Unravel me

Titel: Unravel me                                                                     Författare: Tahereh Mafi
Serie: Shatter me #2                                                                  Sidor: 461
Bokförlag: Harper                                                                   Utgivning: Februari 2013

OBS! Recensionen kan innehålla spoilers för er som inte läst första boken i serien; Shatter me.

Juliette has escaped to Omega Point. It is a place for people like her - people with gifts - and it is also the headquarters of the rebel resistance. She is finally free from The Reestablishment, free from their plan to use her as a weapon, and free to love Adam. But Juliette will never be free from her lethal touch. Or from Warner, who wants Juliette more than she ever thought possible. 
Haunted by her past and terrified of her future, Juliette knows that in her present, she will have to make some life-changing choices. Choices that may involve choosing between her heart - and Adam's life.


För ett år sedan läste jag första boken på svenska. Nu bestämde jag mig för att ta mig an nummer två på originalspråk, mest för att se hur Tahereh Mafi's unika berättarteknik ter sig med de ursprungliga orden.
Och Tahereh Mafi's språk är, som jag anat, ännu vackrare och häftigare på engelska. Jag älskar hur känslor beskrivs så målande och med starka, välformulerade liknelser. Vissa stycken är så fint skrivna att man inte kan låta bli att förundras!

Men trots detta är de första sisådär 150 sidorna i boken ganska händelselöst tråkiga. Aldrig så pass att jag tappade intresset, men tillräckligt för att få mig överväga att lägga ner boken för ett tag. 
Dessa sidor fokuserar väldigt mycket på Juliette, hennes tankar samt hennes relation med Adam - lite som första boken ungefär, men det blir inte lika bra här. Inte dåligt heller, men det märks tydligt att närvaron av en viss karaktär saknas.

För allting artar sig dock så fort Warner kommer in i bilden. Jag hade lite blandade känslor kring honom under första boken, men efter att ha läst mellanboken Destroy me (som är ur hans synvinkel) är han helt klart min favoritkaraktär i serien. 
Medan "onda" Warner är en mycket intressant och komplex karaktär känns snälla och goda Adam väldigt blek och utan någon direkt personlighet. 

Framåt andra halvan av boken byggs spänningen upp och under de sista 100-200 sidorna blir boken mycket, mycket bättre! Framåt slutet blir jag fullkomligt uppslukad och kan inte lägga den ifrån mig. Jag känner med Juliette och är så insatt att jag inte ens märker hur sidorna flyger fram.

Boken må ha varit väldigt seg i början, men sedan blir den raka motsatsen. Det är inte ofta jag blir så insatt när jag läser som jag så småningom blev när jag läste Unravel me. Så en väldigt bra bok, till slut!
Jag ser massvis fram emot bok tre i serien! Tyvärr dröjer det ännu ett år innan den kommer ut...


Bokens första mening: "The world might be sunny-side up today."
Tidigare böcker i serien: Shatter me (SV: Rör mig inte!)
Uppföljare: Hittills en bok till som är planerad för Februari 2014.
Övrigt: Boken har precis getts ut av B Wahlströms under namnet Rädda mig inte!

Kommentarer
Postat av: Nina

Ska definitivt läsa den här, fast på svenska tror jag. Gillar första boken mycket, även om jag stör mig lite på hur barnsligt kärleken mellan Juliette och Adam beskrivs.

2013-04-18 @ 22:37:39
URL: http://ninasfilmochbok.blogg.se
Postat av: Lena

Tycker att det omslaget är så snyggt!

2013-04-19 @ 17:18:47
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Lucy Chen

Hej hallå! Har taggat dig i "The Book Sacrifice Tag" som du jättegärna får göra!

http://bokrygg.blogg.se/2013/april/the-book-sacrifice-tag.html

2013-04-23 @ 19:16:13
URL: http://bokrygg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0