Darlah - 172 timmar på månen


Titel: Darlah - 172 timmar på månen
Författare: Johan Harstad
Serie: -
Originaltitel: Darlah - 172 timer på månen
Sidor: 441

Allt är inte som du tror i rymden...

"Ser du de här hjulspåren?"
Antoine svarade ja.
"De är inte våra spår."
"Vad ... menar du? Jag förstår inte ... de ser ju likadana ut?
"Nej, ser du linjen i mitten? Ingen av våra bilar har det mönstret."
"Vad är det du försöker säga?" frågade Antoine med darrande röst.
"Jag försöker säga att vi är i fara."

Ända sedan de landat på månen har märkliga saker inträffat. Vem,
eller snarare vad, är det som vill dem illa? Och allra viktigast - hur ska de
ta sig hem till jorden?


NASA har anordnat en tävling. Tre ungdomar ska få följa med
på en expedition till månen som ingen besökt på 40 år.
Vinnarna lottas ut och de lyckliga är Antoine från Frankrike,
Midori från Japan och Mia från Norge.
Men vad de inte vet är att anledningen till att det tagit sån tid
för NASA att resa tillbaka till månen är att de misstänker att
det finns ett hot på månen, något som måste utforskas. För
att få pengarna till expeditionen behövs sponsorer och
mediauppmärksamhet. Ungdomarna blir NASA:s lockbeten för
att få in de pengarna som behövs. Men de blev även lockbete för
något annat, något obeskrivligt och mycket, mycket farligt..


Darlah är en väldigt spännande och läskig bok. Den är skrivet med ett
enkelt men bra språk och handlingen är väldigt bra!
Det var lite synd att författaren hoppade framåt i tiden ofta, men det var
nödvändigt eftersom det är delen där de är på månen som beskrivs noggrannast.
Tiden innan känns inte lika viktig när man läst klart boken, så det gör inte så mycket.

Jag brukar inte vara lättskrämd av böcker. Tvärt om - jag gillar att läsa när det blir
läskigt och spännande. Men jag måste säga att Darlah skrämde mig rejält.
Sista 100 sidorna satt jag och vågade knappt läsa vidare, samtidigt som jag var
tvungena att få veta mer.

Darlah är en bok ni borde läsa! Eller förresten, när jag tänker efter.. Ni lättskrämda
därute kanske borde låta bli.. ;)

Betyg: Stark 4/5


Kommentarer
Postat av: sofie

Låter spännande!

Jag har inte varit så sugen på att läsa denna bok innan, men din recension var så bra att jag nu kommer att skriva upp denna bok på min boklista! :)

2010-09-12 @ 18:18:38
URL: http://filo-sofie.blogspot.com/
Postat av: frid

Håller med. En av de bättre böckerna i år. Riktigt läskig. Och vem gillar inte konspirationer?

2010-09-14 @ 07:04:07
URL: http://fridsbokrescensioner.blogg.se/
Postat av: Lilly

Den här boken är bland det otäckaste jag någonsin läst. Jag vill nästan ringa NASA och varna dem för att skicka upp människor på Månen, så verkligt känns det.

2010-10-30 @ 16:21:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0