Varma kroppar


Titel:
Varma kroppar                                                         Författare: Isaac Marion
Originaltitel: Warm bodies                                                Sidor: 387
Bokförlag: Mix förlag                                                        Utgivningsår: 2012

"Städerna vi strövar genom är lika ruttna som vi. Jag vet inte vad som har hänt. Sjukdom? Krig? Eller beror allt på oss? De döda som kom i de Levandes stället?"

Världen har fyllts av zombier och ingen vet varför. R är en av dem.
Zombier har inga egna känslor eller minnen - men om de äter av en människas hjärna återupplever de scener ur den personens liv.
Det är så det går till när R blir förälskad. Han dödar en ung man och övertar hans kärlek till flickvännen. Nu har R ett mål i tillvaron. Han vill hålla kvinnan gömd från de andra zombierna och se till att hon överlever.
Den unge mannens känslor blir som en drog för R; bit för bit äter han av pojkvännens hjärna. Scen för scen upplever R hans liv, och det förändrar honom för alltid.
Världen har fyllts av zombier och ingen vet varför. R är en av dem. Zombier har inga egna känslor eller minnen - men om de äter av en människas hjärna återupplever de scener ur den personens liv. Det är så det går till när R blir förälskad. Han dödar en ung man och övertar hans kärlek till flickvännen. Nu har R ett mål i tillvaron. Han vill hålla kvinnan gömd från de andra zombierna och se till att hon överlever.
Den unge mannens känslor blir som en drog för R; bit för bit äter han av pojkvännens hjärna. Scen för scen upplever R hans liv, och det förändrar honom för alltid.


Innan jag skriver vad jag tycker om den här boken tänker jag bara börja med att berätta att jag aldrig har läst en bok om zombier förut. Jag har heller aldrig sett en film om dem. Varför? Jo, för att jag inte gillar blod, slitande av kroppsdelar och brutala mord i allmänt. Speciellt inte på film. Nej, det är absolut inget för mig. Bara äckligt och hemskt. 

Jag blev påmind om varför jag tagit avstånd till dessa böcker efter fåtalet sidor, då R och hans vänner har sin första zombielunch i boken. Ugh, för mycket detaljer för min smak. 
Som tur är så avtar dessa måltider ganska snart, då R råkar på Julie. 
Annars så börjar boken lovande. Man får höra lite om att detta virus skapat de blodtörstiga monstren, och hur dessa zombier själva inte kan komma ihåg vad som hände. Inte heller sitt eget namn (därav karaktärsnamnet R) eller deras tidigare liv. Man blir nyfiken och intresserad av vad som orsakat allt. 
Jo, det började bra, men sen började det ganska snabbt dala nedåt.

Det blir inte så mycket dialog i boken, mestadels eftersom att zombierna inte kan yttra mer än några få stavelser åt gången och föredrar gester, som axelryckningar. Det blir istället långa stycken med R's tankar som till en början var intressanta att följa, men som snabbt blev tråkiga och långrandiga.
Det händer inte heller så jättemycket under bokens gång. Händelseförloppet var väldigt långsamt och många gånger var jag tvungen att lägga ner boken och göra något annat en stund för att inte helt tappa lusten att läsa den. Framåt slutet så var det väldigt svårt att finna viljan att fortsätta läsa. Då var det nog bara tanken på att den snart var slut som hjälpte.

Karaktärerna i boken var inte heller så speciella. Visst, zombier som R har kanske inte de mest intressanta personligheterna men samtidigt så kunde karaktärerna runt omkring ha varit mer välutvecklade. Som Julie? Nä, den karaktär som jag gillade mest var nog Perry, men han är ju knappt med i boken, bara närvarande på grund av att R tar del av hans minnen. 
Slutet i boken får kanske godkänt, men det var lite för vanligt och fantasilöst.

Språket är väl helt okej men tyvärr så har boken alltför många brister. Långsamt händelseförlopp, för svaga karaktärer och bristande dialog. Plussa sedan på några orealistiska händelser och det tråkiga slutet.
Det är synd, för jag såg en viss potential i grundidén till den här boken, det som gjorde mig intresserad från början; Varför är världen såhär? Hur ska vi lösa det? - Själva viruset och den döende världens uppkomst fick för lite utrymme i boken och för få förklaringar.

Det finns något i boken som jag gillar, men det räckte inte hela vägen. Det känns tråkigt att säga det, men boken gjorde mig besviken.

Betyg: 4/10
Bokens första mening: "Jag är död, men det är inte så farligt."


Kommentarer
Postat av: Felicia

Vill så gärna läsa den och få egna uppfattningar om den eftersom jag läser så blandande recensioner!

2012-03-26 @ 21:49:19
URL: http://feliciasboktips.blogspot.com
Postat av: Sanna

den här boken är riktigt bra, MEN läs den för guds skull på engelska.

2012-03-29 @ 22:30:39
URL: http://twitter.com/honestmighthurt

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0