Söndagsenkät

Tidsinställt inlägg:

Hittade denna enkät hos Addikoko, och självklart ville jag också göra den.

26. Favoritkokbok?
Jag läser inte kokböcker, men jag får väl säga något liknande jag äger, en bok om kladdkakor,
som också heter just det: Kladdkakor av Maria Öhrn. Gills den?
27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Darlah - 172 timmar på månen av Johan Harstad. Den var så otroligt oförutsägbar och läskig. Den första boken som skrämt mig. Den imponerade på mig.
28. Favoritlässnacks?
Choklad!, eller en stor påse blandat lösgodis. Popcorn är också bra.
29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Ett exempel jag kommer på nu är Den femte systern av Mårten Sandén. Jag hade hört så mycket bra om den, om att den skulle vara spännande och läskig. Dessutom hade den, om jag minns rätt, blivit nominerad till Augustpriset. Jag hade jättehöga förväntningar på den, men när jag sen läste var den inte alls spännande eller läskig. Bara rörig och jag förstod ingenting.
30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Jag säger alltid min åsikt utan att bry mig om kritikernas åsikter. Men visst händer det väl ofta att jag läser en bok jag hört bra om och tycker om jag med. Men då är det ju bara så att min åsikt är likadan som kritikers, men jag skriver alltid min åsikt.
 31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Bra kritik kan vara svårt att ge, man kan ha gillat en bok men ändå vill man inte ge den för mycket glans. Dålig kritik har jag också svårt med, jag försöker alltid hitta något bra med en bok, oavsett hur dålig den var.
32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Oj, ingen aning. Kanske franska? Det vore nog kul.
33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Jag läser sällan böcker med stämpeln "Skräck" men jag säger Darlah - 172 timmar på månen av Johan Harstad, som jag ju nämnde ovan. Den var helt oförutsägbar och skrämde mig rejält. Det har ingen annan bok någonsin gjort.
34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Först vågade jag inte läsa Hungerspelen av Suzanne Collins och tänkte att jag kanske borde vänta ett par år. Men senare samma år orkade jag inte vänta, jag kastade mig över en och älskade den.
35. Favoritpoet?
Jag vet faktiskt inga poeter! Kan ingenting om poesi, typ. Något jag borde ändra på, kanske?
36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Mellan 1-4 skulle jag tro är vanligast, men ibland blir det ännu fler.
37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Händer allt oftare, jag hinner inte läsa allt jag lånar, jag har för mycket i bokhyllan jag vill läsa, för mycket nytt som jag köper och sätter före.
38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Jag måste nog säga Harry Potter, jag känner mig ofta lik honom när jag läser. Men jag har också alltid gillat Lyra i Guldkompassen.
39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Damon från Vampire Diaries, men då menat från TV-serien ;)
40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Den jag läser för tillfället, men helst en lättläst eller kort bok. Tar hellre flera korta med mig än en tjock.
41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Nu de senaste åren då jag börjat läsa mer har det nog gått som längst en vecka skulle jag tro.
42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Tagg i hjärtat av Cannie Möller. Hade varit borta över helgen utan bok och när jag kom hem så kunde jag bara inte fortsätta på den.
43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Ljud runt omkring. Det värsta är konversatationer, eller prat från tv:n.
44. Bästa filmatisering av bok?
Jag måste säga Harry Potter-filmerna. Vissa karaktärer är klockrena (men dock är vissa raka motsatsen) och effekterna är riktigt bra!
45. Sämsta filmatisering av bok?
Oj, svårt.. Kan inte komma på någon just nu.
46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Jag skulle tro att det ligger på 360, då det var ett erbjudande på att köpa fyra engelska pocket för tre på Akademibokhandeln. Jag kunde bara inte låta bli!
47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Det har aldrig hänt.
48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Om boken är tråkig, rörig eller om språket och handlingen är kass.
49. Har du dina böcker organiserade?
Yes, de är i alfabetisk ording efter författarens efternamn.
50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Jag behåller dem! Mina böcker är prydnader i min bokhylla.
51. Finns det böcker du undviker?
Ofta chic lit, alltför vanliga ungdomsböcker och böcker som utspelar sig för länge sedan...
52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Oj, kommer inte direkt på någon. Men lärarna i Tusen gånger starkare irriterade mig.
53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Sprickor och honungslim av Linzi Glass. En bok jag fick av en slump i födelsedagspresent. Men jag älskade den!54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Tunnlar av Roderick Gordon och Brian Williams. Den verkade så bra men var seg och rörig.
55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Läsa om en bra bok. Som Harry Potter, till exempel :)

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag håller med dig om att Den femte systern inte direkt är någon höjdare ;) Förövrigt intressanta svar!

2010-11-14 @ 15:50:12
URL: http://snusmumrik-bok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0