Det är jag som är Caroline


Titel: 
Det är jag som är Caroline                                                             Författare: Peter Barlach
Serie: -                                                                                                Sidor: 315
Bokförlag: Bonnier Carlsen                                                                   Utgivning: Augusti 2012

"'Men flytta hemifrån då för fan!'
Det är nöstan en timme sedan mamma skrek de magiska orden, men de klingar fortfarande som en bra refräng i huvudet. Det var allt jag behövde höra." - Caroline, 17 år, en svinkall vinterkväll i Orminge Centrum, iklädd jeansjacka.

Vi får följa Caroline under en vinter på hennes envisa flykt undan sin mamma. Hon träffar Andreas som hyr ut sina bortresta föräldrars matkällare för tusen kronor i månaden. Joakim, en gift man som raggar upp henne i delikatessdisken där hon jobbar. Och Stephanie, en före detta knarkare och modell som numera bara missbrukar treo och är den enda som vågar fråga: "
Varför flyr du från din mamma, Caroline?"

Om ni har tröttnat på kvinnliga huvudkaraktärer som är svaga, osäkra och ointressanta, så är nog det här en bra bok för er. För Caroline är verkligen inte något av ovanstående. 
I början så gillade jag inte henne särskilt mycket som karaktär. Hon kändes som en av de där kaxiga tjejerna som jag aldrig skulle kunna stå ut med. Men som tur var så finns det mer djup till hennes personlighet än vad man kanske tror från början. Jag tycker verkligen om att hon gillar matlagning, för även om jag är helt usel i köket så var det roligt att läsa om och ett karaktärsdrag man inte ofta hör om i ungdomsböcker. Jag gillar även hennes relation till lillebrodern.

Men trots att jag mer eller mindre gillar huvudkaraktären så är mina känslor till boken lite blandade. Boken hade saker som jag gillade mycket, men även saker jag inte var så överförtjust i.
En av sakerna som jag hade lite problem med var trovärdigheten. Vissa scener i boken kändes bara lite för överdrivna och orealistiska. Dessutom så kom jag på mig själv att flera tvivla på Caroline's ålder. Många gånger så kändes det som att det vore mer trovärdigt att hon var lite äldre.

Boken, det vill säga Caroline's tankar, är väldigt ärliga och rakt på sak. Här förfinas inget - på gott och ont, för min del. Ofta så gav detta en bättre inblick i känslor och liknande, men ibland blev det lite för grovt detaljerat för min smak. 
Men trots att det fanns saker jag kanske inte tyckte om så mycket. så är det här en intressant och väldigt egen bok som jag, trots de - enligt mig - sämre delarna, gillar. 
Karaktären Stephanie är väldigt intressant och jag önskar att jag fått se lite mer av henne!

Slutet kändes lite plötsligt, men jag tycker ändå att det slutade hyfsat bra. Men sammanfattningsvis så är det bra bok, i vissa stunder bättre än andra, och jag har verkligen inte läst något i samma stil förut!

Bokens första mening: "'Men flytta hemifrån då för fan!'"

Kommentarer
Postat av: Miss Poopuu

Låter som en väldigt bra bok, blir sugen på att läsa den :)

2012-09-12 @ 09:51:37
URL: http://misspoopuu.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0