Shadow kiss


Titel: Shadow kiss                                                                       Författare: Richelle Mead
Serie: Vampire Academy, bok 3                                                    Sidor: 443
Bokförlag: Penguin                                                                     Utgivningsår: 2008

DENNA RECENSION INNEHÅLLER STORA SPOILERS FÖR ER SOM INTE LÄST BÖCKERNA INNAN I SERIEN.

What if following her heart means losing her best friend - forever?
Rose Hathaway knows it is forbidden to love another guardian. Her best friend, Lissa, must always come first. Unfortunately, when it comes to the gorgeous Dimitri Belikov, some rules are meant to be broken.
Lying to Lissa about Dimitri is one thing, but suddenly there's way more than friendship at stake. The immortal dead are on the prowl and in a heart-stopping battle, Rose will have to choose between life, love and the two people that matter the most.
But will her choice mean that only one survives?

Tiden efter Rose's vän Mason's död har inte varit lätt och när de nu börjar med den viktiga "Field experience" så måste hon vara på topp. Minnen av det hemska i Spokane och skuldkänslorna över Masons död sitter dock kvar. Men som om inte det vore nog så börjar nu även Rose se hans spöke. Vad betyder det? Vill Mason ha hämnd eller är det någon annan anledning till att han inte gått vidare? Rose börjar misstänka att det har något att göra med att hon är "Shadow kissed", ett utryck som visar sig betyda ännu mer än hon trodde...

Jag gillade verkligen de tidigare två böckerna i den här serien, så när jag började på denna hade jag höga förväntningar. Men den här var inte lika bra.
Den var bättre!
Shadow kiss är verkligen ett lyft i den här serien. Spänningen är där hela tiden och aldrig är det en tråkig stund. Detta är tack vare roliga och intressanta karaktärer och en bra uppbygd vampyrvärld. Jag gillar verkligen relationen mellan Dimitri och Rose, men samtidigt gillar jag även Adrian. Relationen mellan Lissa och Christian är även en som jag tycker om. Dock känner jag att Lissas och Rose's relation känns lite väl svag då de ska vara så nära vänner som bästa vänner.. Men det kanske är något som bara är i denna boken som har en mörk skugga över sig hela tiden, trots sina ljusa stunder.
Dessutom gillar jag idén med Moroi, "helvampyrerna", och Dhampirerna som är halvvampyrer. Jag gillar hur Dhampirerna ska skydda Moroi men samtidigt tycker man ju att det är ett ganska orättvist samhälle.
Men när det finns onda mördar-vampyrer som Strigoi är det väl nödvändigt antar jag. Strigoi är också ganska intressanta trots deras hemskhet.

Jag tyckte att det fanns väldigt gott om spänning i Vampire Academy och Frostbite och blev glatt överraskad när denna lyckades med att få den att stiga ytterligare. Jag har visserligen hört att just denna bok ska vara ett lyft i serien och det glädjer mig att de har rätt. Språket är inte genialiskt, men det är bra och passar boken. Dessutom vågar jag påstå att det är mycket bättre i detta engelska original än i svenska översättningen (har dock inte läst VA på svenska).

När slutet närmar sig känner man på sig att något är på gång och när det händer är det otroligt spännande! Inte en enda lugn sekund och ingen går säker! De sista ca 80 sidorna tog andan ur mig och det var omöjligt att släppa boken ifrån sig.
När slutklämmen kom hände en stor händelse som skulle ha varit en stor chock. Men jag hade faktiskt känt det på mig väldigt länge så det blev aldrig så chockerande eller stort som det nog skulle blivit annars, men det var ändå den grejen med att få det bekräftat för sig.
Den här recensionen känns ganska dålig, måste jag säga. Men jag har bara en sista sak att säga till er: Det här är serien som har allt: bra och intressanta karaktärer, kärlek, vänskap, sorg, spänning, skräck och humor. Glöm Twilight, glöm House of night! Det här vampyr-serien som gäller!
Jag kan även intyga att jag nu har en ny serie att lista bland mina favoriter...

Bokens första mening: "His fingertips slid along my back, applying hardly any pressure, yet sending shock waves over my flesh."
Betyg: 8/10
Tidigare böcker i serien: Vampire Academy, Frostbite
Uppföljare: Blood Promise, Spirit Bound, Last Sacrifice

Kommentarer
Postat av: andréa

... och det blir bara bättre, haha. Särskilt Spirit Bound och Last Sacrifice är otroliga ♥

2011-08-01 @ 10:10:12
URL: http://andreaiboklandet.blogspot.com/
Postat av: Pia

Sv: åh herregud Amelie. TACK!!! :D Jag ska komma in på Pottermore om så är det sista jag gör! XD haha. Tusen tusen tusen tack! <3

2011-08-01 @ 23:48:35
URL: http://bookrelated.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0