Läser din omgivning?

Jag vet inte hur det är för er, men tänker väldigt mycket på om och hur personer i min
omgivning läser.

Jag läser klart mest i min familj, med stor marginal. Tvåa kommer lillebror som fyller elva
år i maj. Jag har länge försökt inspirera honom till läsning, mestadels genom att erbjuda mig
att låna böcker åt honom - och hittills funkar det ganska bra. Just nu läser han mest Sune-böcker
men också en deckare-serie som heter Kalle Skavank.

Min mamma läste lite böcker ett tag men nu har hon slutat, hon läser istället tidningar nu.
Sist på listan kommer min far vars läsning består av de rosa sidorna i Aftonbladet (dvs, sportnyheterna).

Mina vänner är faktiskt ganska duktiga på att läsa. En av mina vänner läser nästan 1000 sidor i veckan!
Hon slår mig med hästlängder.. Dock är hon inte lika intresserad av böcker i allmänt, som jag.
Mina andra vänner läser lite till och från, och självklart överröser jag
alla mina vänner med tips och förslag. Jag är lite beroende av att min omgivning ska läsa...

Hur är det för er? Läser er omgivning? Vad tycker ni om det?


Kommentarer
Postat av: Sara

I min familj läser jag troligen mest, sedan kommer mamma, vars bokhylla är fylld med massmarket paperbacks innehållande paranormal romance. Utöver det så har jag även en vän som läser relativt mycket, fast det är bara om jag lånar ut böcker till henne.

Annars så är det inte så många som läser i min omgivning, faktiskt.

2011-02-16 @ 12:33:48
URL: http://underbartbokberoende.blogspot.com
Postat av: Addikoko

Mina närmsta vänner läser precis som jag - en läser nästan fem böcker i veckan och den andre kanske en i månaden. Det är så olika, men det bästa är att läsa i sin egen takt:)

2011-02-16 @ 15:26:47
URL: http://addikoko.blogspot.com
Postat av: andréa

Själv läser jag vanligtvis mellan 200-500 sidor om dagen, något jag gjort sedan 7-årsåldern. Min omgivning? Ingen i den läser. I mina föräldrars bokhylla ligger ungefär 10 fackböcker och inget mer. Mina syskon öppnar aldrig en bok frivilligt. Mina vänner förstår sig inte på hur i all världen jag orkar läsa, de som knappt läst en hel bok i sina liv. Inte ens några av mina släktingar läser. Man kan ju undra var i all världen jag fått min synnerligen allvarliga ordförälskelse ifrån ...

2011-02-16 @ 16:39:21
URL: http://deddoliinah.blogg.se/
Postat av: Nea

Min pappa läser väldigt mycket, jag tror at det var av honom jag fick mitt läsintresse. Min mamma nästan ingenting. Elvaåriga brorsan läser om Harry Potter och Twilight-serien om och om igen xD

Mina kompisar läser inte särskilt mycket, Twilight-serien och lite Meg Cabot typ :)

2011-02-16 @ 16:58:49
URL: http://boknea.blogspot.com
Postat av: Pia

Det var pappa som fick mig att börja läsa från första början :) Så han och jag läser nog mest i familjen. Men min 23-åriga syster läser mycket också. Sen har jag en 20-årig syster som bara läser harry potter. Min storebror och lillebror läser aldrig frivilligt och mamma läser bara då och då ungefär :) Och vad jag vet så är det bara två eller tre av mina närmare vänner som gillar böcker lika mycket som jag. Sen har jag ju en vän som är ett mega stort twilight-fan, medans jag är en harry potter fantast. Så vi är lite som ärkefiender när det samtalsämnet kommer upp, hehe. :D

2011-02-16 @ 17:23:45
URL: http://zelter.devote.se
Postat av: Anna

Min mamma läser väldigt mycket,även böcker som liksom jag läser så det är roligt att tipsa henne. Min allra bästa vän läser väldigt mycket,mer än jag. Men jag är mer intresserad av böcker eller hur man ska säga. Sedan så har jag även två andra kompisar som läser mycket. En av dem har ungefär samma bokstil som mig och jag älskar att tipsa folk. Helst vill jag att alla ska läsa;)

2011-02-16 @ 21:15:50
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: Gudon

Jag läser mest i familjen sen kommer min tio åriga syster som läser böcker i hennes ålder. Sen min fjorton årgia bror som inte läser alls, han har inte öppnat en bok i hela sitt liv. Bara om han tvungen dåra. Mina föräldrar läser då och då men mest tidningar. Men det är nog från min tjugo åriga bror och nitton åriga syster som jag har fått det här läsningen ifrån :) Men de läser inte så mycket som jag utan de läser serier som den svarta materian och harry potter.

2011-02-17 @ 11:57:57
URL: http://crazyinbooks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0