Gåvor

Bilden är på originalet, men den svenska
har likadan framsida.


Titel: Gåvor
Författare: Ursula K. Le Guin
Serie: inga uppföljare hittills
Originaltitel: Gifts
Sidor: 236

Orrec bor med sina föräldrar i ett av Uppländerna.
Varje klan har sin "gåva", en magisk kraft som tjänar
till att upphålla bräcklig fred.
Somliga kan kalla på djur, andra kan göra människor
döva och blinda, och andra kan sätta förbannelser.
Men Orrecs familj har den mest fruktade gåvan av
alla: de kan förgöra med sin blotta blick.
Orrec väntar otåligt på att hans gåva ska visa sig, och
när den väl gör det så kan han inte kontrollera den.
Hans gåva är vild - och därför farligast av alla.
Orrec måste bära en ögonbindel tills han lärt sig styra
sin gåva och förstå dess natur.

Boken visade sig vara helt annan än jag väntat mig.
Den var rätt så hemsk och sorglig, men samtidigt vacker och fängslande.
Den var spännande och slutet var oförutsägbart. Jag rekommenderar
den här boken. Den är klart värd en 4/5


På engelska finns tydligen två uppföljare!  Voices och Powers .
Frågan är om de översätts till svenska?

Kommentarer
Postat av: Snöfrid

Hoppas hoppas hoppas jag får den i julklapp! Annars går jag o köper den! ^^ Låter spännande!

2009-12-20 @ 22:21:16
URL: http://fantasy03.blogg.se/
Postat av: Malin

Hej! Jag hittade din blogg under kategorin Litteratur och misstänker därför att du har någon form av intresse för ämnet. Jag försöker att bygga upp min vision om en "bloggbok", vars idé ursprungligen kommer från morgonprogrammet Vakna med the Voice och deras smsbok. Verkar det intressant? Jag vill gärna ha din åsikt om det verkar vara någonting att satsa på. Tacksam för svar!

2009-12-21 @ 17:06:11
URL: http://enboktillsammans.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0