Himlen börjar här


Titel:
Himlen börjar här                                                              Författare: Jandy Nelson
Serie: -                                         Sidor: 371                              Originaltitel: The sky is everywhere
Bokförlag: Gilla böcker                                                             Utgivningsår: 2010

En gång för länge sen när jag låg på gräsmattan i trädgården frågade Big vad jag höll på med. Jag sa att jag låg och tittade på himlen. Han sa: "Det där har du fått om bakfoten, Lennie, himlen finns överallt, den börjar vid dina fötter."   När jag kysser Joe tror jag på det, för första gången i mitt liv.

Lennie är sjutton år och lever ett stilla liv i skuggan av sin utåtriktade syster Bailey, en tillvaro hon trivs med. Men en dag händer det ofattbara - Bailey faller ihop i en hjärtattack och dör.
Sorgen och saknaden är oändlig, och Lennie drar sig undan alla i sin närhet. Samtidigt drabbas hon för första gången av kärleken, och passionen - svindlande och förbjudna känslor som får Lennies värld att explodera.


Åh, vilken underbar bok!
Var ska jag börja? Finns så mycket känslor kring den här boken. Äsch, skriv på nu Amelie, du måste ju börja någonstans! Okej, nu kör vi.
Jag gillar verkligen bokens handling. Hur Lennie förlorar sin storasyster Bailey, Bailey som hon alltid har sett upp till. Nu är hon borta och Lennie tvingas stå på egna ben, trots att hon är helt utom sig av sorg. Hon stänger sin vän Sarah och sin familj. Hennes värld faller sönder samtidigt som den första kärleken slår till.
Den här boken blir en underbar blandning av kärlek, lycka, sorg, saknad.. allt på en gång, och Jandy Nelson gör det otroligt bra.
Med levande beskrivningar och ett härligt språk beskrivs alla känslor som Lennie känner på ett otroligt äkta sett. Det känns så trovärdigt alltihop att det är svårt att inte känna exakt samma sak som hon gör.
Dessutom ÄLSKAR jag dikterna som är i början av varje kapitel. Det märks att Jandy Nelson även skriver poesi, de är så bra! Dessutom gillar jag hur det står exakt var Lennie har gömt dikten, typ i en sko i hallen t ex. 

Karaktärerna gillar jag också starkt. Lennie känns trovärdig och är en intressant person. Gillar också hur hon utrycker sig via sin klarinett. Tycker också om minnet av Bailey, även om man aldrig får träffa henne. 
Sen har vi ju Joe som är en sak i sig. Han är en sådan där bok-kille som man blir förälskad i. Men trots det så är han inte riktigt som alla de andra bok-personerna man gillar. Joe är inte den stereotypiskt mystiska och snygga typen, utan en glad och snäll person som känns väldigt levande. 

Förutom att bli lite småkär i Joe så har jag också gått och blivit förälskad i själva boken. Den är så mysig och härlig att man bara vill äta upp den! Jag har ofta kommit på mig själv med att sitta och fånle mot den (folk har troligtvis gett mig konstiga blickar under tåg-läsningen). 
Ja, det finns inte så mycket mer att säga. Detta är en av de bästa ungdomsböckerna jag läst. Min uppmaning till dig är:
Läs den, älska den!

Betyg: 9/10
Bokens första mening: "Mormor är orolig för mig."

Kommentarer
Postat av: Miriam

Ja den är verkligen jättefin =)

2011-12-21 @ 10:39:43
URL: http://schitzo-cookie.blogspot.com/
Postat av: Felicia

Har velat läsa den ett tag men varit lite tveksam, men nu när du tycker den är bra så kanske jag ska läsa den.

Säljer förresten tre böcker i gott skicka, kanske någon du gillar, tarej en titt så får du se! :)

2011-12-21 @ 19:10:55
URL: http://feliciasboktips.blogspot.com
Postat av: Hannah

Lät som en riktigt trevlig, och rörande bok. Gillade citatet som du hade skrivit i början. Det stack till, på något vis.

God Jul.

2011-12-21 @ 22:02:54
URL: http://bokfarden.blogspot.com
Postat av: Angela

Ville läsa den under sommarlovet, men hade inte tid då. Det verkar vara en sommrig bok, så jag vill inte läsa den nu, under vintern. Är den somrig? :)

2011-12-22 @ 20:45:35
URL: http://bookfrenzy.blogg.se/
Postat av: Hundöra

Vill så himla gärna läsa boken! Måste nog skaffa den snart, men har så mycket oläst i bokhyllan och har precis beställt böcker från Amazon.

2012-01-04 @ 20:19:51
URL: http://www.hundora.se/bokkupan/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0