Tre filmtips

Tänkte tipsa lite om tre filmer jag sett nyligen.
Filmer och böcker har ju faktiskt saker gemensamt. Båda bygger
på en idé till en historia, baseras på ett manus och frambringar
känslor, åsikter och kan ge en ny syn på saker och ting.
Även om böcker är något jag öftast föredrar så är filmer också
något jag gillar.
Så jag tänkte tipsa lite om tre filmer jag sett nyligen!



The sorcerer's apprentice (Trollkarlens lärling)

Dave är en helt vanlig kille. Men en dag förändras allt då han
möter trollkarlen Balthazar och får veta att han har magiska krafter.
Han ska bli Balthazars lärling och får snabbt lära sig magi för att kunna
hjälpa Balthazar med att skydda New York från den onde Horvath som
hotar att släppa lös en mäktig och ond kraft...

Filmen är en spännande och rolig fantasy som innehåller en del
action men också bjuder på lite skratt emellanåt. Och självklart
finns här även kärlek.
En ganska klassisk, men bra, fantasyfilm som passar alla åldrar.




My sister's keeper (Allt för min syster)

När Kate vid två års ålder får diagnosen Leukemi förväntas hon
inte överleva. Men föräldrarna tar då celler från Kate och med hjälp
av dem skapar de ett barn som matchar Kate perfekt.
Barnet får heta Anna och redan som spädbarn får hon donera blod
till sin syster. Så fortsätter det och när Anna är 11 år har hon genom-
gått massor av donationer till sin storasyster. Men det är också då 
hon tar det drastiska beslutet att inte längre vilja donera. Hon stämmer
sina föräldrar för att få rätten till sin egen kropp. Ett beslut som kommer
att vända upp och ner på hela hennes familj. Och hon är medveten om
att detta beslut kan leda till Kate's död.

En väldigt sorglig och gripande historia om det svåra när en familje-
medlem är dödligt sjuk i cancer och hur det påverkar allt omkring.
Ingen film att se när man känner för en skön rulle precis. En väldigt
allvarlig men definitivt sevärd film!
Baserad på Jodi Picoults bok med samma namn.




The last song

För tre år sen när 17-åriga Veronicas föräldrar skilde sig
förlät hon dem inte. Nu har hon fortfarande inte förlåtit dem.
Hennes mamma skickar Veronica och hennes lillebror för att
spendera sommaren med deras pappa.
I början vill Veronica inte alls vara där och ser inte alls ljust
på saker och ting. Men när hon träffar Will ändras allt. De blir
kära och Veronica börjar äntligen bli glad igen.
Också relationen till hennes pappa blir bättre då de genom deras
gemensamma intresse, musiken, kommer varandra närmre.
Men det bra håller inte helt i sig...

The last song är en bra, romantisk och även sorglig film om
första kärleken, familjen och de sorgliga händelserna i livet.
Väldigt bra film, helt klart sevärd!
Baserad på Nicholas Spark's bok med samma namn.


Hoppas ni blev sugna på att se någon av dessa filmer.
Nu för tillfället ska jag istället ta mig del av historier genom att läsa ord
och meningar på papper...



Kommentarer
Postat av: Frida

Jag har sett The last song och den är ju bara för bra! :O sen så vill jag se trollkarlens lärling. Den verkar ju jättebra! Till sist, My sisters keeper vill jag läsa! Den verkar jättebra!

2010-08-03 @ 21:01:08
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Addikoko

Allt för min syster har jag hört talas om, men det verkar ju faktiskt bra...;)

2010-08-03 @ 21:16:58
URL: http://addikoko.blogspot.com
Postat av: Erik

Tack för tipsen, är nyfiken på den första filmen du skriver om.

2010-08-04 @ 12:08:49
URL: http://www.filmkritikerna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0