My life next door

Titel: My life next door                                                                  Författare: Huntley Fitzpatrick
Serie: -                                                                                          Sidor: 394
Bokförlag: Dial books                                                                    Utgivning: Juni 2012

The Garretts are everything the Reeds are not. Loud, messy, affectionate. And every day from her rooftop perch, Samantha Reed wishes she was one of them... until one summer night Jase Garrett climbs up next to her and changes everything.
As the two fall fiercely for each other, stumbling through the awkwardness and awesomeness of first love, Jase´s family embraces Samantha - even as she keeps him a secret from her own. Then something unthinkable happens, and the bottom drops out of Samantha's world. She's suddenly faced with the impossible decision. Which perfect family will save her? Or is it time she saved herself?

Tja, det här är en bok som antagligen blir svår att recensera, då mina känslor och tankar kring den här boken är väldigt blandade och förvirrade. Förhoppningsvis så kan ni läsa den och förstå den iallafall.
Jag blev inresserad av den här boken första gången jag hörde talas om den och ville helt klart läsa den. Det lät som en sådan där stark, djup, men ändå somrig ungdomsbok med väluttänkt handling.

Så vad var problemet? Det var nog många småsaker, faktiskt. 
Boken började väldigt lovande med en bra inledning. Sedan kom kärleken, sen familjeproblemen, sen den hemska händelsen och sen delen där vår huvudkaraktär ska hantera det som hänt. Och tyvärr så lämnade allt det här mig lite för oberörd.
Huvudkaraktären Samantha är inte särskilt intressant. Inte dålig eller irriterande, men inte heller något att jubla över. Samma sak gäller Jase. De kändes lite för lika de kärlekspar som man stöter på i andra böcker och inte alls särskilt originellt. Och deras romans kändes väldigt påskyndad och inte särskilt djup.
Men det fanns däremot några mindre karaktärer som jag gillade och de jag bland syskonen i familjen Garrett! De tyckte jag mycket om, men tyvärr så kan inte de väga upp för en ganska beige huvudkaraktär.

Det som egentligen riktigt trist med den här boken är att den har en intressant handling som är väl uttänkt och bra - men jag kunde inte riktigt komma in i den! Jag kände mig aldrig särskilt berörd av händelserna och innehållet i boken kändes aldrig levande. Mycket av det beror antagligen på de bristande karaktärerna.
Men samtidigt så gillar jag handlingen som finns där, men som jag tyvärr aldrig kommer åt. Första halvan av boken var ganska seg och händelselös, men den andra halvan är bättre och har sina fina delar - men fortfarande så känner jag mig frånkopplad under hela läsningens gång.

Nja, jag vet inte riktigt vad jag tycker om det här. Kanske beror det mycket på mig själv och inte bara på boken? Antagligen så analyserade jag den lite för hårt, mest för att jag börjat tröttna lite på kärlekskombinationen av "snäll flicka möter rebellisk pojke"? Kanske var mina förväntningar lite för höga? Hur som helst så tyckte jag att jag anade en väldigt bra handling någonstans där bland sidorna, men den nådde inte riktigt fram till mig. Så om ni som läser denna recension tycker att den låter intressant, testa på!
Suck, mina tankar och åsikter är förvirrade, men boken landar på ett "okej".

Bokens första mening: "The Garretts were forbidden from the start."

Kommentarer
Postat av: Maria

"Ganska beige" är nog en bra sammanfattning. De kändes lite för perfekt ointressanta både Samantha och Jase.

Det ovanliga med den här boken är ändå att den så mycket är en kärleksbok och att de blev ihop så tidigt. Visst, det finns kärlek i nästan alla böcker, men det är sällan huvudsaken. Och finns det en kärlekshistoria så dras den ut av förvecklingar till sista sidan så att boken likt sagan kan sluta med en kyss. Här gick det så lätt. Kanske för lätt för att det riktigt skulle kännas?

2012-09-26 @ 21:50:30
URL: http://ungavuxna.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0