Resten får du ta reda på själv


Titel:
Resten får du ta reda på själv                               Författare: Lauren Oliver
Originaltitel: Before I Fall                                           Sidor: 480
Bokförlag: Bonnier Carlsen                                         Utgivningsår: 2012

"Det sägs att hela livet flimrar förbi ögonen precis innan man dör, men så var det inte för mig."

Tänk om du bara hade en dag till att leva? Vad skulle du göra? Vem skulle du kyssa? Vad skulle du säga till dina vänner och din familj?
Samantha Kingston har allt; världens coolaste pojkvän, tre fantastiska bästa vänner, och första tjing på allt på Thomas Jefferson High - från det bästa bordet i matsalen till den smörigaste parkeringsplatsen.
Fredagen den 12 februari skulle bli ännu en perfekt dag i hennes underbara liv. Istället visar det sig vara hennes
sista.
Men så får hon en andra chans. Sju chanser, till och med, för att lösa mysteriet kring sin död. Under tiden upptäcker hon det sanna värdet av allt hon håller på att förlora.


Okej, tänker ni. Så man ska få läsa om samma dag i denna ytliga människas liv, sju gånger?
Ja, det ska ni. Men bli inte avskräckt av tanken, för det blev inte tjatigt. Nä, Lauren Oliver har verkligen lyckats på den punkten, genom att varje dag introducera nya detaljer och händelser som gör att läsningen blir intressant. Älskar hur man verkligen ser hur den minsta lilla saken, en enda fjuttig handling som görs annorlunda påverkar hur hela dagen ska sluta. Man blir ganska intresserad och fascinerad av tidens förlopp när man läser den här boken.

Vad det gäller Samantha Kingston - ja, hon är ytlig. Flera gånger så ville jag bara hoppa in i boken, ge henne en örfil och skrika åt henne att vakna upp hur sin fantasivärld. Men man förstår ganska snart hur författaren planerat allting. Man SKA hata Samantha i början. För det kommer karaktärsutveckling, kan jag avslöja. Hon växer som människa för varje dag som går och ja, hon blir en mycket mer sympatisk karaktär som jag till slut gillar. Så även det lyckades Oliver med. Karaktärsutveckling.

Finns även några andra karaktärer att nämna; Bästa kompisen Lindsay - ett bra exempel på en person vars liv är lite av ett skådespel; hon är populär, snygg.. men under ytan så döljer hon en ganska mörk hemlighet. Jag gillade hur hon hade en bakgrundshistoria.
Sen har vi Juliet. Vad är grejen med henne egentligen? Boken ger bara glimtar av hennes historia - som är intressant - men jag hade velat veta mer, mycket mer. Hennes berättelse blev så förhastad.

Språket i boken är kanske inte något speciellt, men det finns något där som jag gillar. Man rycks in berättelsen och det flyter på riktigt bra. 480 sidor kändes inte som så mycket med den här boken. Dessutom, som jag redan nämnt: hur Lauren Oliver belyser detaljer.

En grej som jag saknade i boken var hur Sam kände för att förlora sin familj. Jag menar, om du vet att du ska dö så borde du känna en stor sorg för att aldrig mer få se dina nära igen? Visst, det nämns lite snabbt men det blev aldrig riktigt fokus på den delen - som enligt mig borde vara självklar när huvudpersonen är medveten om att vilken dag som helst är den sista. Nej, någon sorglig stund dök aldrig upp i boken. Det är synd, för det hade nog gett berättelsen något mer djup. 
Dessutom så kändes hennes föräldrar väldigt mycket som bakgrundsfigurer. De var bara där, liksom. Gjorde inte så mycket.

Men sammanfattningsvis så är det här en mycket bra bok, även om den kanske inte hamnar bland de titlar som jag kommer att minnas starkt något år framåt eller två. Men en speciell och intressant handling är det. Och det bjuds på underhållande läsning från första sidan till sista. Resten får du ta reda på själv.

Betyg: 7/10
Bokens första mening: "Det sägs att hela livet flimrar förbi ögonen precis innan man dör, men så var det inte för mig."


Kommentarer
Postat av: Iktoro

Sätter typ ALLA sju av tio? Jag älskade den och gav den högsta betyg ;P

2012-03-03 @ 08:44:11
URL: http://iktorosbocker.blogspot.com
Postat av: Felicia

Håller med dig i allt tror jag. Man fick aldrig lära känna Juliet.. Men hon ville verkligen inte lämna sin syster det kom ju med men hennes föräldrar stod det inte så mycket om.. Men jag gav den 9,5/10, jag tyckte den var lite mer än bra :)

2012-03-03 @ 17:52:39
URL: http://feliciasboktips.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0