Den vita katten


Titel:
Den vita katten                                                             Författare: Holly Black
Serie: Berörarna, bok 1                 Sidor: 282                         Originaltitel: The White Cat
Bokförlag: B Wahlströms                                                       Utgivningsår: 2011

Tänk om dina drömmar plötsligt kändes mer verkliga än dina minnen?
"Här är sanningen om mig, i stora drag: Jag dödade en tjej när jag var fjorton år gammal. Hon hette Lila, hon var min bästa vän och jag älskade henne. Jag dödade henne iallafall.

Cassel Sharpe dödade sin vän Lila. Han vet det, hans familj vet det. Men hans minnen om mordet är otydliga. Han minns inte händelsen, bara hur han står över hennes döda kropp med ett leende på läpparna. Men mordet är inte det enda som han har svårt att minnas. Hela hans förflutna är fullt av utspridda minnesluckor.
Som för att göra det hela ännu konstigare så börjar han drömma konstiga drömmar. Drömmar om en vit katt. När han en natt vaknar upp på skolans tak utan minsta aning om hur han hamnat där så är det inget tvivel om saken: det är något som inte är som det ska.


Okej, jag ska försöka förklara bakgrunden till denna historia. Cassel Sharpe kommer från en släkt som i århundraden kunnat manipulera känslor, minnen, lycka och död - de är berörare. Vissa använder sin magi i goda syften men andra gör det inte. Det finns känsloberörare som kan få folk att känna vad än beröraren önskar. Det finns dödsberörare som kan få vem som helst att falla död ner. Ni fattar poängen va? Beröringen är en farlig handling som nu blivit olaglig. Alla tvingas därför bära handskar.
Cassel är den yngste sonen till en känsloberörare, men själv har han inte förmågan att beröra.

Hoppas att ni fick en god hint om vad boken handlar om nu, handlingen är rätt komplicerad.
Komplicerad är även ett ord jag skulle vilja använda för att beskriva bokens början. De första hundra sidorna var för mig ganska otydliga, förvirrande och svårförstådda. Jag läste, tog in information, men det kändes aldrig som att jag verkligen förstod. Alla frågor som poppade upp i huvudet fick inte fulla svar, bra svar. Det kändes svårt att få grepp om boken, vad det egentligen var för bok. Det som drev mig att läsa vidare var sökandet efter svar på frågorna och nyfikenheten på var detta skulle leda.

Efter denna del i boken tog berättelsen fart. Dock i den riktning jag hade förväntat mig, så spänningen höjdes bara en aning. Men alltefter som handlingen fortgick avslöjades mer frågor och man nystade bit för bit upp mysteriet samtidigt med Cassel som sökte efter svar om sig själv.
Spänningen blev hög och jag blev ganska facsinerad över den lilla värld Holly Black byggt upp, hur berörarna bemötts, deras historia och deras kraft. Trots att folk med krafter inte är särskilt nytt kändes detta ändå unikt på ett sätt.
I slutet tog berättelsen verkligen fart och den överraskade mig totalt med en twist på slutet när man precis trodde att man fattat allting. Jag stängde boken med ett snett leende på läpparna och jag kände verkligen att Holly Black avslutat perfekt.

Allt som allt, en lite komplicerad bok som är lite krånglig i början, men som klarnar mer ju längre in i boken man kommer och som blir en spännande, magisk berättelse med lite thriller-känsla. Jag gillar det här, det är riktigt bra. Den här boken lämnade mig inte oberörd. Är väldigt nyfiken på uppföljaren.

Bokens första mening: "Jag vaknar barfota och omtöcknad på kalla skifferplattor och drar ett djupt andetag av den isande luften."
Betyg: 7/10

Uppföljare: Red Glove (Engelsk titel, ej utkommen på svenska ännu)

Kommentarer
Postat av: Naima

SV: Jaha, men som sagt så är The Mortal Instrument nog de svåraste serien att inte få något spoilat.

Men böckerna är jättebra ändå, även fast du kanske inte känner för att läsa de nu så kommer nog läslusten att komma när du väl är inne i handlingen :)

Det är trots allt karaktärerna och deras personligheter som är höjdpunkten i serien :P

2011-07-09 @ 16:35:14
URL: http://crazyinbooks.blogg.se/
Postat av: Frida

SVAR: HA, såklart alla rätt! :D Du var väl precis läst ut den? :P

2011-07-09 @ 18:01:23
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: tova

vet du när tvåan kmr ut på svenska? :)

2011-07-09 @ 19:46:52
URL: http://tovab.blogg.se/
Postat av: Frida

SVAR: 3/5 rätt! :D Det är ju bra! Harry får 40 poäng i första grenen och Dobby får inte så mycket i lön, en galleon :) (Och en dag ledigt i månaden :P)

2011-07-10 @ 23:10:46
URL: http://photosandbooks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0