Ljudbok: Skuggan


Titel:
Skuggan                                                        Författare: Angie Sage
Serie: Septimus Heap, bok 2                                    Originaltitel: Flyte  
Förlag: Damm förlag                                               Utgivningsår: (bok: 2006)
CD/Speltid: 11st /13 h                                            Uppläsare: Helge Skog.


OBS - KAN INNEHÅLLA SPOILERS FÖR DE SOM INTE LÄST FÖRSTA BOKEN, MAGI.


Det har nu gått ett år sedan Septimus Heap fann sin familj och dessutom blev antagen som lärling
hos Övermagikern Marcia Overstrand. Hans utbildning pågår för fullt och han är redan en skicklig
magiker. Den magin som flyter i blodet hos den sjunde sonen till en sjunde son märks tydligt i hans
talanger.
En dag då Septimus får ledigt och lämnar magikertornet ger han sig ut i borgen för att hälsa på sin
familj. Han möter sin adoptivsyster Jenna på vägen men de kommer inte hem tillsammans den
dagen.
Familjens äldste bror, Simon, har varit borta länge men återvänder nu till borgen. Han rider in på
en häst och hälsar på. Sen säger han sig ta med Jenna på en ridtur på hästen, men Jenna och
Septimus inser snart att något är fel. Simon är inte den han brukade vara. Han kidnappar Jenna
och tar henne bort från borgen.
Senare visar det faktiskt sig att han har börjat använda sig av Omvänd magi (dvs typ mörk magi)
och har blivit lärling hos en annan magiker.. En magiker som man trodde var borta...


Jag gillar böckerna om Septimus Heap, iallafall de två jag läst hittills. Det är mysig läsning och det 
är lagom läsning och lagom stort att ta sig an. Inte för mycket, men inte för lite.
 Jag tror nog att de är ämnade för aningen yngre läsare än en femton-snart-sextonåring, men jag
tycker ändå att de är underhållande och bra. Det är spännande och med lite läskigheter (inte så
läskigt för mig, men jag gillar det ändå).

Man kommer in i historian snabbt och jag gillar den sorts Magi som finns i de här böckerna.
Jag trodde först att det skulle vara alltför likt Harry Potter eller andra magi-böcker man läst, men jag
tycker att Angie Sage har tolkat magi på sitt eget sätt i de här böckerna. Det är bekant ja, men på ett
helt annat sätt.

Om man tänker på hur boken gjorde sig som ljudbok så tycker jag att den är perfekt! Man hänger
med och det är mysigt att lyssna på. Helge Skog, som är uppläsaren, gör ett mycket bra jobb. Han
har en bra berättarröst och förställer rösten sådär precis lagom för att anpassa sig till bokens karaktärer.
Han lever sig in berättelsen när han berättar helt enkelt. Det är inte bara en platt röst som läser meningar
på papper utan verkligen berättar. Inte för överdrivet med röstgestaltningar heller, vilket enligt mig är
bra.

Jag kommer helt klart att fortsätta med Septimus Heap-serien. Troligtvis som ljudbok, men vem vet,
kanske blir någon av dem läst på "det vanliga sättet."
Jag rekommenderar den här boken. Den är kanske tänkt för barn i ca 12-årsåldern men jag tycker
att den passar för alla åldrar! Jag uppskattade den. Så om du vill ha en mysig magibok med lite
lagom spänning och läskigheter har du hittat en här! Som ljudbok eller vanlig läsbok väljer du själv.


Betyg som bok: 7/10
Betyg som ljudbok: 9/10
Bokens första mening: Det är natt i Tröstlösa Träsket.

Tidigare böcker i serien: Magi
Uppföljare: Alkemisten, Sökandet, Sirenen.  
Bok 6, Darke (engelk titel) utkommer på engelska i höst.

Kommentarer
Postat av: Pia

beställde precis första boken, Magi :D verkar vara en bra serie! :D

2011-01-26 @ 22:40:29
URL: http://zelter.devote.se
Postat av: Anonym

Böckerna om Septimus Heap är riktigt bra! Håller med om att hon gestaltar magin på ett annorlunda sätt. :) Och vilken ålder boken är "anpassad" för bryr jag mig inte alls om, så länge det är en bra bok! =)

2011-01-26 @ 22:47:18
URL: http://bokmagi.blogspot.com
Postat av: Frida

SVAR: ja, verkligen! En riktig tankeställare :P

2011-01-27 @ 20:21:23
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Gudon

Handlingen verkar intressant, påminner mig om väktar-serien :)

2011-01-28 @ 12:15:02
URL: http://crazyinbooks.blogg.se/
Postat av: Liv

Har läst den serien två gånger. Riktigt bra och spännande böcker! :)

2011-04-18 @ 21:11:16
URL: http://hallu.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0