Mitt perfekta liv


Titel: Mitt perfekta liv                                                                         Författare: Sarah Dessen
Serie: -                          Originaltitel: The truth about forever             Sidor: 444
Bokförlag: Rabén & Sjögren                                                               Utgivningsår: 2011


Ända sen Macy's pappa dog har hon känt ett krav att vara perfekt, att hålla sig lugn och kontrollerad för att inte bli en börda för hennes mamma. Hennes storasyster Caroline grät mycket, fick ut sina känslor, men Macy höll allt inom sig, trots att hon saknade honom otroligt mycket.
Sommaren är här och Macy's pojkvän Jason ska åka på Hjärnlägret. Själv ska hon jobba i informationsdisken på biblioteket, ett jobb som kan ge lite plus i framtida utbildning. 
Men på biblioteket är det pest och de två andra tjejerna, Bethany och Amanda, är väldigt otrevliga. Och när Macy så berättar om detta och även yttrar orden "Jag älskar dig" så vill Jason att de ska ta en paus från deras relation.

Men så av en slump får hon jobb på cateringfirman Wish där hon lär känna nya vännerna Kristy, Monica, Delia och Bert, men framför allt Wes; en snygg och trevlig kille som hon märker att hon kan prata om vad som helst med, till och med om sin döda pappa.
Det här är sommaren som förändrar. Macy får genom sina nya vänner nya insikter. Kanske är det okej att slappna av och låta lite saker gå åt slumpen? För livet är ju inte bara något som måste uthärdas, man måste ju passa på att leva lite också!


Åh, vilken härlig bok det här var! Har hört uteslutande bra kritik om den här och jag förstår nu verkligen varför. Boken fångar en i sitt grepp från början utan att vara superspännande eller innehålla ett stort äventyr. Nej, här fångas man av den otroligt mysiga känslan, de levande karaktärerna och den trovärdiga handlingen.
Egentligen är inte själva grunderna i handlingen så annorlunda jämfört med andra böcker. Men ändå är den här boken något speciellt, det känner man ända från början. 
Den har trovärdiga karaktärer som man verkligen kan känna igen från ens eget liv och som alla har sin egna personlighet som är intressant. Speciellt gillade jag Wes (surprise, surprise..!), men även Kristy, Bert, Delia.. Ja nästan alla av Macy's nya vänner. Här fanns också karaktärer som Sarah Dessen lyckats med så att man inte gillar dem, som Jason. Usch, vad jag inte gillade honom, så tråkig och oromantisk.

Sen så har den ett bra och passande språk och det är fullt av smådetaljer i handlingen som man i vanliga fall inte skulle tänka på men som man känner igen som till exempel "hennes röst vibrerade mot min kind" när Macy lutar sig mot Delias axel. Sådana här grejer skapar mer inlevelse, igenkänning och en mycket trovärdigare handling och berättelse! Tummen upp för det!
Det fanns inga tråkiga delar i den här boken, den var underbar rakt igenom. Allting känns så uttänkt och det känns verkligen som en verklig person's sommar. Kan faktiskt inte komma på något dåligt med den här boken, kanske bara att slutet kändes lite snabbt, men det var jättebra ändå. Dessutom måste jag säga att jag älskar bokens engelska titel! Den svenska däremot är nog bara okej.
Kan även meddela att jag läste denna bok på 5 dagar, vilket är väldigt snabbt för mig när det gäller en bok på nästan 450 sidor under en skolvecka. Detta är ett starkt tecken på att boken var riktigt bra!
Detta var första boken jag läste av Sarah Dessen, faktiskt. Och jag är imponerad! Fler böcker av henne lär definitivt läsas i framtiden! 

Har faktiskt inte mycket mer att säga. Mitt perfekta liv var helt enkelt perfekt.

Betyg: 9/10
Bokens första mening: "Jason skulle till Hjärnlägret."

Stort tack till Rabén & Sjögren för recensionsexemplaret!

Kommentarer
Postat av: Elin

Verkar jättebra ju! Den hamnar på min attläsa-lista direkt! :D

2011-09-10 @ 16:04:09
URL: http://gummistovlar.blogg.se/
Postat av: Recenzion

Om du tycker att den här var underbar så måste du bara läsa "Mycket mer än så", som enligt mig är minst 10 ggr bättre! :)

Ha en bra dag!

2011-09-10 @ 17:23:48
URL: http://recenzion.blogg.se/
Postat av: Anna

Det känns som att jag är den enda som inte är överförtjust i den här boken^^

2011-09-10 @ 17:36:37
URL: http://bookshelf.blogg.se/
Postat av: Anna - Boktycke

Åh gillar den här boken riktigt mycket. Måste läsa fler böcker av Sarah Dessen!

2011-09-10 @ 19:54:46
URL: http://boktycke.wordpress.com
Postat av: Pia

Jag är så peppad att läsa den här nu!!! :D

2011-09-10 @ 22:59:21
URL: http://bookrelated.devote.se
Postat av: we - bookfrenzy

Måste ta och läsa den här boken snart!!;D

2011-09-11 @ 10:45:02
URL: http://bookfrenzy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0