Releasefest: Spökriddaren och hans väpnare

Igår var jag, som jag nämnde häromdagen, på releasefest för Cornelia Funke's nya bok Spökriddaren och hans väpnare. Releasefesten hölls på Palatset och det var ingen vanlig releasefest det. Istället för att författaren eller någon annan person berättade om bokens handling så hade barn och unga från Palatset gjort som en teaterföreställning av delar ur boken som de spelade upp. Boksläpp a la Palatset med andra ord.
Och en annan grej som var väldigt speciellt var att Cornelia Funke var på plats, vilket verkligen höjde stämningen! Hon hade hört om Palatsets releasefest förra året, då för hennes bok Reckless, och ville nu komma och se det hela själv! Väldigt roligt tycker jag. Cornelia Funke är ju inte vilken författare som helst!

Jag gick till releasefesten med Gudon från Crazyinbooks där vi även mötte Nea som vi var med under kvällen. När vi först kom in så bjöds det på mat och dricka. Sedan, innan föreställningen började, fick jag även chansen att få mitt ex av Reckless signerat av Cornelia, vilket var väldigt roligt! Hon verkade väldigt trevlig. Efter det var jag superglad, som om jag vunnit på lotteri eller något.
Sedan började föreställningen. Det var alltså barn och unga som skådespelade och det gjorde de suveränt! Hela showen var väldigt bra med musik, ljuseffekter och de bra utvalda delarna från boken. De lyckades med att framföra en lite läskig känsla och att få en att vilja läsa boken det allra första man gjorde när man sett klart!
Efter det följde en intervju med Cornelia Funke som var väldigt intressant. Roligt att höra om hennes inspirationskällor och senaste böcker. Hon sa även att hon är helt inne i Reckless-världen och hon har precis skrivit klart del två :)

På vägen ut fick man en goodie-bag som bland annat innehöll den nya boken, Spökriddaren och hans väpnare. Sprang även för att få den signerad också, när man hade chansen. När jag åkte hem var jag väldigt glad och nöjd över kvällen! Sådana här grejer skulle man väldigt gärna vara med om igen.



Spökriddaren och hans väpnare (läs handling här) blir nu, efter den läsinspirerande föreställningen, min nästa bok att läsa, efter Lögner som jag läser mer nu. 
Lite andra relaterade länkar: Klicka här för att läsa om releasefesten för Reckless. Klicka här för att läsa min recension på Reckless.


Kommentarer
Postat av: Tova

Hur blir man inbjuden till realesefest??? Verkar väldigt kul!!

2011-09-22 @ 13:58:58
URL: http://bokugglan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0