Harrry Potter and the Deathly Hallows


Titel:
Harry Potter and the Deathly Hallows                                     Författare: J.K Rowling
Serie: Harry Potter, bok 7                                                             Sidor: 607
Bokförlag: Bloomsbury                                                                 Utgivningsår: 2007

DENNA RECENSION INNEHÅLLER MED STOR SANNOLIKHET SPOILERS FÖR ER SOM INTE LÄST BÖCKERNA INNAN.

Harry has been burdened with a dark, dangerous and seemingly impossible task: that of locating and destroying Voldemort's remaining Horcruxes. Never has Harry felt so alone, or faced a future so full of shadows. But Harry must somehow find within himself strength to complete the task he has been given.
He must leave the warmth, safety and companionship of the Burrow and follow without fear or hesitation the inexorable path laid out for him...

Den sjunde och sista boken om Harry Potter är helt olik de andra. Här lämnar de tryggheten som Hogwarts alltid gett dem oavsett vilka faror som kunde tänkas lura utanför, och ger sig av på flykt ut i det okända. Ingenstans är det säkert, man kan inte lita på någon. Harry är Undesirable no.1 och har ett pris på 1000 galleoner på sitt huvud. Voldemort har tagit över både Trolldomsministeriet, och även Hogwarts vilket gör att Harry inte kan återvända för sitt sjunde år.
Ron och Hermione bestämmer sig för att följa med i Harrys farliga sökande efter Horrokruxerna, de objekt i vilka Voldemort gömt delar av sin själ i - hemligheten bakom hans odödlighet.
Det sista mötet mellan Harry och Voldemort närmar sig. Bara en av dem kan överleva...


Den här boken är verkligen den ultimata Harry Potter-upplevelsen. Den slutgiltiga uppgörelsen mellan Voldemort och hans Dödsätare och Harry Potter och hans vänner, Fenixorden och Hogwarts. Den är otroligt spännande och välskriven. Miljöer och karaktärer känns väldigt trovärdiga. Som vanligt har Joanne Rowling lagt stor vikt på detaljer. Man kan verkligen se allting som en film i huvudet. 
Och appropå film, ni har väl inte missat sista Harry Potter-filmen har premiär i Sverige imorgon? Bara en dag kvar tills jag får se den. Så spännande ska det bli, men det är hemskt och sorgligt att det slutar nu.

Men just det, det här var ju en bokrecension.. Iallafall, jag är väldigt nöjd över hur J.K Rowling lyckas få boken, som inte utspelar sig på skolan som man är van vid, utan på massor av ställen, att ändå kännas som Harry Potter. Den är så väldigt annorlunda från de tidigare, allvarligare, sorgligare - men samtidigt är det Harry Potter-känsla hela vägen igenom.

Under hela boken avslöjas hemligheter och detaljer man väntat på sedan första boken. Alla frågor får sina svar och i slutet av boken får man veta sanningen. Sanningen om allt, precis som Harry får.
Och såklart - man får också veta hur denna långa kamp mellan Harry och Voldemort slutar. Den som började sjutton år tidigare, när Voldemort en kväll försökte döda en ettårig pojke. Pojken som överlevde.

Även efter denna sjätte gång kan jag säga att jag fortfarande älskar den och att det här fortfarande är min favoritbok. Det är helt enkelt omöjligt att för mig att älska en annan bok mer än denna. Och så kommer det att förbli. 
Precis som ett citat ur boken så vackert säger:

'After all this time?'
'Always.'



Bokens första mening: "The two men appeared out of nowhere, a few yards apart in the narrow, moonlit lane."

Tidigare böcker i serien: Harry Potter and the Philosopher's stone, Harry Potter and the Chamber of Secrets, Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, Harry Potter and the Goblet of Fire, Harry Potter and the Order of the Phoenix, Harry Potter and the Half-Blood Prince.


Kommentarer
Postat av: maria

När jag läste det där citatet (med "Always.")nu fick jag tårar i ögonen.(Och som jag grät när jag läste det i boken första gången! Oj, oj.)



Jag hade inte tänkt läsa om boken innan jag ser filmen, men nu vet jag inte längre.

2011-07-12 @ 18:56:15
URL: http://ungavuxna.blogspot.com
Postat av: Frida

Underbar recension OCH! FAN VILKEEN BRA BILD!! !Att jag inte tänkte på det! :D Smarting där!

2011-07-12 @ 21:20:13
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Frida

SVAR: AW TACK FÖR ALLA KOMMENTARER!!! :D :D :D <3 <3 Det berör mig sååå mycket! :D Jag längtar verkligen att få möta dig på fredag! :D

Du hade ALLA rätt på sjuans lilla frågesport :) På sexans med! :D <3

2011-07-13 @ 10:16:01
URL: http://photosandbooks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0