Fantastic Beasts and Where to find them


Titel:
Fantastic Beasts and Where to find them       Författare: J.K Rowling under pseudonymen Newt Scamander
Sidor: 128             Bokförlag: Bloomsbury          Utgivningsår: 2001 (denna utgåva: 2009)


A copy of Fantastic Beasts & Where to find them resides in almost evert wizarding household in the country. Now Muggles too have the chance to discover where the Quintaped lives, what the Puffskein eats and why it is best to not leave milk out for a Knarl.

Denna lilla extrabok till J.K Rowlings fantastiska och fantasirika Harry Potter-värld handlar alltså om dess varelser. Kentaurer, drakar, enhörningar, varulvar med flera har vi redan hört talas om och man får nu nöjet att läsa mer om dessa. Men här introduceras också en stor mängd nya vidunder som Harry Potter-böckerna aldrig nämner. Men i böckerna nämns att eleverna på Hogwarts har denna bok som lärobok under sitt första år på Hogwarts.

Det var väldigt intressant och roligt att få läsa om de här varelserna och man får verkligen intrycket av att varenda en är bra uttänkt. Men det är jag som Harry Potter-nörd van vid från Rowling. Extra roligt var det när man stötte på en varelse som kom från Sverige eller Skandinavien, det fick allt att kännas lite äkta också.

Ett stort plus - och ja, typ det bästa med boken - var klottret som fanns lite här och var i (se exempel här) skrivet av Harry och Ron som båda använder den här boken (den tillhör Harry men delas med Ron Weasley). Dessa anteckningar var väldigt roliga och uppskattades mycket av mig som känner till storyn i Harry Potter-böckerna väl. Man måste dock inte vara proffs för att förstå, det räcker nog med att ha läst böckerna eller sett filmerna en gång eller så.

Sammanfattningsvis: En rolig och bra extrabok för dig som är sugen på mer info om J.K Rowlings och Harry Potters värld och ett måste för Harry Potter-nörden! :)


Kommentarer
Postat av: Hannah

Tack för den långa kommentaren på min blogg. Läste recensionen du länkade mig, och jag upplevde faktiskt exakt samma sak som du när jag såg filmen för första gången. Höll nästan på att gnissla tänderna över vissa ändringar, men - precis som för dig - så sjönk det in efter några timmar vilken bra film det var. Det enda som jag är besviken på, om jag ser tillbaka på filmatiseringarna i stort, är Michael Gambons (den senare Dumbledore) insats. Tycker han verkligen är en fantastisk skådis, då jag sett honom i annat, men han lyckades inte fånga karaktärens flummighet, tyckte jag. Han verkade mer aggressiv.



Låter spännnande att gå på "det nya gymnasiet". På sätt och vis önskar jag själv att jag kunde haft chansen. Går på Samhäll-Språk, men skulle varit roligt med Humanistisk.



Och ja: Fantastiska vidunder är en trevlig bok. Speciellt fann jag det intressant efter som många av dem har mytologisk anknytning, och det är jag nyfiken på.



Ha det bra :)

2011-08-22 @ 23:19:59
URL: http://bokfarden.blogspot.com
Postat av: andréa

Åh, vet att de har den här vid min hemstads bibliotek, så när jag är där på besök någon helg måste jag väl ta och låna den ... för nu blev jag riktigt nyfiken på att läsa den c:

2011-08-23 @ 05:58:40
URL: http://andreaiboklandet.blogspot.com/
Postat av: Elin

Åh, jag ÄLSKAR den här boken! Underbart rolig och underhållande!

2011-08-23 @ 15:05:48
URL: http://gummistovlar.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag har läst böckerna 5 gånger + några extra men minns inte nånting om att Ron tappar en sån bok i ettan! De har ju inte ens sånna lektioner då.

2011-08-23 @ 18:06:20
URL: http://juliaogne.blogg.se/
Postat av: Anna

Svar: Oftast om man handlar från ett ställe som är bra första gången så blir det lätt att man fortsätter handla där. Anledningen till att jag handlat på massa olika ställen är för att jag ibland vill förhandsboka boken. Men den här gången funkade Bokus jättebra för mig(:

2011-08-23 @ 20:49:33
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: we (bookfrenzy)

Är det bara jag som inte gillar Harry Potter-serien?? ^^

2011-08-24 @ 16:48:33
URL: http://bookfrenzy.blogg.se/
Postat av: Antonija

Hej! Superbra blogg! :) Var kan man köpa den här boken? Och de andra två "extra" böckerna som J.K Rowling har skrivit? Tacksam för svar, kram :)

2011-11-08 @ 22:50:59
URL: http://www.antonijas.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0