Var är Alaska?


Titel:
Var är Alaska?                                                                               Författare: John Green
Originaltitel: Looking for Alaska                    Serie: -                              Sidor: 221
Bokförlag: Berghs                                                                                 Utgivningsår: 2007

Miles Halter ska börja på internatskolan Culver Creek i Alabama. Han ser fram emot att lämna sitt trista liv bestående av självbiografier och ensamhet. Han är på jakt efter ett Stort Kanske. Det var det som var författaren Francois Rabelais sista ord i livet. Miles är fascinerad av kända personers sista ord och känner att Rabelais ord är precis hur han känner. Han behöver något nytt. Förändring.

Förändringen kommer i form av nya vänner och nya vanor på Culver Creek. Han träffar Chip, även kallad Översten, som är hans rumskamrat. Men framför allt så träffar han Alaska, den vackraste tjej han någonsin sett och faller pladask för henne. Alaska kommer att förändra hans liv för alltid.


Det här är en sådan här bok som jag förmodligen aldrig skulle ha läst om det inte vore för att jag hört bra om den. Ja, jag vet, jag följer strömmen i det här fallet, men det gör jag inte allt för mycket annars. Detta var en bok som jag snappade åt mig under februaris bokrea just bara för att den var bekant. 
Annars är inte handlingen något som skulle ha intresserat mig speciellt mycket. Jag hade inga direkta förväntningar på boken, vilket ofta är bra.

Handlingen då. Ja, den här boken har en ganska speciell handling. Ganska enkel egentligen, ingen avancerad ny värld som jag ofta läser om eller om nya varelser eller sådant. Nej, våran, vanliga värld. Boken är ganska vardaglig till en början, något som jag oftast inte gillar. För mycket vardag tråkar ut mig. 
Men snart så blir man ändå lite fäst vid boken ändå. Det är mysigt att läsa om Miles, Översten, Alaska, Takumi och Lara och deras liv på Culver Creek. Intresset för boken stiger.
Dessutom så finns det en markering lite drygt hälften in i boken. Den är markerad med "Efteråt". Delen innan dess i boken heter "Före". Detta gör att man blir väldigt nyfiken på vad som händer där och man ser fram emot att komma dit. Efter det är ungefär kring halva boken som boken blir bättre och det håller i sig till slutet. En härlig slutkläm har John Green fått till också.

Karaktärerna känns ganska enkla, men samtidigt så finns det en hel del tanke bakom varje en. Jag gillar karaktärerna och det är intressant att läsa ur Miles perspektiv. Jag blev också väldigt intresserad av Alaska och hennes gåtfullhet. Man fick aldrig riktigt grepp om henne, men det gör henne bara mer intressant!
Språket i boken är nog inte något speciellt, men helt okej. 

Det är lång ifrån den bästa boken jag har läst, men den är speciell och man kan inte hjälpa att fastna för den. Den finns kvar i tankarna när man läst sista sidan och är ingen bok man glömmer direkt när man lagt den ifrån sig. 
Jag gillar boken och kan definitivt rekommendera den. Är nu också väldigt sugen på att läsa mer av John Green!

Betyg: 6/10
Bokens första mening: "Veckan innan jag lämnade mina föräldrar och Florida och resten av mitt småttiga liv för att plugga på ett internat i Alabama, ville mamma prompt ställa till med en avskedsfest för mig."


Kommentarer
Postat av: Lisa

Har varit nyfiken på den här boken jätte länge. Men det är nog inte en bok jag skulle få för mig att köpa om den inte som i ditt fall var på rea.. Så det kanske blir att jag plockar upp den nästa gång jag besöker bibblan :)

2011-10-29 @ 17:52:51
URL: http://bladvandaren.blogspot.com
Postat av: A. Bryvald

Skriften som Gud glömde, " Nya Ordspråksboken" av Anders Bryvald finns att gratis låna/ladda hem på elib.se för alla med biblioteks-kort. Skrattgarnati ingår.

Ha en bra dag !

2011-10-30 @ 07:27:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0