Reckless


Titel: Reckless
Författare: Cornelia Funke
Serie: -
Sidor:
272

Ända sedan Jacobs pappa försvunnit har han ofta smygit
in i hans fars arbetsrum. Allt i det är orört, som på den tiden
då han fortfarande fanns där. Spegeln som hänger som ett glänsande
öga mellan bokhyllorna hänger också kvar.
Spegeln öppnar sig bara för den som inte ser sig själv.
När han så förstår vad det betyder så öppnar sig spegeln för honom och
släpper in honom i en annan värld. Så börjar äventyret.

Tolv år senare har Jacob i stort sätt spenderat den mesta av sin tid i Spegel-
världen. Men detta besök är annorlunda. Hans bror Will är med honom. Med
honom i världen som skulle vara hans. Men hans bror är i fara. Sten växer
långsamt på hans hud. Grön, hård sten. Jade. Han håller på att förvandlas till
en Goyl. En varelse av sten.
Jacob måste rädda honom. När hela hans hud är täckt av den gröna stenen
kommer han att glömma sitt gamla jag.
På sin jakt efter ett botemedel har han Räv - flickan som kan skifta form till
en räv - och Clara, flickan som Will älskar. Men ska Jacob hinna innan det
är för sent?

Jag gillar den här boken. Den är speciell och världen den utspelar sig i är
mysig att läsa om. Idén med en värld påminner lite om Narnia, men det gör
inte historian. Det känns som att Cornelia Funke fick ihop mycket mer på 272
sidor än jag trodde från början.
I början av boken kändes det som att allt gick lite för snabbt. Det kändes lite
rörigt att läsa och jag fick ofta hoppa tillbaka för att läsa vem som gjort/sagt
vad. Men efter ungefär 100 sidor fastnade jag för boken och den blev bättre
och bättre.
Ett plus för slutet, det kändes som ett bra slut på en mysig sagoberättelse.
Jag har inte tidigare läst något av Cornelia Funke men efter denna är jag
positiv till att få läsa mer av henne, denna bok var riktigt bra!

Stark 4/5

Ännu ett plus för illustrationerna i början av varje kapitel. De är fina men
och jag gillar att de är i svartvitt. Dessutom är det författaren själv som ritat
dem!

Kommentarer
Postat av: Nea

Låter som en bra bok :)Vill läsa :D

2010-10-19 @ 00:00:50
URL: http://boknea.blogspot.com
Postat av: Agnes

Jag tycker att du ska läsa Bläck hjärta av Cornelia Funke. Den är bra. Jag gillar böcker som Miachel Ende skrivit. Tillexempel Momo eller sju timmar till midnatt. De tycker jag du ska läsa- och recensera. Din blogg är riktigt bra.

Kika gärnain på våran.

2010-10-19 @ 18:44:22
URL: http://tvillingarnas bokbuffe.blogspot.com
Postat av: Jonna

Cornelia Funke skriver på ett speciellt sätt.

Har läst Drakryttaren samt 2/3 böcker i Bläck-serien (orkar inte börja på den sista)

De är inte dåliga, men väldigt utdragna.

Mitt i boken kan en ny viktig karaktär/händelse komma in/inträffa. Ganska segt, men underhållande världar och figurer :)

2010-10-19 @ 20:13:54
URL: http://kallarliv.blogspot.com/
Postat av: Tonårsboken - Elin

Åh vad jag vill läsa Reckless! Sprang iväg och köpte den samma dag som den kom ut, men sedan har den blivit liggande. Älskar Cornelia Funkes böcker, speciellt Bläckhjärta.

2010-10-24 @ 18:30:00
URL: http://www.tonarsboken.blogspot.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Ah, den later riktigt bra. Jag ahr bara last Inkheart av henne tidigare, har du last den?

2010-10-28 @ 08:58:44
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0