Skräck i ungdomsgenren?

"Skräck" och "Amelie" är två saker som aldrig riktigt har gått ihop. Skräckfilmer är ett stort no-no för mig och 
extra mycket om de innehåller mycket blod och våld. Man kan väl säga att otäcka bilder har en dum vana av att bränna sig fast på mina ögonlock.

Men trots detta så är jag ändå lite nyfiken på genren skräck när det kommer till litteratur, och när Halloween var för några veckor sedan så ökade mitt intresse ännu mer. Problemet är nog bara att jag inte riktigt vet var jag ska börja!
Den enda boken jag har uppskriven hittills är Anna dressed in blood av Kendare Blake (på bilden intill), som jag spanat in ett tag.

Så min kunskap om ungdomsböcker med skräck-tema är dålig, men kanske vet ni mer? Jag skulle väldigt gärna ta emot era boktips!
Här är lite av vad jag letar efter:

- Kanske inte en extremt brutal bok med väldigt detaljerade blodiga scener då jag är lite av en nybörjare.
- Helst inte zombier, då det inte riktigt är min grej i allmänt.
- Vore trevligt med en bok som fortfarande har bra och intressanta karaktärer och liknande, så att inte fokus ligger endast på att skrämma läsaren.

Även om en bok du gillar inte direkt passar in i de ramar jag utformat här ovan, så får du ju självklart tipsa om den iallafall! 
Blir tacksam för alla förslag :)

/Amelie

Kommentarer
Postat av: [Anna]

Dean Koontz - Psykopaten. Var en bok jag läste för många år sedan som väldigt många har läst och gillat, den tillhör thriller/skräck.
Annars har jag Barnflickan skriven av Hanna von Corswant som ligger och väntar på mig som ska vara en skräckroman.

2012-11-18 @ 22:04:57
URL: http://bokraden.blogspot.com
Postat av: Sofie Trinh Johansson

"Den gröna cirkeln" av Stefan Casta kanske? Lite lagom kuslig, inte så att du ligger vaken och inte kan somna. :)

2012-11-18 @ 22:10:55
URL: http://www.sofietrinhjohansson.se
Postat av: Julia

Typ låt den rätte komma in och flickan från ovan.

2012-11-19 @ 07:04:16
Postat av: Lisa

Jag skulle vela tipsa om "The Unbecoming of Mara Dyer". Den är väll egentligen ingen ren skräck bok, men den har en bra mystik över sig och slutet gjorde mig halvt vettskrämd! Tror aldrig jag varit så rädd till en bok som jag var då!

2012-11-19 @ 14:02:50
URL: http://bladvandaren.blogspot.se
Postat av: Cecilia

Jag läste precis ut boken Varma Kroppar av Isaac Marion. Den utspelar sig från en zombie perspektiv, men man märkte inte direkt att han var en zombie. Den är inte så blodig, mest bara lustig och spännande. :P

2012-11-19 @ 14:29:02
URL: http://www.swebookobsession.blogspot.com
Postat av: Anna

Inte för att jag själv läst den här boken, men "Ten" av Gretchen McNeil ska tydligen vara rätt så läskig:)

2012-11-19 @ 14:51:41
URL: http://bookshelf.blogg.se
Postat av: Fanny

Jag är inte heller något för skräckfilmer, men även jag är intresserad av Anna Dressed In Blood :-)

2012-11-19 @ 18:29:05
Postat av: Linnea

172 timmar på månen är ingen skräck bok, men den skrämde mig. SÅ den är ett tips. Dock så tror jag redan du har läst den! ^^

2012-11-20 @ 12:55:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0