The reunion


Titel:
The Reunion                                                  Författare: L.J Smith
Serie: Vampire Diaries, bok 4                                  Sidor: 215
Bokförlag: Hodder Children's Books                        Utgivningsår: 2009 (första upplaga 1991)


SPOILER-VARNING för de som inte läst Vampire Diaries-böckerna.

Elena summons the vampire trio once more to unite and challenge their fate.
Together they will be called to face the most terrifying evil Fell's Churchs has
ever known.

Elena är borta sedan ett halvår tillbaka. Hennes vänner försöker gå tillbaka till det
normala men det går inte riktigt när minnet av Elena finns kvar så starkt.
Men Elena dyker inte bara upp i Bonnie's tankar, utan även i hennes drömmar. De
börjar som vanliga drömmar då hon dricker en kopp te med Elena, men så ändras
drömmen helt och innan Bonnie vaknar hinner hon förstå att Elena är i fara, att hon
finns kvar - någonstans. Att "han" har henne.

Bonnie, Meredith och Caroline har en fest hemma hos Caroline. Festen som skulle
vara ett sätt att ha kul, trots omständigheterna, blir en skräcknatt som slutar med
att deras vän Sue blir dödad.
Detta är bara början, inser Bonnie och hennes vänner och hon kallar på bröderna
Salvatore, Stefan och Damon, för att försöka stoppa den onda kraft som hotar i
Fell's Church...


För det första måste jag ta upp de stora olikheterna mellan böckerna och tv-serien.
I böckerna är Elena (iallafall i början) blond och kaxig, den där tjejen som alla killar
springer efter och som alla tjejer vill vara - raka motsatsen till Elena i tv-serien.
Hon har inte en bror vid namn Jeremy utan i böckerna är hennes syskon en lillasyster
vid namn Margaret, som är fyra år.
Detta och flera smådetaljer gör att jag, som såg tv-serien först, bara blir förvirrad och
inte riktigt kan leva mig in i boken. Det enda som jag tycker är likt tv-serien är Damon,
vilket är ett plus - han är min favoritkaraktär.

Men nu till denna bok. Det jag ogillar med Vampire Diaries-böckerna är att de har ett
ganska dåligt språk, alldeles för lite detaljer och nästan ingen spänning alls. När jag ser
på tv-serien sitter jag ofta och håller andan på de mest spännande delarna, men när
jag läste böckerna var det tråkigt att läsa, till och med på de bitar där det var meningen
att det skulle vara spännande!
Det säger en hel del, eller hur?

Nej, jag är inte alls imponerad av den här boken (eller de andra i serien heller). Det
känns som att bristen på detaljer gör det väldigt ointressant att läsa om deras värld.
Vampyr-livet, läskigheter, döden och andra starka ämnen blir platta och intetsägande
i de här böckerna och man tappar snabbt intresset. Jag tvingade mig att läsa ut den här
boken för att bli av med den och för att få börja på nästan.
Det säger ganska mycket om vad jag tycker om boken.

Men trots att boken var tråkig nästan rakt igenom och ganska platt så tycker jag att den
får ett litet lyft i slutet. Inte stort, men litet. Äntligen händer det något, äntligen är det mer
detaljer. Detta är inte alls en stor förändring, inte alls "wow, nu blev den ju bra!" men till-
räckligt för att höja betyget ett snäpp. Men inte ska man väl behöva plöja sig igenom en
bok för en litet milligram med spänning i slutet? Nej, det räcker inte.

Så ni som sett tv-serien och planerar att läsa böckerna: Gör inte det, håll er till 
tv-serien!
 Ni kommer troligen bara att känna er förvirrade och rejält besvikna som jag.


Betyg: 4/10
Bokens första mening: "Things can be just like they were before" said Caroline warmly,
reaching out to squeeze Bonnie's hand.

Tidigare böcker i serien: The awakening, The struggle, The fury.


Om ni läser mina recensioner av de tidigare böckerna kommer ni nog tycka att det låter
som en bra serie, men det är denna recension ni bör lyssna till. Jag var väldigt naiv angående
dessa böcker och hoppades och trodde ständigt att de skulle bli bättre. Ja, den första boken
var bra, men sen dalade det ner snabbt. Se denna recension som en sammanfattning av alla
fyra böckerna.


Kommentarer
Postat av: Alice

En lärare till mig sa en gång,

"En bok som gör sig bättre som film är antagligen en otroligt dålig bok", och det har han säkert helt rätt i.

Jag har varken sett TV-serien, läst eller planerat att läsa Vampire Diaries, men jag håller fast vid min uppfattning att hur än filmen är är det alltid boken som är rätt. Den kom ju först, eller hur? Alltså måste vi i det här fallet (grundat på det du skrev) utgå ifrån att Vampire Diares var några rent ut sagt dåliga böcker, som en talangfull, amerikansk regissör såg potensial i, och bestämde sig för att göra om till en film, i hoppet om att den skulle göra sig bättre som det. Men till och med han insåg nog böckernas brister, och tog sig friheterna att ändra på allt för att folk skulle se tv-serien.

All for money!

//Alice

2011-01-20 @ 21:33:09
URL: http://takenbybooks.blogspot.com
Postat av: Naba

Okej det här är bara läskigt för jag första och andra boken och tyckte precis som. Jag tänkte läsa trean och fyran när min kompis som hade läst dom sa att dom är bra men vet jag inte vad jag ska göra fast tv-serien är grymt bra.

2011-01-21 @ 07:24:50
URL: http://booksarelifes.devote.se
Postat av: Julia

Även serien är överskattad. Den är för lam, det är något som gör att den känns så tråkig.

2011-01-21 @ 13:35:32
URL: http://juliaogne.blogg.se/
Postat av: Tessan

Jag har hört att man bara ska läsa de första böckerna, för det är de som är bra. Jag har hört att man absolut inte ska läsa de böckerna som kom ut ganska nyligen (?) för de är skrivna typ efter serien kom och är troligtvis endast ett sätt för författaren att tjäna mer pengar. :-)

2011-01-21 @ 18:18:14
URL: http://bokmagi.blogspot.com
Postat av: Fanny

Vad heter deras moster eller vad hon är i böckerna? I serien heter hon ju Jenna.



Hoppas på svar!



//Fanny

2011-01-23 @ 16:03:55
URL: http://fantanzer.blogg.se/
Postat av: Carolinan =)

Har du läst Night World av L.J Smith? Det är en RIKTIGT bra serie (eller tja, har bara läst första... men men ;) ) Läs dem!!! :D

2013-11-07 @ 16:22:49
URL: http://xn--enknpppotatis-efb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0