna bok (ynka 172 sidor) tog lång tid att ta sig igenom.

Jag kände snart dock att det var oklart vad boken och författaren ville säga med berättelsen. Händelserna tycktes sakna vikt och inte heller verkade de bygga upp inför något speciellt. Författarens lite frånvarande berättarstil gjorde att jag heller aldrig riktigt upplevde en närhet med karaktärerna och vad som hände i deras liv. Dessa två faktorer resulterade i att jag ganska snart tappade intresset.
När jag plockade upp den efter en två dagars-paus och bestämde mig för att jo, denna bok ska bli utläst, kom jag till slut fram till någon slags spänning. Under de sista 50 sidorna fångas mitt intesse på nytt och endast då kunde jag finna berättelsen någorlunda underhållande. Kan inflika att jag tyckte mycket om bokens sista meningar.

Som helhet var The great Gatsby för mig inte särskilt underhållande. Men den var helt klart en intressant och givande läsupplevelse! Det är sällan jag läser böcker av den här karaktären och det var fint att kliva utanför min litterära bekvämlighetszon för ett tag. 
Jag tror dessutom att det här är en bok som växer i ens ögon med tiden - när det gått ett tag efter själva läsningen och man hunnit reflektera mer kring dess innehåll.

Bokens första mening: "In my younger and more vulnerable years my father gave me some advice that I've been turning over in my mind ever since."
Utläst: 15 juni 2013

Kommentarer
Postat av: Anna

Ännu en gång denna dag undrar jag om vi är samma person ;) Känns bra att du skrev den här recensionen så behöver inte jag skriva en exakt likadan ^^

2013-06-19 @ 21:07:24
URL: http://bookshelf.blogg.se
Postat av: Lisa

Intressant recension! Själv tyckte jag att budskapet med boken framgick framåt slutet. För mig handlade det om att Gatsby ville ha det perfekta livet (den amerikanska drömmen). Och så hade han ju allt tillslut, förutom Daisy. Men saken var för mig också den att hon aldrig riktigt kunde besvara hans känslor. Hon var mer kär i tanken på att någon älskade henne och också i pengarna han hade. Tror jag i alla fall. Haha. (SPOILER: Och detta tyckte jag framgick i slutet när hon ändå valde att gå tillbaka till Tom.) Så kanske kan man också dra slutsatsen att kärlek inte går att köpa för pengar? Gatsby hade allt, men Daisy kunde varken älska honom eller Tom. Istället älskade hon deras pengar, inte dem själva. Okej, mycket prat här, men jag tycker det är så intressant, haha!

(John Green tycker jag också gjort en bra video om boken, som helt klart är sevärd!)

2013-06-19 @ 21:52:16
URL: http://bladvandaren.blogspot.com
Postat av: Bella

Är riktigt sugen på den här och står jämt på jobbet och smygläser i den! Kan dock inte bestämma mig för och jag ska läsa den på engelska eller svenska. I-landsproblem!

2013-06-19 @ 22:25:21
URL: http://bellasbok.blogg.se
Postat av: The Bookable

Jag läste TGG efter att jag såg filmen och jag tyckte att filmen var mycket bättre. Jag tyckte att olyckan och hela händelseförloppet under den tiden förklarades mycket bättre i filmen! :)

2013-06-20 @ 12:23:50
URL: http://thebookable.wordpress.com
Postat av: Lena

Har verkligen lust att läsa denna bok!

2013-06-20 @ 18:32:06
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Sofies bokblogg

Hej! I sommar visar jag olika platser att läsa på, och jag skulle gärna vilja se vart andra läser. Kika gärna in på länken nedan och bidra med din bild! Ha det fint! :)
http://filo-sofie.blogspot.se/2013/06/vart-laser-du-helst.html

2013-06-24 @ 10:30:43
URL: http://filo-sofie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0