De som lever vidare


Titel:
De som lever vidare                                                             Författare: Kjetil Johnsen
Serie: TRE, bok 10                          Sidor: 141                               Originaltitel: De som lever videre
Bokförlag: B Wahlströms                                                              Utgivningsår: 2010

VARNING! - LÄSNING AV RECENSIONEN ÄR PÅ EGEN RISK FÖR DE SOM INTE LÄST BOK 1-9 I SERIEN.

Ett år efter allting träffas de på kyrkogården. Tre tjejer och en barnvagn. Allt som hände - för vad som känns som en evighet sedan - har satt så djupa spår. Deras vänskap har smulats sönder och det finns en grav som ingen av dem vill besöka. Men det är inte Trines.I graven vilar han som blev skjuten. Då, när de trodde att var över och att ingenting mer kunde hända. Så fel de hade. 
Den sista boken, det sista mötet. Sedan kan de leva vidare.

Detta är alltså sista delen i en serie som heter TRE. Nu har jag läst sista boken och tänkte göra ett litet omdöme för hela serien också.
Det började bra. Riktigt bra. Första boken fångade mig direkt och den gillade jag mycket. Även andra boken tyckte jag lika mycket om. Sen, sakta men säkert, började det dala nedåt. Jag vet inte om böckerna blev direkt sämre eftersom, men något gjorde att de inte alls kändes lika bra och spännande. Det kändes lite som att när man kommit till seriens mitt, så tröttnade man lite på böckerna. Varje bok kändes så lik de innan och själva grejen kändes liksom tråkigt då. Men självklart var det fortfarande spännande. Bok för bok så kom man närmare vem av tjejerna som skulle dö och sedan vem som var mördaren.

Det är en duktigt uppbyggd historia. Allting faller verkligen på plats under de två sista böckerna. Den upplösningen jag väntade på gjorde mig inte besviken. Författaren lurade mig att tro att jag visste hur det skulle gå för att sedan överraska mig med att det inte alls blev så.
Gillar också hur han blandat vänskap, kärlek och mordgåta i ett, han har gjort det bra. Det är lättläst; stor text och väldigt enkelt språk, inte så beskrivande men det fungerar bra för bokens innehåll. Karaktärerna är helt okej.

Den sista boken är inte den bästa i serien. Den är inte lika spännande då i stort sett allt är löst, mordgåtan är avklarad. Men den knyter bra ihop lite lösa trådar och är ett fint och bra avslut på serien.
Allt som allt; ett bra avslut på en bra bok-serie. En serie som dock hade klarat sig bra (om inte bättre) på minst hälften så många böcker...
Vill du ha en ungdomsserie med lite deckarnyans kan den här serien vara något att prova!

Betyg: 5/10
Bokens första mening: " - Det var som fan."

Tidigare böcker i serien: Ett hål i själen, Den farliga kyssen, Det som kommer att ske, Flytande i vatten, Till jord skall du bli, Den gråtande mördaren, Tillbaka från de döda, Ett sista offer, Mördarens ansikte.


Kommentarer
Postat av: Frid

Håller med. Jättebra deckare/thriller men ganska tråkig sista del.

2011-09-24 @ 23:31:10
URL: http://fridsbokrescensioner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0