Frostbite


Titel: Frostbite                                                           Författare: Richelle Mead
Serie: Vampire Academy, bok 2                                  Sidor: 327
Bokförlag: Penguin Books                                          Utgivningsår: 2008

Forbidden temptation lies behind the iron gates...

In hemsk Strigoi-attack har fått Moroi-världen i gungning. Ett stort antal Moroi och deras "guardians", Dhampirer,
har blivit brutalt mördade. Strigoi, som sällan sammarbetar sinns emellan, måste ha gjort det för att ha kunnat
orsaka så mycket död och, enligt vissa spår, måste de även ha samarbetat med människor.
Efter en sådan ovanlig och hemsk attack ska eleverna på St. Vladimir's Academy spendera vinterlovet i
fjällandskapet i Idaho och trots hemskheterna hoppas Rose på en lugn och rolig semester.
Ett kvarstående problem är dock hennes killproblem. Killen hon älskar kan hon aldrig bli tillsammans med och
en nära vän erkänner sin kärlek till henne..
Det glittrande vinterlandskapet verkar vara ett tryggt, säkert ställe - men Rose, och hennes hjärta, är i mer
fara än hon någonsin kunnat föreställa sig.


Den här boken är en bra och värdig uppföljare till boken Vampire Academy som jag gillade väldigt mycket.
Denna del två gör mig inte besviken, den är minst lika bra!
Boken börjar med spänning i första kapitlet och man rycks med direkt. Språket är riktigt bra och handlingen
har ett bra flyt. Roliga och bra dialoger och lagom långa beskrivningar gör att det här är en bok man läser
på i utan problem.
Trots att spänningen inte är på max hela boken igenom så finns alltid de där små-spännande händelserna
och den intressanta handlingen där och håller uppe boken, vilket är något som andra böcker kan sakna.
I slutet skruvas spänningsnivån upp högt och man sitter som fastklistrad och läser upplösningen, som,
förutom spänning, bjuder på en - iallafall för mig - oväntat händelse.

Jag har inte alls mycket att klaga på i denna bok. Det är helt enkelt en bok jag gillar. Den har allt det där
som en bra bok ska ha. Bra och uttänkta karaktärer, bra språk, intressant handling, bra flyt, spänning,
kärlek, vänskap och (som jag gillar) en krydda av fantasy och overkligt i en annars ganska realistisk
miljö.
Jag har en stark känsla av att om Vampire Academy fortsätter lika bra så har jag en ny serie
att skriva upp på min lista med favoriter!

Betyg: 8/10
Bokens första mening: "Things die."

Tidigare böcker i serien: Vampire Academy
Uppföljare: Shadow kiss, Blood promise, Spirit bound, Last sacrifice.

Serien finns även översatt till svenska där första boken heter Törst, och andra boken Fruset blod.

Kommentarer
Postat av: Ugglan (danni)

Sv: Jag tycker precis samma sak som dig ;)

2011-03-09 @ 20:51:11
URL: http://harrypottersweden.blogg.se/
Postat av: Gudon

Vad var den oväntade händelsen? :p

2011-03-10 @ 16:26:04
URL: http://crazyinbooks.blogg.se/
Postat av: Julia

Ja, de böckerna verkar bra. Tror du de finns på engelska som ljudböcker?

2011-03-10 @ 16:54:11
URL: http://juliaogne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0