Omslag - Svenska vs Engelska

Tänkte göra en jämförelse med lite svenska, engelska och amerikanska omslagen. Hoppas ni gillar!


UK/US/SE

Harry Potter and the Deathly Hallows - Här är faktiskt ett sällsynt fall där det svenska omslaget är snyggast. Det är snyggt, magiskt och passar boken perfekt enligt mig. Samma sak med de andra böckerna i serien, de svenska omslagen är otroligt vackra!
Både Storbrittaniens och USA's var i de första böckerna i serien väldigt barnsliga och fula, tycker jag. Men här i den sista boken så har de faktiskt lyckats få bättre omslag.



UK/US/SE

The truth about forever - Det här är ett betydligt svårare val. Jag tycker faktiskt att alla omslag är riktigt snygga. Men häftigaste är nog UK-omslaget, det känns som att det säger så mycket och ja, det är väldigt intressant. Men om jag skulle välja ett att ha i bokhyllan så skulle jag nog ändå vilja ha USA's omslag, för jag gillar inte färgen på UK trots allt. Trots att det svenska omslaget hamnade sist här så är det det omslaget som finns i min bokhylla och jag gillar det.



UK/US/SE

Blood red road - Även här tycker jag faktiskt mest om det svenska omslaget. I en bokaffär är det helt klart dert omslaget som skulle fånga min blick. Älskar allt det röda och det lite läskiga och mystiska som finns kring det. Storbrittaniens omslag tycker jag är ganska fult, det ser mest rörigt och klottrigt ut. USA's är helt okej iallafall, inte det mest intressanta. Lite tråkigt, men det funkar iallafall.

Tyvärr blir det inte fler omslag än så denna gång, skolarbetet kallar.
Vad tycker ni om omslagen? Håller ni med mig eller inte? Lämna en kommentar och berätta.


I övrigt kan jag berätta att jag fortfarande ligger i startgropen på Var är Alaska?, men då det är en kort bok så hoppas jag på att läsa ut den i början av kommande vecka.

/
Amelie

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

För ovanlighetens skull så tycker jag att de svenska omslagen är bäst. Tycker egentligen inte att någon av HP-omslagen är så värst snygga men Sverige har lyckats bäst ändå.



Kul kategori ^^

2011-10-23 @ 18:01:14
URL: http://boktycke.wordpress.com
Postat av: Iktoro

De svenska omslagen äger definitivt ut de andra.Ett annat fall där de svenska omslagen är finast är Little Darlings av Jaqueline Wilson.



Eller ok...blood read roads omslag till vänster var väldigt fint.

2011-10-23 @ 20:35:49
Postat av: Lisa

Svar: Jag är också väldigt tveksam till The Soul. Tyckte även jag att The Host slutade bra som den var.. Menmen. Det känns som man måste läsa boken bara för att, liksom, haha.

2011-10-26 @ 10:41:51
URL: http://www.bladvandaren.blogspot.com
Postat av: Fanny

Tycker att på HP så är det svenska snyggast, på Sarah Dessens bok var den i mitten och det svenska snyggast, och på Moira Youngs bok var det svenska också snyggast, enligt mig ! (:

2011-10-26 @ 17:02:51
URL: http://fantanizer.blogg.se/
Postat av: sofie

Harry Potter är definitivt snyggaste i Sverige, gillar inte UK-omslaget.



Ha det fint! :)

2011-10-27 @ 15:10:12
URL: http://filo-sofie.blogspot.com
Postat av: sofie

Harry Potter är definitivt snyggaste i Sverige, gillar inte UK-omslaget.



Ha det fint! :)

2011-10-27 @ 15:11:17
URL: http://filo-sofie.blogspot.com
Postat av: Lovisa

Håller med dig, särskilt på Harry Potters omslag!

2011-10-27 @ 16:35:33
URL: http://bokbloggen1.blogspot.com
Postat av: Linnea

Har du sett Harry Potter omslagen som bla. finns på böckerna i SF-bokhandlarna? Det ser ut som fotografier och inga människor är med. T.ex på "fången från azkaban" är det en mäktig bild på azkaban. Dom är svenska tror jag! Sjukt fina!

2011-11-08 @ 20:31:00
URL: http://bokmalar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0