Sanningen om Alice


Titel:
Sanningen om Alice                                                                  Författare: Rebecca James
Originaltitel: Beautiful malice                    Serie: -                             Sidor: 301
Bokförlag: Alfabeta                                                                          Utgivningsår: 2011


"Sanning" säger Alice långsamt och utdraget, som om hon smakade på ordet. "Är du säker på det? Klarar du av att vara helt ärlig?"
"Jag tror det. Fråga på."
"Okej." Hon tittar forskande på mig. "Då så. Var du glad, innerst inne? Var du glad att du blev av med henne? Din perfekta syster? Gladde du dig i hemlighet åt att hon dog?"

Katherines lillasyster Rachel är död. Mördad. Fylld av sorg och skuld flyttar Katherine till sin faster i Sydney där hon hoppas kunna lägga tragedin och sitt gamla liv bakom sig. När så hon träffar utåtriktade och självsäkra Alice är Katherine till en början lite tveksam, men snart blir de två bästa vänner. Hon träffar också Alice kompis Robbie som varit förälskad i Alice i evigheter. Tillsammans umgås de tre mycket och blir väldigt nära vänner.
Men bakom Alice trevliga och glada fasad döljer sig något annat, något mörkt, elakt och skrämmande. Varför ville Alice komma så nära Katherine från första början? Svaret på den frågan är inte vänskap.
Sanningen om Alice är helt annorlunda än Katherine kunnat ana.


Jag har inte hört så jättemycket om den här boken, men det jag hört har varit väldigt bra. Författaren har till och med jämförts med J.K Rowling. Det vet jag dock inte om jag håller med om, men nog är det en skicklig och duktig författare alltid.
Det var väldigt lätt att komma in i boken. Språket är bra, enkelt och beskrivande och handlingen hoppar mellan nutid, dåtid och framtid utan att bli krånglig eller rörig. Dessa hopp till framtiden och baksidetexten avslöjar att något inte är som det verkar med Alice, att det döljer sig något bakom hennes fasad. Men trots det sveps man ändå in i känslan och intrycket som Katherine får av Alice i början; den utåtriktade tjejen som alla inte kan göra annat än älska. Men allteftersom man läser vidare så börjar man märka av förändringar i Alice beteende, ibland väldigt små saker och ibland större händelser, som för handlingen framåt mot vad Alice egentligen döljer.
Och allteftersom handlingen förs framåt får nystas även detaljer om Katherines förflutna upp, minnen av den där kvällen när Rachel följde med på en fest och hur allt egentligen gick till. Jag gillar verkligen hoppen i tiden, de är lagda på perfekta ställen och smälter bra in i handlingen och man förstår direkt när de hoppen kommer och behöver inte sitta och undra om var man befinner sig.

Den här boken var spännande rätt igenom och höll mig som läsare intresserad från första sidan till sista. Sakta men säkert kommer slutet närmare, slutet som är som en tickande bomb. Man känner på sig att något kommer hända i slutet, ett avslöjande eller en hemsk händelse eller kanske båda? Jag väntade spänt på finalen som också kom, men tyvärr tror jag att jag förväntat mig mer av det, för det var inte så spännande, läskigt och "wow" som jag trott, hoppats och önskat. Visst fanns där väldigt mycket spänning och det hände stora grejer, men jag antar att mina förväntningar var för höga. En annan person som läste utan förväntningar alls kanske hade blivit mer förvånad och funnit finalen mer spännande än jag gjorde. Denna lilla besvikelse sänkte boken en aning, som annars kanske skulle få ett snäpp högre på betygsskalan.

Men det är inget jag är så missnöjd med, för det är på det hela taget en väldigt, väldigt bra och spännande bok. Handlingen är riktigt bra uppbyggd och karaktärerna är bra. Jag älskade boken från början till slut. Känslan som boken svepte in mig i var bra. En riktigt bra bok som förutom spänning och hemskheter även innehåller vänskap och kärlek.

Bokens första mening: "Jag gick inte på Alices begravning"
Betyg: 8/10

Tack så jättemycket till Alfabeta för recensionsexemplaret! :)

Kommentarer
Postat av: Ylva

Oj, vad man kan tycka olika! Jag tyckte den var spännande men var irriterad på språket.

2011-08-17 @ 13:01:37
URL: http://[email protected]
Postat av: Ylva

Jag skrev fel bloggadress. Ska vara utan @ såklart. Kolla gärna min recencion där.

2011-08-17 @ 13:03:50
URL: http://ylvarosen.blogspot.com
Postat av: Faaaan

Den här boken är bäst, en av dem bästa boken jag har läst dock. Den får 9/10 av mig. Skulle gärna kunna ge 10/10 men det finns ingen perfekt bok minsann.

2012-04-02 @ 18:25:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0