The titan's curse

Titel: The titan's curse                                                                         Författare: Rick Riordan
Serie: Percy Jackson and the Olympians #3                                         Sidor: 312
Bokförlag: Hyperion books                                                                  Utgivning: Maj 2007

Spoiler-varning för dig som inte läst bok 1-2 i serien!

When Percy Jackson recieves an urgent distress call from his friend Grover, he immediately prepares for battle. He knows he'll need his powerful demigod allies at his side; his trusty bronze sword, Riptide; and... a ride from his mom.
The demigods race to the rescue to find that Grover has mad an important discovery: two powerful half-bloods, whose parentage is unknown. But that's not all that awaits them. The Titan lord, Kronos, has set up a devious trap, and the young heroes have just fallen prey...


Efter att ha känt att handlingen i bok två var aningen svag, så kan jag glatt meddela att så verkligen inte var fallet med bok tre; The titan's curse
Den här boken, skulle jag säga, är mer lik första boken om man tänker på upplägg och typ av äventyr. Den har allt det där som jag verkligen gillade från början, men som inte fanns till 100% i bok två; spänning, många händelser och ett äventyr som känns större och mer intressant. Och sist men inte minst... karaktärerna! Jag var så glad över att upptäcka att även deras underbara personligheter (speciellt Percy's!) fick synas ordentligt, då de verkligen är det som ger böckerna mycket av sin charm.

Så här bjuds vi alltså på ett episkt, men såklart lite sådär halv-knasigt äventyr i den grekiska mytologins anda. Plus en härlig dos av humor. Och ja, jag älskar det! 
Tycker om den nya karaktären Thalia och tycker även att inslaget med "Hunters" var intressant. Percy, som sagt, var sitt charmiga och roliga jag igen - och jag gillar verkligen hans karaktär! Annabeth tycker jag också om.

Boken går snabbt framåt och fort att läsa, något som verkligen uppskattas av mig då jag ofta har svårt med böcker som inte har ett gott flyt. Dessutom så fastnar man i dess grepp direkt och kommer inte loss förrän sista sidan. 
Och slutet! De sista 30 sidorna eller så var boken verkligen på topp! Det hände förvånande saker och jag vände sidor som en galning. Och såklart... En stor cliffhanger i slutet i form av ett avslöjande som chockerade mig (även om jag såhär i efterhand kan tycka att jag nog borde ha listat ut det innan...). Jag ville helst bara fortsätta på bok fyra på direkten!

Om resten av böckerna tänker fortsätta i samma stil som denna så har jag definitivt en ny favorit-serie snart! En otroligt bra bok, var det här. Tror nästan att den är bättre än första boken, men jag är inte säker - det var ett år sedan jag läste den så jag minns inte dess handling eller känsla så bra längre. 
Ska definitivt se till att fortsätta med serien väldigt snart!

Bokens första mening: "The Friday before winter break, my mom packed me an overnight bag and a few deadly weapons and took me to a new boarding school."

Tidigare böcker i serien: The lightning thief, The sea of monsters.
Uppföljare: The battle of the labyrinth, The last olympian.

Kommentarer
Postat av: Anna

Den avslutande delen är den bästa, tycker jag! Men jag har ännu inte kommit mig för att läsa vidare i "spin off-serien"... Kanske borde göra det, din recension fick mig att sakna Percy och hans vänner :D

2013-01-11 @ 20:31:14
URL: http://readingthisworld.blogspot.com
Postat av: Johanna

Har hela serien hemma så ser fram emot att läsa denna :) Har än så länge bara läst första och andra :)

2013-01-12 @ 15:26:16
URL: http://boktjejen.devote.se
Postat av: Elise

Jag läste också precis ut Percy Jackson #3 och jag måste säga att den var super bra! :)

2013-01-12 @ 17:01:24
URL: http://iheartmybooks.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0