Nattens cirkus

Titel: Nattens cirkus                                                                                  Författare: Erin Morgenstern
Originaltitel: The Night Circus                                                                  Sidor: 421
Bokförlag: Norstedts                                                                                Utgivningsår: 2012

Cirkusen anländer utan förvarning. Den föregås inte av några reklamutrop, inga flygblad på lyktstolpar och anslagstavlor. Plötsligt är den den bara där, på en plats där den inte fanns igår. Och den svarta skylten med vita, målade bokstäver som hänger på grindarna, den som bär texten:
"Öppnar vid mörkrets inbrott. Stänger i gryningen"


Välkommen till Le Cirque des Rêves - en cirkus olik alla andra. Inne i de svart- och vitrandiga tälten, i en färglös värld som hör nattens mörkaste timmar till, döljer sig helt unika upplevelser och fantastiska fenomen.
Bakom kulisserna pågår en kraftmätning mellan två unga magiker, Celia och Marco, som sedan barndomen tränats i att spela ett spel där de måste använda fantasins och viljans krafter för att överträffa varandra...

Det här är en bok som jag varit nyfiken på att läsa ända sedan den kom ut, men trots det så visste jag inte särskilt mycket om den när det väl blev dags. Jag visste att magi var involverat - och en cirkus, förstås. Men trots att jag inte hade en speciellt klar bild av vad jag skulle förvänta mig av denna berättelse så blev jag ändå lite förvånad - för den var ändå inte alls som jag tänkt mig.

Boken började väldigt bra och fångade direkt mitt intresse. Men ganska snart så tappade jag flytet - faktiskt så mycket att det tog mig hela fyra veckor (!) att få det tillbaka. Jag gissar att det mest berodde på mig, för boken blev inte sämre. Men det kom ändå en liten del av boken som var ganska full med information, vilket ledde till att takten slogs av lite. Här hade jag nog behövt lite mer spänning och fart, så jag läste lite andra böcker emellan. 
När jag så tog upp läsningen igen så fann jag att berättelsen inte alls var särskilt svårläst eller trög - utan riktigt mysig och intressant! Det som krävdes av mig var bara att jag ägnade boken min fulla uppmärksamhet (något jag inte riktigt lyckades med från början) i några timmar.

Och då såg jag verkligen vilken otrolig bok detta är. Cirkusen, som allt kretsar kring, kan ju inte beskrivas med ett annat ord än magisk. Den är öppen under nattens timmar och är omgiven av mystik. Den dyker upp ur tomma intet och försvinner lika plötsligt. Genom att läsa om den så förstår man verkligen varför alla dess besökare blir så fästa vid dess skapelse. 
Erin Morgenstern har verkligen lyckats fånga upp cirkusens mystiska sken och spridit det över hela boken - varje kapitel, ord och mening. Som läsare blir man både fascinerad och förundrad - precis som de människor som vandrar bland de många tälten. Och precis som dem så har man aldrig full koll på vad som verkligen pågår, något man får vänja sig vid för att se bokens charm då magin de utövar och andra saker förblir lite av ett mysterium.

Magin och tävlingen var en av de saker som visade sig vara annorlunda mot vad jag trott. Magin (även om dess utövare inte riktigt vill kalla deras konst vid det ordet) är här något man kan lära sig, inte en speciell förmåga du föds med, eller liknande. 
Tävlingen hade jag föreställt mig som en kamp av något slag, typ som en duell (Harry Potter-stil, kanske) men den visade sig vara mycket mer komplicerad än så. Jag hade även förväntat mig att våra huvudkaraktärer skulle vara yngre - ungefär 12-17 snarare än 20-30. 

Karaktärerna kan jag inte säga så mycket om egentligen. Trots att alla är väldigt intressanta så läggs inte så stor vikt på deras personligheter då boken ger känslan av att berättas lite ur ett allvetande synpunkt. Men detta är något som passar boken utmärkt och bibehåller den mystiska stilen.
Språket är otroligt vackert och beskrivande i minsta detalj. Man vill liksom läsa långsamt och uppmärksamt för att suga i sig varenda litet ord.

Boken lämnar mig med känslan av att ha läst en otroligt bra bok, men även med känslan av att inte riktigt ha förstått allt - något som jag tycker, och antar hör, hör lite till charmen med hela berättelsen. 
Mer än så tänker jag inte säga. Läs den!

Bokens första mening: "Cirkusen anländer utan förvarning."

Kommentarer
Postat av: Linneá Bokbuse

Den blev jag nyfiken på :D

2012-07-27 @ 15:16:18
URL: http://bokbuse.blogspotse
Postat av: Bokparadiset

Det med känslan att inte förstå allt är verkligen sant, precis när jag hade slutat läsa boken blev jag helt, men vad hände vad är det jag läst typ!

2012-07-28 @ 13:18:12
URL: http://bokparadis.blogg.se
Postat av: Lisa

Bra recension! :D Håller med om mycket du säger!

2012-07-28 @ 20:35:09
URL: http://bladvandaren.blogspot.com
Postat av: Bokälskarinnan

Denna ligger i min önskelista:)

2012-07-31 @ 01:19:57
URL: http://bokalskarinnan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0