Mördarens ansikte


Titel:
Mördarens ansikte                                           Författare: Kjetil Johnsen
Serie: TRE, bok 9                   Sidor: 170                  Originaltitel: En morders ansikt
Bokförlag: B Wahlströms                                         Utgivningsår: 2010

DENNA RECENSION KAN INNEHÅLLA SPOILERS FÖR DE SOM INTE LÄST BÖCKERNA INNAN

Mördaren pressar kniven mot hennes hals, ett vasst blad mot tunn, ömtålig hud som ger efter
för trycker, men sedan - när huden är spänd och trycker från kniven inte lättar - då brister
huden, den öppnar sig och den blöder.
- Neeej!
- Jag skär henne Nicholas, jag skär upp henne och kastar henne i älven, jag menar det, jag
skär henne.

Upplösningen är nära och det stora avslöjandet väntar. Vem är mördaren? Det blir en oväntad
och blodig upplösning på mysteriet...


Nu har man läst nio böcker i en serie och så ÄNTLIGEN, säger jag bara. ÄNTLIGEN vet man vem
mördaren är. Det tog nio böcker för att få reda på det. Det var lite utdraget, men jag kan ändå säga
att all information i böckerna var nödvändig. Men kunde de inte ha blivit typ 3 böcker istället? eller 4?
Det känns lite fånigt med 10 böcker som alla är ca 150 sidor och lättlästa.

Men okej, vad jag tyckte om boken då. Det är spännande och intressant, särskilt nu när alla lösa trådar
knyts ihop och jag kan säga att jag blev helt förvånad över hur allt låg till. Jag hade inte på långa vägar
gissat något sådant! Det är ett plus, att den var oförutsägbar. Men det förstås, andra som läser serien
kanske fattade vem mördaren var för länge sedan, det kanske är jag som inte hajar.

Men angående författarens skrivande.. Ja, det är inte direkt bra språk, men det är ett språk som passar
till berättelsen trots allt. Det är korta kapitel och som sagt mycket lättläst. Man kan ofta känna igen sig
i känslorna som beskrivs, trots att de inte beskrivs med massa ord och liknelser och allt det där. Här är
det mer rakt på sak. Men igen, så känns det som att det passar de här böckerna.

Nu är det en bok kvar i serien och den kommer jag läsa. Sen är serien slut och det känns ganska skönt
att ha läst den. Jag ångrar inte att jag gjorde det, men trots allt - efter halva serien - så läste jag mest
bara för att få reda på vem mördaren var...

Betyg: 5/10
Bokens första mening: "Det är sen eftermiddag."

Tidigare böcker i serien: Ett hål i själen, Den farliga kyssen, Det som kommer att ske, Flytande i vatten,
Till jord skall du bli, Den gråtande mördaren, Tillbaka från de döda, Ett sista offer
Uppföljare: De som lever vidare

Kommentarer
Postat av: Fanny

Hej !

Är tre - serien bra? =)

2011-04-22 @ 20:59:20
URL: http://fantanizer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0