Vad håller du på med, Amelie?

Några av er läsare har nog ställt den frågan. Jag kan lova att jag ställt den till mig själv minst en gång om dagen, angående den här bloggen.
Jag har som regel att undvika sådana här "ursäkts-inlägg" om varför jag inte skrivit på ett tag, för att de oftast inte behövs. Ibland är man ju borta någon vecka eller två, utan anledning. Men nu har jag knappt gett ett ljud ifrån mig på flera månader och då anser jag att regeln får brytas. 
Så varför har jag nu inte skrivit? Tja, det finns egentligen ingen dirket anledning. Jag skulle kunna säga att skolan tar tid, för det gör den. Jag skulle kunna säga att jag spenderar för mycket tid framför ett antal tv-serier, för det gör jag. Men dessa - och andra - orsaker är inte riktigt något som räcker i längden. Jag har haft tid att blogga, en och säkert fler gånger än så, i veckan. Det har helt enkelt varit så att inte haft lust.

Jag ska inte ljuga - jag har känt en viss press kring att blogga ofta. Inte för att jag lovat ett visst antal inlägg i veckan/månaden, utan för att det känts dumt att inte uppdatera med korta mellanrum när jag egentligen har tiden till det.
Jag har vid ett flertal tillfällen frågat mig själv: tänk om jag slutade blogga, vad skulle hända då? Jag har kommit fram till att det nog inte skulle hända så mycket, men det skulle kännas väldigt fel.
Varje gång jag läst ut en bok har jag känt suget för att dela mina tankar med er läsare. Jag också van att recensera varje bok jag läser och känner mig inte helt klar med dem om jag inte gör det. Men när jag väl suttit vid tangentbordet, eller med pennan i anteckningsblocket så har det liksom inte funkat. Det kändes svårt, jobbigt och som om recensionen bara inte ville flyta på. 
Jag har haft massor av idéer för övriga inlägg, men inte heller dem ville komma ut i form av en text jag kände mig nöjd med.

Problemet är nog att jag känt ett tvång med bloggandet. En press - inte från er, men från mig själv. Jag har ofta höga krav på mig och vill prestera bra, något som ibland går överstyr.
Ibland måste man luta sig tillbaka och tänka, fundera och till slut inse att det är okej att inte blogga på två veckor eller kanske till och med 7.Det är okej att vilja se fem avsnitt av Doctor Who istället för att skriva den där recensionen som jag ville publicera den där dagen. Jag vet ju att det är okej, egentligen - men ibland behöver man en sådan här lång paus för att inse det. Till och med en av ens favorithobbys kan behöva ligga och vila ett tag.

Men jag saknar bloggen. Jag saknar att blogga om nya, intressanta böcker. Jag saknar att skriva om nyheter och händelser i bokvärlden.  Jag saknar att dela mina tankar om en viss bok och att sedan få respons. Jag saknar det jag gör just nu - att skriva.
Min blogglust har varit i botten och den är inte alls på topp nu heller. Men vet ni vad? Under den senaste veckan har det börjat klia lite i fingrarna - speciellt efter att skriva bokrecensioner!
Jag kommer nog inte blogga lika mycket nu som jag gjorde för 1-2 år sedan. Kanske kommer det dröja mer än en vecka efter detta innan ett nytt inlägg kommer. Det lär nog bli en trög start, helt enkelt. Men vet ni vad? Det gör mig inte så mycket. Jag kommer tillbaka nu, i min takt - för att jag vill, inte för att jag måste. 

Tack till alla som fortfarande kikar in på min blogg för att se om jag, mot förmodan, skrivit något nytt. Ni är så fina, allihop.
Jag ser fram emot att få dela med mig av den senaste tidens läsupplevelser med er.

/Amelie

Om du orkade läsa hela inlägget - yay! Varsågod, ta en chokladgroda.
Om inte - jag förstår dig. Här kommer en kort sammanfattning: Jag är inte på väg bort från bloggen, utan på väg tillbaka. Jag vill skriva om böcker, för det är en del av mig.

Kommentarer
Postat av: Nea

Åh Amelie vad bra inlägg! Du satte finger på så mycket jag kände om bloggandet, men jag är sjukt glad att du ändå vill fortsätta för jag älskar din blogg <3

Svar: Tack fina Nea! <3
Amelie

2014-01-14 @ 21:08:24
URL: http://boknea.blogspot.se
Postat av: Anna - Boktycke

Yay, du är tillbaka! Känn dig absolut inte tvingad till att blogga. Dina inlägg är bäst när du känner för att skriva dem :)

2014-01-14 @ 22:03:56
URL: http://boktycke.se
Postat av: [Anna]

Vad kul med livstecken :)

2014-01-15 @ 09:04:17
URL: http://bokraden.blogspot.com
Postat av: Anna

Heej Amelie! :D Jag är glad att du är tillbaka, men jag förstår hur du menar! Ibland har man bara inte lust och det är helt okej. Precis som med läsningen så är man inte alltid sugen på att blogga och då ska man inte göra det :)

2014-01-15 @ 12:04:04
URL: http://bookshelf.blogg.se
Postat av: xenia

Jag känner igen mig så i ditt inlägg. Även om jag inte har varit lika aktiv på att uppdatera som du.
Man bloggar främst för sin egen skull. Sen är det ett stort plus om folk och andra bloggare läser det man har skrivit. Och kommenterar. :-)

2014-01-15 @ 17:05:47
URL: http://kultursnack.blogg.se
Postat av: Elina

Yeeeeei! som de ovan säger, blogga när du känner för't!

2014-01-26 @ 18:49:11
URL: http://marklarsbooks.blogg.se/
Postat av: Anna

Svar: Hahaha , jag kan ju lugna dig med att jag också råkade välja en riktigt dålig bok xD Alla verkade ha gjort det och jag förstår inte varöfr det blev så^^

Jag är också så himla beroende av Sherlock! Men det är ju så sjuukt bra! :D Har du sett alla avsnitt av tredje säsongen?

2014-02-04 @ 20:36:11
URL: http://bookshelf.blogg.se
Postat av: Nilmas Bokhylla

Jag känner igen det där! Kom tillbaka när du känner för det :)

SV: Ah, fick hem Cress igår men Ignite Me har inte skickats ännu. Skitkasst!

2014-02-08 @ 13:47:58
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com
Postat av: Frida

Svar: Jag köpte fodralet separat. Här är länken till det: http://www.miniinthebox.com/sv/lichee-pu-skyddsfodral-for-6-amazon-kindle-paperwhite_p452215.html?pos=ultimately_buy_1

:)

2014-02-09 @ 20:43:01
URL: http://boooklovin.blogspot.com
Postat av: Anna

Svar: Oj, fyra gånger vardera?! Då ligger jag efter dig, jag har bara sett dem tre gånger var^^

Ofta jag var delaktig i att få dig att titta på det, det hade jag ingen aning om :D Jag känner mig stolt ;)

2014-02-12 @ 22:05:52
URL: http://bookshelf.blogg.se
Postat av: Anna

Hej!
Eftersom det är Alla hjärtans dag idag så tänkte jag sprida lite kärlek (det är ju så dumt egentligen att jag bara gör det på just den här dagen, jag tänker ju ofta på hur mycket jag gillar er, men jag tänkte att jag kanske äntligen skulle göra slag i saken)

I vilket fall så tycker jag sjukt mycket om både din blogg och dig! Jag har ju haft nöjet att träffa dig ett flertal gånger och det har alltid varit lika trevligt (och jag hoppas på många fler gånger). Sedan tycker jag att det är väldigt skönt att veta att det finns någon där ute som är minst lika rädd om sina böcker som jag är ;)

Tack för att du är du och tack för din underbara blogg! :)

2014-02-14 @ 17:03:03
URL: http://bookshelf.blogg.se
Postat av: Anna

Svar: Tack så mycket själv, Amelie! :D <3

2014-02-21 @ 16:16:56
URL: http://bookshelf.blogg.se
Postat av: Carro

Jag tycker att du gör helt rätt! Man måste inte ha en bokblogg för att man måste skriva i den varje dag eller varje vecka......Själv har jag haft ett uppehåll sen i Juni 2013, men just igår så kändes det kul att gå in på bloggen igen och då känns det precis som vanligt, som om man inte ens har haft ett upphåll.....Nej, meningen med en bokblogg tycker jag ska vara att man kan blogga precis när man vill annars blir det bara en press. Känner igen mig själv i det du skriver, jag jobbar heltid och har två ungdomar som bor hemma och man har oftast fullt upp efter jobbet och då kan det vara skönt att bara få se lite på tv eller läsa om man har en stund över - eller blogga! Ha, ha. Ha det så gott!

2014-02-22 @ 15:04:35
URL: http://bokslukare.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0