A monster calls

Titel: A monster calls                                                                 Författare: Patrick Ness
Serie: -                                                                    Sidor: 215
Bokförlag: Walker Books                                                          Utgivning: September 2011

The monster showed up after midnight. As they do. But it isn't the monster Conor's been expecting. He's been expecting the one from his nightmare, the one he's had nearly every night since his mother started her treatments, the one with the darkness and the wind and the screaming...
This monster is something different, though. Something ancient, something wild. And it wants the most dangerous thing of all from Conor. It wants the truth.


Boken är skriven av Patrick Ness, men idén till berättelsen kommer faktiskt från en annan författare, Siobhan Dowd, som tyvärr gick bort i cancer innan hon hann skriva den. Så Patrick Ness bestämde sig för att skriva den åt henne, kan man säga. Och tur är ju det, för annars skulle denna underbara bok inte ha funnits!

A monster calls är huvudsakligen tänkt som en barnbok, men själva berättelsen har ett väldigt djup. Det monstret försöker förklara för huvudkaraktären Conor tänker jag nog kan vara lite svårt att förstå för vissa i den åldern. Det finns liksom en dold mening där som kanske inte är alltför lätt att uppfatta.
Jag kan iallafall meddela att boken passar utmärkt för äldre läsare också!

Det är verkligen en otroligt fint skriven roman som förundrar och fängslar. Den är inte lik något annat jag läst och behandlar ett viktigt ämne på ett unikt sätt.
Det är en sådan bok man vill läsa långsamt för att riktigt suga i sig av känslan som omger den. Att inte skynda igenom denna berättelse är även något jag rekommenderar - man bör verkligen ta sig tid med den för att kunna uppleva den på bästa sätt, och för att förstå monstrets budskap till fullo.

I boken finns även effektfulla och vackert målade illustrationer som verkligen är grädden på moset. Jag älskar dem och hur de, med sin mystiska och dunkla ton, smälter så bra in med berättelsen.
A monster calls är en fin men sorglig bok som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och faktiskt fick mig att fälla en liten tår på slutet. Rekommenderas till alla!


Bokens första mening: ”The monster showed up just after midnight.”
Övrigt: B Wahlströms har översatt boken till svenska med titeln Sju minuter över midnatt.

Kommentarer
Postat av: Emellie

Jag har velat läsa den här i flera år! Men aldrig tagit mig i kragen att göra det, tyvärr

2013-04-08 @ 18:40:56
URL: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0