Beastly, ett odjur


Titel: Beastly, ett odjur                                                            Författare: Alex Flinn
Originaltitel: Beastly                   Serie: -                                Sidor: 299
Bokförlag: Bonnier Carlsen                                                     Utgivningsår: 2011

Vi vet vad Skönheten tyckte om Odjuret - men hur var det för Odjuret?

Kyle Kingsbury är rik, skitsnygg, elak och egoistisk. För honom är det självklart att han ska väljas till den populäraste killen på skolbalen och få hångla med den snyggaste tjejen resten av natten.
Och allt hade nog gått som planerat om det inte hade varit för Kendra. Hon är inte särskilt snygg och hon har mage att kritisera honom för att få fördelar för att han är det.
För att ge igen bjuder Kyle henne på skolbalen bara för att dumpa henne utanför dörren och göra bort henne inför hela skolan.
Men Kendra är inte en vanlig tjej - hon är häxa. När Kyle kommer hem på natten efter skolbalen väntar hon i hans rum. Hon förbannar honom för hans grymhet och förvandlar honom till ett monster med päls, horn och huggtänder. Lika ful på utsidan som han är på insidan.
Bara om han lyckas hitta en tjej som verkligen älskar honom som han ser ut nu och som kysser honom innan två år har gått kommer förbannelsen att brytas. Och en sak till: Kyle måste också verkligen älska henne!


(Handlingen från Bonnier Carlsens hemsida)
Så det här är alltså en modern version av Skönheten och odjuret. Låter som något som kan bli riktigt bra eller kanske lite för fånigt och klyschigt. Jag själv tycker nog att boken hamnar lite där emellan.
I början så var jag ganska tveksam. Jag gillade inte alls Kyle, som såklart - ja, ni läste ju i handlingstexten ovan - är en riktig skitstövel och väldigt ytlig. Men även om det var menat att vara på det viset kändes hans karaktär väldigt platt. Jag blev bara irriterad och störde mig på hur hans personlighet var beskriven så detaljfattigt.

Språket var inte heller en höjdare enligt mig. Detta kan ju förstås bero på den svenska översättningen - jag har en känsla av att det skulle vara mycket bättre på engelska - men det kändes inte alls särskilt beskrivande och, precis som Kyle, ganska platt och trist.
Detta artade sig dock ju längre in i historian jag kom. De sista 70-50 sidorna så tänkte jag nästan inte på det alls. Kyle blev ju också mindre irriterande i och med att hans personlighet förändrades - vilket såklart är själva tanken med historian. 
Lindy var nog karaktären jag gillade bäst. Hon kändes mest uttänkt och intressant. Men däremot så tyckte jag inte att hon heller var en särskilt bra karaktär. Njaa, karaktärerna i den här boken kändes lite stereotypiska och tråkiga.

En bra sak att tänka på om du vill läsa den här boken: Du bör nog ha hyfsad koll på själva storyn om Skönheten och Odjuret. Det trodde jag att jag hade, men ju mer jag läste i boken desto mer insåg jag att jag inte alls mindes någonting från den. Antagligen så har jag inte sett Disney-versionen på minst tio år! (Måste ju ta och se den igen nu och färska upp minnet!)
Detta gjorde att jag tyckte att det kändes lite för fånigt. Det här med att stänga in någon i ens hus för att kanske, kanske hon ska bli kär i dig, det känns lite väl överdrivet. 
Som sagt, om jag hade haft originalberättelsen i färskt minne så skulle jag nog ha uppskattat den här boken mer. Men som det är så skulle jag nog ha tyckt bättre om boken om vissa saker (som troget följer originalstoryn) hade känts mindre tillgjorda och orealistiska.

Nä, mig imponerade den inte på, men om du älskar Skönheten och Odjuret och tycker att det här låter som en bra remake, då har du säkert hittat en bok som är perfekt för dig!

Betyg: 4/10
Bokens första mening: "Jag kände att alla tittade på mig, men det var något jag var van vid."
Vi vet vad Skönheten tyckte om Odjuret - men hur var det för Odjuret?
Kyle Kingsbury är rik, skitsnygg, elak och egoistisk. För honom är det självklart att han ska väljas till den populäraste killen på skolbalen och få hångla med den snyggaste tjejen resten av natten.
Och allt hade nog gått som planerat om det inte hade varit för Kendra. Hon är inte särskilt snygg och hon har mage att kritisera honom för att få fördelar för att han är det.
För att ge igen bjuder Kyle henne på skolbalen bara för att dumpa henne utanför dörren och göra bort henne inför hela skolan.
Men Kendra är inte en vanlig tjej - hon är häxa. När Kyle kommer hem på natten efter skolbalen väntar hon i hans rum. Hon förbannar honom för hans grymhet och förvandlar honom till ett monster med päls, horn och huggtänder. Lika ful på utsidan som han är på insidan.
Bara om han lyckas hitta en tjej som verkligen älskar honom som han ser ut nu och som kysser honom innan två år har gått kommer förbannelsen att brytas. Och en sak till: Kyle måste också verkligen älska henne!

Kommentarer
Postat av: Bok Tok

Låter bra!

2011-12-28 @ 21:43:51
URL: http://boktok.favs.se
Postat av: Anna - Boktycke

Har tänkt läsa den här länge men den är alltid utlånad på biblioteket :s Å andra sidan så har jag inte sett så bra recensioner av den, så det kanske är lika bra.

2011-12-28 @ 22:04:00
URL: http://boktycke.wordpress.com
Postat av: elin

filmen e bra iaf :)

2011-12-29 @ 09:15:26
URL: http://outofmyhands.blogg.se/
Postat av: Hundöra

Jag gillade den här boken, tyckte det var en rolig omarbetning av Skönheten & Odjuret. Språket är enligt mig väldigt enkel, men så tror jag att den är mer för den yngre tonåren, dvs för de som är mellan 9-12 och mer åt 9 årsåldern :)



Håller med dig om att man borde känna till historien Skönheten och Odjuret innan man läser boken, även om det går att läsa den utan att göra det. Det jag gillar mest är chattkonversationen som finns i boken - roligt inslag som gör boken lite modernare på något sätt :)

2012-01-04 @ 20:18:33
URL: http://www.hundora.se/bokkupan/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0