Älskar - Hatar


Titel:
Älskar-Hatar                                                               Författare: Jenny Downham
Originaltitel: You Against Me                                               Sidor: 354
Bokförlag: Brombergs                                                         Utgivningsår: 2011

Om någon gör din syster illa så vill du hämnas eller hur?
Om din bror anklagas för att ha begått ett fruktansvärt brott och han förnekar det, så försvarar du honom, eller hur?

När Mikeys syster påstår att en kille har våldtagit henne så rämnar hans värld.
När Ellies bror beskylls för våldtäkten tappar Ellie fotfästet.
- När Mikey och Ellie möts kolliderar två världar.


Det ovan är det som står på bokens baksida och jag tycker att det beskriver boken väldigt bra. Själv blev jag väldigt intresserad när jag läst det, särskilt också för att författaren är Jenny Downham som har skrivit den riktigt bra Innan jag dör.
Förbjuden kärlek är ju något man har hört om förut, men här är det inte mellan vampyr och människa eller annan övernaturlig inblandning som det är i många av dagens böcker.
Här är det Ellie och Mikey som möts och blir förälskade trots att allt är emot dem. De är på olika sidor i en rättegång som väntar. Så förbjuden kärlek är det ju definitivt.

Men den här boken är så mycket mer än så! Här finns vänskap, sorg, svek som starka teman. Här finns också den stora frågan om att säga sanningen trots att den kan förändra allt eller till och med förstöra en hel familj. Kärleken får faktiskt inte sådär jättemycket utrymme i boken vilket jag tycket är bra. Det gör att boken får ett djup som jag inte förväntade mig när jag plockade upp boken. Kärleken får inte ta över utan kommer bara in lite ibland och förgyller boken. 

Det där med att ha en våldtäkt i centrum för bokens handling är ju också något som är ganska aktuellt och det gör att det känns trovärdigt. Karaktärerna gillar jag också, de känns äkta och det är minst lika intressant att läsa kapitlena ur Ellies perspektiv som ur Mikeys. Känslorna i boken är väldigt bra beskrivna vilket gör att man känner med karaktärerna och språket är också bra. Resultat: Det blir vackert och riktigt bra mitt i det sorgliga och jobbiga.

Även om boken började lite halvdant och segt så vägs det upp av det riktigt bra som kommer sedan. Jag tror faktiskt att Jenny Downham har lyckats överträffa sin andra bok Innan jag dör med Älskar - Hatar, för det här är verkligen en bok man stänger med ett leende på läpparna och den där känslan över att ha läst en riktigt bra bok!

Betyg: 9/10
Bokens första mening: "Mikey kunde inte fatta att det här var hans liv."



Kommentarer
Postat av: Frida

SVAR: Aw Tack! :D

2011-11-09 @ 18:58:12
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Nelly

Hej... åh såg att du läser Jag är tyvärr död och...

Längtar till recension, vill också läsa den snart!



kolla jättegärna in min blogg på http://nellonsbokblogg.blogspot.com



Har ett bokbyte där också.



Superfin blogg du har!

2011-11-09 @ 19:52:37
URL: http://nellonsbokblogg.blogspot.com
Postat av: Clara

Åh, får plocka upp Älskar-Hatar ur bokhyllan och läsa den snart. Roligt att du gillar, blir ännu mer nyfiken på den nu! :)

2011-11-09 @ 20:42:42
URL: http://bokclara.blogspot.com/
Postat av: Antonija

Svar: Tack så mycket! Haha, ja det är min danspartner som också heter Amelie :) En annan fråga, har du läst Bree Tanners andra liv? Och i så fall, vad tyckte du? :)

2011-11-09 @ 21:05:29
URL: http://www.antonijas.devote.se
Postat av: Ylva

Nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den! Jag tyckte verkligen jättemycket om Innan jag dör.

2011-11-10 @ 11:36:38
URL: http://ylvarosen.blogspot.com
Postat av: Lena

Jag har funderat på att läsa den boken ett bra tag nu och när jag läste din recension av den blev jag jättesugen på att springa iväg och låna den på biblioteket! :) Gillade hennes fösta bok Innan jag Dör och skulle mer än gärna läsa även denna.

2011-11-10 @ 15:09:50
URL: http://pocketworld.blogg.se/
Postat av: Sofie

Känns lite Romeo och Julia... Ska börja läsa boken nu!

2011-11-14 @ 21:02:37
URL: http://filo-sofie.blogspot.com
Postat av: Anonym

finns det någon bra citat från boken som du skulle kunna dela med dig av?

2011-11-26 @ 20:36:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0