The Hunger Games


Titel: The Hunger Games                                                   Författare: Suzanne Collins
Serie: The Hunger Games #1                                              Sidor: 454
Bokförlag: Scholastic                                                        Utgivningsår: 2009 (f.u 2008)

In a dark vision of the near future, twelve boys and twelve girls are forced to appear in a live TV show called the Hunger Games. There is only one rule: Kill or be killed.
When sixteen-year-old Katniss Everdeen steps forward to take her sister's place in the games, she sees it as a death sentence. But Katniss has been close to death before. For her, survival is second nature.


Så det här är alltså andra gången jag läser denna bok. Dessutom så är det första gången som jag gör det på originalspråket engelska. Så därför så kommer denna recension även att innehålla lite jämförelser mellan första och andra gången, samt den svenska översättningen och originalet. Nu kör vi.

Jag har då läst den här boken igen. Äntligen! Första gången var i slutet av sommaren år 2009 så det har gått nästan tre år (!!). Jag kan säga att många detaljer har glömts bort, men såklart så minns jag vissa scener väldigt väl. Hur som helst så var det otroligt roligt att få fräscha upp minnet lite och hoppa in i den här spännande (och hemska!) framtida värld som den skickliga Suzanne Collins byggt upp. 

Jag är så glad att jag köpte en box med alla tre böckerna på engelska inför omläsningen, för det var - som väntat - ännu bättre på engelska! Allting kändes mer rätt, alla namn på saker och ting som ändrats till den svenska versionen (som till exempel hur fågeln Mockingjay heter Härmskrika) föll på plats fint och man kunde samtidigt se Collins språk på ett nytt sätt. Den kvinnan har verkligen talangen att kunna väva in detaljer och känslor mitt i de mest rafflande scenerna! Aldrig en lugn stund i den här boken.
Som pricken över i så har klämmer hon in cliffhangers i slutet av varje kapitel som gör det omöjligt att sluta läsa.

Karaktärerna sen. Först och främst Katniss. En tuff och stark kvinnlig huvudkaraktär - jag älskar starka och självständiga tjejer i böcker! Hon är en riktig överlevare med stark kärlek till familj och vänner, speciellt till sin lillasyster Prim. Det är ju också svårt att låta bli att gilla Peeta. Jag menar, han är ju så charmig. Kan däremot avslöja att jag inte är säker på var jag står i hela "Team Peeta" eller "Team Gale"-grejen. Står fortfarande lite mitt emellan och velar, även om jag just nu är närmre pojken med brödet än Katniss bästa vän. 
Författaren har även lyckats klämma in flera intressanta personer i boken, som går att hitta bland folket i Huvudstaden och tributerna. 

Trots att livet i Distrikt 12 inte alls är något att önska sig så låter det ändå väldigt mysigt, på något vis. Arenan är bra beskriven. Och Huvudstaden känns verkligen som en modern version av New York eller liknande, med alla de nya finesserna och den utvecklade teknologin. Men det känns inte så avlägset ändå, vilket gör det hela ännu mer spännande, läskigt och bra. Finns denna hemska TV-underhållning i framtiden? Vart är världen på väg? När man läser boken så får man sig verkligen en tankeställare.

Boken gjorde mig absolut inte besviken en annan gång, även om den såklart inte hade riktigt samma känsla. För man kan nog aldrig slå den där första gången man läser en bok. När man är helt ovetandes om allt och allt känns så nytt. Men spännande till 100% och fortfarande en väldigt stark tvåa på min lista över favoritböcker genom tiderna! Har du inte läst den, gör det. Nu.

Betyg: 10/10
Bokens första mening: "When I wake up, the other side of the bed is cold."

Uppföljare: Catching fire, Mockingjay.

Mina första recensioner av böckerna: Hungerspelen, Fatta eld, Revolt.

((Om en dryg vecka har filmen premiär! Åh, så jag längtar!))

Kommentarer
Postat av: victoria

Kom gärna och titta på min blogg! :)

2012-03-15 @ 11:41:21
URL: http://www.minfantasyvarld.blogspot.com
Postat av: Iktoro

Håller med om Katniss! Älskar att hon inte är som vissa andra kvinnliga roller i andra böcker (JA, Bella, det är dig jag tittar på) och att hon känns så naturlig på något sätt. Tummen upp för Katniss!

2012-03-15 @ 13:52:22
URL: http://iktorosbocker.blogspot.com
Postat av: Maja

Om detta var tvåan, vilken är då ettan? :)

2012-03-15 @ 17:56:51
Postat av: Sofie

Svar: Tack! Det är väldigt spännande, måste jag säga! :)

Ha det fint!

2012-03-16 @ 16:39:10
URL: http://filo-sofie.blogspot.com
Postat av: Anna

Svar: Ja,jag tyckte himla mycket om dem! Vet inte hur många gåner jag läst dem^^

2012-03-17 @ 22:07:24
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: Tova Bokugglan

SV: Aa, jag får göra det ;)

2012-03-19 @ 16:58:24
URL: http://bokugglan.blogspot.com
Postat av: Elin

Sv: Vad bra :) Tyckte också om den ^^



Hungergames <3

2012-03-19 @ 20:35:59
URL: http://gummistovlar.blogg.se/
Postat av: Nilmas Bokhylla

Den väntar jag på från bibblan men det är GANSKA många före mig ;) Ska dock se filmen när den kommer!

2012-03-20 @ 19:35:25
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0