The catastrophic history of you and me


Titel: 
The catastrophic history of you and me                                    Författare: Jess Rothenberg
Serie: -                                                                                               Sidor: 375
Bokförlag: Dial books                                                                        Utgivningsår: 2012

Brie's life ends at sixteen: Her boyfriend tells her he doesn't love her, and it breaks her heart - literally.
But now that she's D&G (dead and gone), Brie is about to discover that love is way more complicated than she ever imagined. Back in Half Moon Bay, her family has begun to unravel. Her best friend has been keeping a secret about Jacob, the boy she loved and lost—and the truth behind his shattering betrayal. And then there's Patrick, Brie's mysterious new guide and resident Lost Soul . . . who just might hold the key to her forever after.
With Patrick's help, Brie will have to pass through the five stages of grief before she's ready to move on. But how do you begin again, when your heart is still in pieces?

Jag hade inte alltför höga förväntningar på boken - jag hade faktiskt bara hört en persons omdöme när jag beställde in den från biblioteket. Men det lät som en bok som vore perfekt under sommaren, så jag bestämde mig för att ge den en chans - något som jag nu absolut inte ångrar.
Trots att boken behandlar ett sorgligt ämne så är det inte en tung berättelse. Språket flyter på bra och har en mysig känsla över sig - en känsla som även ligger över hela boken. Handlingen har sina sorgliga stunder och man kan ofta verkligen känna med Brie i det hon upplever. Men här finns också en viss dos av humor och värme som får en att dra på munnen ibland.

Brie som huvudkaraktär gillar jag. Eller rättare sagt, hennes berättarröst. Det är nog en av anledningarna till varför jag verkligen fastnar för den här boken - den har verkligen en närvaro som fångar en redan från sida ett. Ibland känns Brie aningen naiv och trögtänkt - ofta så anade eller visste jag saker långt före henne, vilket irriterade mig, men väldigt lite. Jag kan trots allt förstå att hon inte tänker helt klart - hon har precis dött och går igenom stor sorg.
Sorgen är faktiskt något som jag saknade lite.Trots att jag, som ni kanske märkt om ni läst min blogg än längre tid, helst inte läser böcker som är lite mörkare i tonen och sorgliga. Men här hade det kanske behövts lite mer då jag föreställer mig att "dö men ändå finnas kvar på något sätt" borde vara mer smärtsamt.

Men generellt så gillar jag handlingen i den här boken riktigt mycket. Det är en intressant idé, det här med att hon dör av ett krossat hjärta  - trots att det egentligen låter lite väl kliché - och sedan måste försöka gå vidare. När Brie går igenom de fem stegen för att gå vidare så ser man även en karaktärsutveckling och jag tycker i överlag att berättelsen är bra uppbyggd. Det är dock ibland lite oklart hur saker och ting fungerar, som till exempel vad man kan och inte kan göra efterlivet (som är något i stil med himlen). Detta blir lite förvirrande i vissa stunder och gör att boken - trots att den inte är helt verklighetstrogen till innehållet - blir lite orealistisk. Men det är lyckligtvis inget som stör alltför mycket under läsningens gång.

Som sammanfattning så är det här en riktigt bra bok som jag verkligen fastnar för och som suger in en i berättelsen direkt från start. Den har en härlig blandning av sorg och humor som skapar en fin historia som får med både kärlek och familje-relationer och mer därtill.
Extra roligt var att kapitel i boken hade låttitlar som namn. Jag kände igen väldigt många av dem då jag hört min pappa spela många av dem under min uppväxt. Så ett litet plus i kanten för det.
Det känns lite tråkigt att lämna tillbaka boken till biblioteket - hade gärna haft kvar den i min bokhylla. Men ja, det här är en bok som jag varmt rekommenderar!

Bokens första mening: 
"There's always that one guy who gets a hold on you."

Övrigt: Boken ges ut på svenska av Rabén & Sjögren i september, undet namnet Vår katastrofala historia.

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Åh den här gillar jag mycket! Älskar också Bries berättarröst! Sen gillar jag att de har en bassethund, om jag någonsin ska/få köpa en hund så ska det vara en bassethund. Tycker att de är urgulliga för de ser så klumpiga och trötta ut :)

2012-07-03 @ 20:02:00
URL: http://boktycke.se
Postat av: johanna

Boken låter jättebra och omslaget är sjukt snyggt tycker jag. Ännu en bok jag vill läsa :)

2012-07-03 @ 20:56:16
URL: http://boktjejerna.devote.se
Postat av: Lisa

Har var intresserad av den här boken riktigt länge nu! Hoppas på att hitta den i biblioteket när den kommer ut på svenska (:

2012-07-03 @ 21:46:01
URL: http://bladvandaren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0