Filmrecension: The Hunger Games

Jag har sett den. Kan fortfarande inte riktigt förstå det. Efter att ha väntat i massvis av månader och nästan år så har jag äntligen fått se det färdiga resultatet. Filmatiseringen på en av världens bästa böcker. Nu ska ni få veta hur jag upplevde den och vad jag tyckte.

Runt klockan nio stod jag och mina kompisar och trängdes utanför portarna till salong 1. Där rådde näst intillkaos. Uppspelta röster runt omkring, kvav värme på grund av det stora antalet personer som stod packade på det lilla utrymmet - Alla ville samma sak: Se filmen.
Sen blir vi insläppta och slår oss ned. Efter den vanliga reklamssekvensen så blir vi välkomnade av två ur biopersonalen. Sen börjar filmen. Och redan från början visste jag att den skulle bli bra.

Skådespeleriet kan jag absolut inte klaga på. Jennifer Lawrence är otroligt bra i rollen som Katniss och Josh Hutcherson är ett riktigt bra val som Peeta. Och Willow Shields som spelar Primrose, Katniss lillasyster, gör en riktigt bra insats! Sen ska vi ju inte glömma de som spelar Effie, Haymitch, Cinna, Rue, Cato, Ceasar och många fler. Jag kunde inte ha varit mer nöjd med skådespelar-valen.

Hur de har filmat och klippt ihop filmen är jag väldigt nöjd med. Filmen visar verkligen klyftorna mellan Distrikt 12 och The Capitol och den sistnämnda är väldigt välgjord. Det är ett hyfsat lugnt tempo innan de släpps in på arenan, vilket jag tycker är bra. Viktiga detaljer och scener kommer med och man får verkligen känslan som man hade i boken.
När väl Hungerspelen börjat så går det undan. Jag menar det, det går väldigt fort. Men det är riktigt snyggt gjort. 
Jag satt med bultande hjärta hela tiden och en nervös klump i magen, jag tilläts verkligen att leva mig in i filmen.

Men trots att det fanns så mycket bra så finns det givetvis några saker som var mindre bra. Vissa scener och relationer fick inte alls tillräckligt med utrymme i filmen som behövdes. Det gick för fort på flera ställen. Det fanns även andra ändringar som jag inte riktigt var glad över.
Här nedan följer några exempel, men de innehåller spoilers, så ni får markera för att se dem:

-  Relationen mellan Katniss och Rue. Den fick inte alls tillräckligt mycket utrymme i filmen. Jag förväntat mig mycket mer av den, då det är en väldigt viktig del i boken. Nä, där gick det alldeles för fort.
- Rues död. Jag vet, men jag tyckte inte att den alls var på samma nivå som i boken. Jag grät inte till den här scenen i filmen. Det gick så fort och jag hade förväntat mig att Rue skulle vara mer.. jag vet inte, rädd? Ledsen? En väldigt fin scen var det, men jag ville nog ha litet mer.
- Scenerna mellan Katniss och Peeta i grottan. Alldeles för få och korta. 
- Cato's lilla insikt om sig själv när Katniss hotar att skjuta honom. "Jag har varit död hela tiden". Nej, bara nej. Cato är en grym och ond person, det känns helt okaraktäristiskt av honom att säga så. Visst var han skrämmande, men de där meningarna på slutet.. nej, helt fel.
- Slutet, på ett sätt. Jag gillade det verkligen, men samtidigt så ville jag så gärna ha med Katniss erkännande om att kärleken i arenan var på låtsas. Det var något som verkligen smärtade mig i boken och som påverkade mig mycket. Men jag gillar den slutscen de valde för filmen. Den var mäktig och gav en liten hint om vad som komma skall.


Men trots de små bristerna så älskade jag filmen som helhet. Helt ärligt en av de bästa filmer jag sett i hela mitt liv. Till och med i klass med Harry Potter-filmerna som har en speciell plats i mitt hjärta.
Den var otroligt bra och spännande, och jag är glad att jag redan bestämt att se den igen snart!

May the odds be ever in your favor

Kommentarer
Postat av: Anna

Bra recension! Det var kul att läsa. Jag håller med dig om en del saker, men några andra tycker jag annorlunda om ;) Jag har skrivit en lista vad som var bra/dåligt, så jag tänkte lägga upp en filmrecension på bloggen snart också :)

2012-03-24 @ 18:56:08
URL: http://readingthisworld.blogspot.com
Postat av: Elvira

Håller med dig helt med dig!

2012-03-25 @ 10:14:59
Postat av: Lena o Tommy

Låter ju onekligen som filmen i det stora hela var bra. Har man som jag inte läst boken så har man inte heller något att jämföra med. Skall absolut se den!

2012-03-25 @ 13:09:55
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se
Postat av: anna

DKfgosjgoisgjiso!!!!!! 8D

2012-03-25 @ 15:22:46
URL: http://annawk.tumblr.com
Postat av: Julia

Jag grät som en tok när Rue dog!! Och när hon gjorde tecknet och distrikt 11 "svarade" höll jag på att skrika och fick hålla för munnen!

Men ja, Rue kunde verkat mer rädd :(



Och Scenerna i grottan var bara helt .. weird..



Och jag gillade det Cato sa i slutet :/

2012-03-27 @ 19:51:32
Postat av: Linnea

Tycker du att Harry Potter filmen eller hungerspelen filmen är bäst? :)

2012-03-28 @ 16:12:58
Postat av: Juliana

Cato's kommentarer i slutet var hemska. Man förstod ingenting!!! Boken var hundra tusen gånger bättre.

2012-03-31 @ 19:15:10
URL: http://bokprincessan.blogg.se/
Postat av: Amelie

Svar till Linnea: Hungerspelen-filmen var på samma nivå som Harry Potter-filmerna, tyckte jag. Men jag gillar ändå HP-filmerna mer då jag älskar den berättelsen mer :)

2012-04-01 @ 17:49:02
URL: http://ameliesboktips.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0