The perks of being a wallflower


Titel: The perks of being a wallflower                                         Författare: Stephen Chbosky
Serie: -                                                                                    Sidor: 231
Bokförlag: Pocket Books                                                         Utgivning: Februari 2009 (f. u. Feb 1999)

Charlie is a freshman. And while he's not the biggest geek in the school, he is by no means popular. Shy, introspective, intelligent beyond years yet socially awkward, he is a wallflower, caught between trying to live his life and trying to run from it.
Charlie is attempting to navigate his way through uncharted territory: the world of first dates and mixed tapes, family dramas and new friends; the world of sex, drugs and The Rocky Horror Picture Show, when all one requires is that perfect song on that perfect drive to feel infinite.
But Charlie can't stay on the sideline forever. Standing on the fringes of life offers a unique perspective. But there comes a time to see what it looks like from the dance floor.


Bättre sent än aldrig, antar jag. Utrycket passar, förutom på själva läsningen av boken i sig, även in på hur lång tid jag skjutit upp den här recensionen. The perks of being a wallflower var den sista boken jag läste år 2012. Och oj, vilket bra avslut bokåret fick!

Jag kände mig aningen orolig när jag öppnade boken. Det är ju minst sagt en hyllad bok vilket höjer förväntningarna rejält. Dessutom har jag alltid haft något svårt för böcker som är skrivna i dagboks eller brevform (The perks of being a wallflower har det sistnämnda formatet) just för att det ger en subjektiv syn på allt som sker. 
Jag oroade mig dock i onödan. Väldigt snart var mitt intresse väckt och jag läste nyfiket vidare.

Det här är verkligen ett sådant fall där jag inte kan annat än säga att jag inte läst något liknande förut. Vår huvudkaraktär Charlie tänker på ett så unikt och observerande sätt att man gång på gång blir smått förundrad över hur författaren Stephen Chbosky lyckats skapa en sådan komplex karaktär.
Jag blir väldigt fäst vid Charlie och känner verkligen medkänsla för honom i de svåra händelserna som tas upp. Jag känner även igen mig i flera känslor som beskrivs vilket bara gör läsupplevelsen ännu starkare.
Det sker så mycket på så få sidor och det är näst intill överväldigande att läsa den. På ett bra sätt.

Men den mest intressanta karaktären i boken måste nog ändå vara Patrick, en av två kompisar som Charlie möter och som förändrar honom. Patrick har så många olika sidor och det känns ändå bara som om vi endast får skrapa lite på ytan av allt som är han.
Sam, Patrick's syster, tycker jag också om.

Det är lite svårt att säga varför jag tycker om denna bok så mycket. Jag tror faktiskt att man måste läsa boken själv för att förstå vad som är så speciellt med den. 
Det är även en berättelse som vuxit i mina ögon allteftersom tiden gått. När jag läste ut den på nyårsafton visste jag bara att den var jättebra. Nu i april, när jag haft gott om tid att reflektera och tänka kring den, KÄNNER jag att den är jättebra.

Bokens första mening: "Dear friend, I am writing to you because she said you listen and understand and didn't try to sleep with that person at that party even though you could have."
Övrigt: Gavs ut på svenska som Wallflower av Gilla böcker i januari i år.

Kommentarer
Postat av: Lena

Har inte läst boken men däremot sett filmen, som jag verkligen älskar.

2013-04-14 @ 17:17:22
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Bokslott

Perks of being a wallflower är verkligen en fantastisk bok! Och om du gillade boken måste du se filmen, jag tycker verkligen den gjorde boken rättvisa! :)

2013-04-14 @ 22:54:18
URL: http://bokslott.blogg.se
Postat av: Ylva

Det funkade inte för mig med brevformen, blev irriterad när jag inte förstod vem breven var till. Tycker för ovanlighetens skull att filmen verkar bättre.

2013-04-15 @ 13:40:42
URL: http://ylvarosen.blogspot.se
Postat av: Hannah

Jag gillade också boken en hel del när jag läste den. Kanske jag borde göra som du och läsa om den, för att se om jag blir ännu mer förälskad.
Jag håller med om att man blir förundrad över Charlies sätt att se på världen. Han var en riktigt sympatisk person, men han hade ju drabbats av en hel del - man kände sig lite överväldigad.

Jag har faktiskt inte sett filmen ännu. Skall göra det någon gång.

Välskrivet inlägg!

2013-04-20 @ 21:41:49
URL: http://www.bokfarden.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0