Svar till frågestunden, del 1.

Favoritbok på svenska och engelska?  J

Gud vad tråkig jag kommer att vara nu, men jag tänker svara sanningsenligt och säga Harry Potter och Dödsrelikerna/Harry Potter and the Deathly Hallows på den här frågan.

Favoritbok förutom HP?
Efter Harry Potter-böckerna så kommer The Hunger Games, de är en stark tvåa på topplistan. Men om jag ska ge ett lite roligare svar och bortse från serier så är Sprickor och honungslim av Linzi Glass en favorit.
Vilken färg har dina favoritstrumpor?
Haha jadu. Mina favoriter är nog ett par av mina mysstrumpor, dvs strumpor som är tjocka och varma och som inte funkar att ha på sig under skorna.. Så favoriterna är röda med vita ränder ;)
Varför började du bokblogga?
Jag läste en artikel om Matilda och hennes bokbloggande i Kamratposten och blev inspirerad! Tidigare hade jag bara “vardagsbloggat” om mitt liv men så tyckte jag att det där med att blogga om ett ämne verkade roligare!
Längsta bok du läst?
Harry Potter och Fenixorden, som har 1001 sidor. Originalboken, alltså på engelska, har “bara”
Vilken är den “finaste bok” du har, alltså omslaget?
Gud, vilken svår fråga! Har massor med omslag som är jättefina, men om jag måste säga en så blir det nog Delirium (se bild här.)
Skulle du kunna tänka dig att tatuera dig? I så fal vad? J
Har aldrig varit särskilt intresserad av att tatuera mig, men har även tänkt att jag kanske skulle tatuera in något väldigt litet, ganska diskret i framtiden - om jag kommer på något bra.
Ska heller inte förneka att jag i somras, när premiären av Harry Potter and the Deathly Hallows part 2 närmade sig hade mina funderingar kring om det vore snyggt att tatuera in symbolen för Dödsrelikerna, haha.
Den dåligaste boken du har läst? Varför?
Jag måste gå på de böcker som jag har uppskrivna i min läsdagbok (f.o.m år 2009), för innan dess minns jag knappt vad jag har läst. Då väljer jag Jonas bok av Eden Maguire. Den kändes bara som ett riktigt bottennapp. Tråkigt språk, väldigt platta och intetsägande karaktärer. Idén till bokens handling hade potential, men författaren lyckades helt enkelt inte imponera på mig alls.
Recensionen på boken kan du läsa här.
Favoritkaraktär från en bok? Varför?
Severus Snape från Harry Potter böckerna. Ja, var ska man börja. Det finns helt enkelt så mycket historia bakom hans personlighet. Så mycket saker i hans förflutna som man aldrig kunde ha anat innan det avslöjades. Han är en så komplex karaktär och jag är fortfarande så imponerad av J.K. Rowling för att hon lyckats komma på en så bra och intressant person.
Har du läst en bok på något annat språk än engelska och svenska?
Nej, hittills har jag inte det. Men jag har däremot funderat på att kanske försöka mig på en väldigt lättläst bok på spanska, som jag läser som språkval i skolan, någon gång.
Har du alltid haft stort intresse för att läsa?
Nja, inte riktigt. Jag har alltid tyckt om att läsa, det är sant, men från början så var det bara något som var kul att göra sådär ibland. Kanske gick jag till biblioteket någon gång och såg vad som fanns.
Det riktiga intresset kom när jag var 12, år 2007, då jag av en slump läste Harry Potter (som jag tidigare bara betraktat som oläsbara tegelstenar). Sen upptäckte jag fler böcker och så växte intresset! J
Vilken var den första engelska boken du läste?
Den allra första  var The Host av Stephenie Meyer, som faktiskt har drygt 600 sidor! Inte en mild start, så att säga ;)
Hur gammal var du när du läste din första bok på engelska? Tyckte du att det var svårt att förstå allt?
Jag läste The Host år 2009 och jag var då 14 år.
Till en början så gick det väldigt långsamt. Jag fick läsa väldigt noggrant och ibland slå upp vissa ord. Jag hade svårt med alla utryck i dialoger, som t ex “he murmured” (han mumlade) och det tog ett tag att komma in i allt. Men efter ett tag så gick det betydligt lättare och jag läste den nästan utan svårigheter! J
Usch vad jag har varit dålig på att bloggade den senaste veckan. Med lovord om att bättra mig så presenterar jag här del 1 av svaren till Frågestunden.
Observera att jag kan ha lagt ihop flera av era frågor till en med ett gemensamt svar.


Favoritbok på svenska och engelska?
Gud vad tråkig jag kommer att vara nu, men jag tänker svara sanningsenligt och säga Harry Potter och Dödsrelikerna/Harry Potter and the Deathly Hallows på den här frågan.

Favoritbok förutom HP?
Efter Harry Potter-böckerna så kommer The Hunger Games, de är en stark tvåa på topplistan. Men om jag ska ge ett lite roligare svar och bortse från serier så är Sprickor och honungslim av Linzi Glass en favorit.

Vilken färg har dina favoritstrumpor?
Haha jadu. Mina favoriter är nog ett par av mina mysstrumpor, dvs strumpor som är tjocka och varma och som inte funkar att ha på sig under skorna.. Så favoriterna är röda med vita ränder ;)

Varför började du bokblogga?
Jag läste en artikel om Matilda och hennes bokbloggande i Kamratposten och blev inspirerad! Tidigare hade jag bara “vardagsbloggat” om mitt liv men så tyckte jag att det där med att blogga om ett ämne verkade roligare!

Längsta bok du läst?
Harry Potter och Fenixorden, som har 1001 sidor. Originalversionen, alltså på engelska, har “bara” 766 sidor.

Vilken är den “finaste bok” du har, alltså omslaget?
Gud, vilken svår fråga! Har massor med omslag som är jättefina, men om jag måste säga en så blir det nog Delirium, den utgåvan som jag äger, vill säga. (Bild till höger)

Skulle du kunna tänka dig att tatuera dig? I så fall vad?
Har aldrig varit särskilt intresserad av att tatuera mig, men har även tänkt att jag kanske skulle tatuera in något väldigt litet, ganska diskret i framtiden - om jag kommer på något bra.
Ska heller inte förneka att jag i somras, när premiären av Harry Potter and the Deathly Hallows part 2 närmade sig hade mina funderingar kring att "kanske man ska" tatuera in symbolen för Dödsrelikerna, haha.

Den dåligaste boken du har läst? Varför?
Jag måste gå på de böcker som jag har uppskrivna i min läsdagbok (f.o.m år 2009), för innan dess minns jag knappt vad jag har läst. Då väljer jag Jonas bok av Eden Maguire. Den kändes bara som ett riktigt bottennapp. Tråkigt språk, väldigt platta och intetsägande karaktärer. Idén till bokens handling hade potential, men författaren lyckades helt enkelt inte imponera på mig alls.
Recensionen på boken kan du läsa här.

Favoritkaraktär från en bok? Varför?
Severus Snape från Harry Potter böckerna. Ja, var ska man börja. Det finns helt enkelt så mycket historia bakom hans personlighet. Så mycket saker i hans förflutna som man aldrig kunde ha anat innan det avslöjades. Han är en så komplex karaktär och jag är fortfarande så imponerad av J.K. Rowling för att hon lyckats komma på en så bra och intressant person.

Har du läst en bok på något annat språk än engelska och svenska?
Nej, hittills har jag inte det. Men jag har däremot funderat på att kanske försöka mig på en väldigt lättläst bok på spanska, som jag läser som språkval i skolan, någon gång.

Har du alltid haft stort intresse för att läsa?
Nja, inte riktigt. Jag har alltid tyckt om att läsa, det är sant, men från början så var det bara något som var kul att göra sådär ibland. Kanske gick jag till biblioteket någon gång och såg vad som fanns.
Det riktiga intresset kom när jag var 12, år 2007, då jag av en slump läste Harry Potter (som jag tidigare bara betraktat som oläsbara tegelstenar). Sen upptäckte jag fler böcker och så växte intresset! :)
Vilken var den första engelska boken du läste?
Den allra första  var The Host av Stephenie Meyer, som faktiskt har drygt 600 sidor! Inte en mild start, så att säga ;)

Hur gammal var du när du läste din första bok på engelska? Tyckte du att det var svårt att förstå allt?
Jag läste The Host år 2009 och jag var då 14 år.
Till en början så gick det väldigt långsamt. Jag fick läsa väldigt noggrant och ibland slå upp vissa ord. Jag hade svårt med alla utryck i dialoger, som t ex “he murmured” (han mumlade) och det tog ett tag att komma in i allt. Men efter ett tag så gick det betydligt lättare och jag läste den nästan utan svårigheter!


Tack för frågorna, del 2 kommer snart!
(Om ni har någon följdfråga till svaren ovan så får ni givetvis fråga om det i kommentarerna)

Kommentarer
Postat av: Iktoro

Samma sak med mitt bloggande- har blivit väldigt, väldigt inspirerad

av Matilda. Det är fortfarande min absoluta favoblogg. En av mina idoler i bloggvärlden kan man kanske säga, fast jag skulle knappast be om en autograf :D

2012-01-29 @ 11:27:07
URL: http://iktorosbocker.blogspot.com
Postat av: Theres

Haha. Jag har också tänkt på att man kanske skulle tatuera in deathly hallows märket! Det skulle vara så coolt, och verkligen något speciellt, eftersom man ju har vuxit upp med böckerna. Men jag tror aldrig jag skulle våga... Nån gång kanske. ;-)

2012-01-29 @ 22:19:48
URL: http://bokmagi.blogspot.com
Postat av: alexandra

Jätte fin blogg! Följa varandra på bloglovin?:)

2012-01-30 @ 01:49:36
URL: http://thisisalexandras.blogg.se/
Postat av: Fanny

Har du en recension på The Host? I så fall, vart ? :)

2012-01-31 @ 17:50:09
URL: http://fantanizer.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Jag läste också The Host som min första engelska bok! Fast jag var 10 år när jag läste den och hade inte problem med texten. Var ganska kul för min lärare tyckte det var svårläst text för en fyra. xd

2012-02-06 @ 16:44:59
URL: http://bookmuppets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0