Rubinröd


Titel: Rubinröd                                                                                               Författare: Kerstin Gier
Originaltitel: Rubinrot                     Serie: Edelstein trilogie #1                        Sidor: 265
Bokförlag: Bonnier Carlsen                                                                             Utgivning: Augusti 2012

Gwendolyn Shepherd lever med sin stora och speciella familj i London. I väntan på att hennes malliga kusin ska göra sin första tidsresa, fördriver Gwen tiden med att plugga och hänga med sin bästa kompis efter skolan. Ända tills den dag hon plötsligt befinner sig i det viktorianska London i slutet av 1800-talet!
Gwendolyn finner sig snart indragen i hemliga planer och mystiska intriger som ett uråldrigt ordenssällskap under ledning av 1700-talsgreven av Saint Germain planerar. Tillråga på allt så utses den några år äldre Gideon, snygg men värsta stroppen, till hennes ledsagare för att hjälpa henne med de första tidsresorna.
 
Detta är den allra första boken jag läser om tidsresande (för de små inslagen med Tidsvändaren i Harry Potter gills ju inte direkt) så därför, trots bra magkänsla, så visste jag faktiskt inte alls hurvida jag skulle gilla denna.
Men jag kan säga att den här boken verkligen gjort mig sugen på att läsa fler om ämnet, för det här var riktigt bra!

Alldeles i början så var jag faktiskt lite orolig, måste jag medge. Det börjar i en typisk skolmiljö med de gamla vanliga människorna i den... så ja, jag var rädd för att det hela skulle bli för fånigt egentligen.
Men så fort tidsresandet introducerades på riktigt så försvann mina farhågor, för det fenomenet och allt som skedde runt omkring det var otroligt intressant att läsa om! Jag gillade speciellt att förmågan att resa i tiden är en gen och inte något man gör med hjälp av en maskin eller annan apparat. Lägg sedan till en profetia, lite hemlighetsmakeri och annan mystik och vips, där var Amelie fast!

Gwendolyn gillar jag - hon har en bra berättarröst och funkar bra som huvudkaraktär. Sen har vi Gideon som då är killen i berättelsen. Och faktiskt så gillar jag även honom, trots att han är den där snygge typen som i stort sett alla faller för. Antagligen så tycker jag att hans karaktär fungerar på grund av att Gwendolyn inte alls gillar honom från början. Var lite rädd för att det skulle gå enligt den alltför vanliga insta love-principen, men den undvek Kerstin Gier, tack och lov.
Även de andra karaktärerna i boken är jag nöjd med, trots att jag hade väldigt svårt att hålla koll på alla de mindre karaktärerna som mest var där i bakgrunden, även om de dök upp mer än en gång. Gwendolyns släktingar, de andra inblandade familjerna och de personer som vi stöter på i tidsresorna - jag hade väldigt svårt att komma ihåg dem och deras roll i handlingen.

Själva tidsresandet kändes också bitvis snurrigt, men det var ungefär vad jag förväntat mig. För själva grejen i sig är ju ingenting man förstår på en gång, eller hur? Många regler och konsekvenser att hålla koll på.
Boken flyter på i bra tempo trots att det inte så många stora händelser inträffar. Handlinge lyckas hålla mig intresserad iallafall och jag fann aldrig läsningen tråkig.
Om man kollar på hur boken är skriven så fanns är inget att klaga på. Språket har inte den där "stela" känslan som det lätt kan få när boken blivit översatt, vilket är väldigt positivt. Kan det bero på att originaltexten är på tyska, och inte engelska som det oftast är? Nja, jag vet inte. Antagligen så är det bara översättaren Christine Bredenkamp som gjort ett bra jobb!

Sista biten i boken är väldigt spännande och sen - väldigt plötsligt - så är den slut. Kändes lite snopet på ett sätt, för det var nästan som att denna första del i serien inte riktigt var helt klar ännu. Som om man tog bort en fjärdedel som man sparar till uppföljaren istället. Men samtidigt så gillar jag ändå att boken slutar ganska oväntat, för man blir ju lite lurad där och finner sig själv sitta och bara vilja ha mer, mer och ännu mer - kanske mycket hellre just för att man inte får ett fullt avlut. 
Om detta kanske var avsikten så har det iallafall funkat på mig. Jag kan knappt vänta till uppföljaren och överväger faktiskt om jag ska ta mig an den engelska versionen istället, då den kommer långt före den svenska översättningen!

Men sammanfattningsvis: En riktigt bra bok med väldigt bra och intressant handling. Läs!

Bokens första mening: "Medan hon föll ner på knä och brast i gråt såg han sig omkring åt alla håll."
Uppföljare: Safirblå (våren 2013), Smaragdgrön (Hösten 2013).

Övrigt: Missa inte min pågående tävling där du kan vinna just den här boken! Klicka här för info och anmälan.




Kommentarer
Postat av: Anna

Jag håller med dig om det du skriver i recensionen! Älskade också mystiken och hemlighetsmakeriet :D Och att Gwens och Gideons relation inte är instant-love, jag tyckte om att även Gideon inte tyckte om Gwen i början. Väldigt fint foto på boken förresten! :)

2012-09-13 @ 22:28:57
URL: http://readingthisworld.blogspot.se
Postat av: Anna - Boktycke

Tycker nästan exakt samma sak om boken. Vill verkligen läsa fortsättningen nu men jag ska försöka vänta på den svenska översättningen :)

2012-09-13 @ 22:37:11
URL: http://boktycke.se
Postat av: veronica J

ojoj alla ge den så fina betyg:) HAr den på engelska , men är nästan sugen på köpa den svenska, båda är ju så snygga!

2012-09-14 @ 12:26:38
URL: http://www.vettansbocker.blogg.se
Postat av: Lisa

Den här måste jag läsa snart! :D Får väll låna den på bibblan eller nått ... om jag inte skulle råka vinna din tävling vill säga, haha.

2012-09-15 @ 10:46:06
URL: http://bladvandaren.blogspot.se
Postat av: Sanna

Vilket betyg fick den? 1-5?

Svar: En stark fyra, tror jag :)
Amelie

2012-09-15 @ 11:03:29
URL: http://boksanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0