Hur läser du?

Tack vare fina sidor som Twitter och Goodreads (och givetvis bokbloggar) så har jag en ganska bra koll på vad många av er läser. Det är väldigt trevligt!
Men något som jag däremot inte alls vet mycket om, men som är lite intressant, är HUR ni läser. Vad då, tänker kanske ni, då. Jo, men vilken plats ni befinner er på, hur er omgivning ska vara och dylikt. Det är jag lite nyfiken på.

För att ger en tydligare bild av hur jag menar samt en inblick i mina läsvanor, så tänkte jag berätta för hur det brukar se ut för mig!

Var? 
Mycket av min läsning äger numera rum på tåget till och från skolan, då jag sittter där i nästan en timma om Tumblr_mfqlo0nal61r113f8o1_500_largedagen totalt (det låter värre det är, tro mig - med en bok så är det iallafall inga problem!). Jag tycker faktiskt att det är väldigt mysigt att läsa just där. Undantaget är väl ifall mina medpassagerare är väldigt högljudda eller om man sitter väldigt inklämd. 
En annan fin läsplats är vår soffa i vardagsrummet, men där hamnar jag oftast bara när jag är ensam hemma och ingen stör eller vill använda just den platsen för tv-tittande. 
Gillar givetvis även att läsa i sängen innan jag ska sova - det är nog det bästa ändå!

Ljud?
För ungefär 1½ år sedan så hade jag nog sagt att det ska vara helt tyst runt omkring mig när jag läser. Inga ljud alls, punkt.
Men nu så ser jag lite annorlunda på den saken. När jag åker tåg och ska läsa så måste jag ha musik i öronen, för att inte störas av eventuella konversationer runt omkring mig - jag har nämligen en tendens för att lyssna på dem istället för att fokusera på orden i boken då. Och nej, musiken stör inte! Visst, vissa låtar kanske, men i allmänhet så brukar musiken istället försvinna in i bakgrunden och är boken riktigt bra så märker jag sällan när  en ny låt börjar spelas. Men total tystnad i omgivningen är nog allra mysigast fortfarande, speciellt när man är hemma.

Tumblr_limy94tva41qisibeo1_500_largeTilltugg?
Hur gärna jag än skulle vilja sitta och snaska popcorn, godis eller chips under läsningen ibland, så som man gör i biografen eller tv-soffan, så måste jag säga att ätande och läsning inte går så bra ihop för min del.
Nja, det blir bara ganska jobbigt att konstant flytta ena handen från ena pärmen till godisskålen. Och sedan det här problemet med att vända blad med kladdiga fingrar.. Nej, det är inte en så jättebra idé. Däremot så har jag märkt att det funkar helt okej med goda karameller eller klubbor, haha, som håller lite längre, om man blir akut sötsugen under lästimmen. 
Att dricka under läsningen, däremot, fungerar ju hyfsat bra ändå. Favoriter: Varm choklad (!) och kaffe.

Sådär ja, nu har ni ett litet hum om mina läsvanor... Vad den kunskapen ska vara bra för vet jag inte riktigt, men jag tyckte att det vore roligt att prata lite om just det här.

Så, nu till den stora frågan: Hur läser ni?

/Amelie

De två bilderna i inlägget kommer ifrån weheartit.com

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag har rätt så svårt för att läsa på tåget eller när man åker bil, så det mesta av min läsning äger rum hemma. Jag är också en sådan som gärna har det tyst runt omkring mig då jag läser. För ett år sedan skulle jag inte ha haft något problem med att läsa framför TV:n, men nu lägger jag mig helst på min rum så att det är helt tyst. (Fast när jag är i min egna lägenhet så är ju inte det något problem, för då har man inga andra att ta hänsyn till, haha).

Jag brukar sällan äta när jag läser. Tycker som du inte om när fingrarna blir kladdiga, haha.

Roligt inlägg!

2013-01-08 @ 21:45:40
URL: http://bladvandaren.blogspot.se
Postat av: Anna

Jag läser oftast i sängen eller på soffan och är väldigt känslig för ljud så jag vill ha det helt tyst runt omkring mig. Att läsa med musik i bakgrunden eller på offentliga platser t.ex. på buss, tåg osv. fungerar inte, tyvärr. När jag gick i skolan & vi läste i klassrummet var det alltid sorl i bakgrunden så där var jag tvungen att ha boken liggandes på bänken, luta huvudet i händerna & ha fingrarna för öronen för att kunna koncentrera mig.
När jag var yngre och bodde hemma läste jag ofta vid köksbordet samtidigt som jag åt lunch, fikade osv. men nuförtiden är jag en sån "bokpedant" att jag absolut inte vill ha smulor, fettfläckar m.m i böckerna så jag äter (eller dricker) aldrig medan jag läser ;)

2013-01-08 @ 22:18:46
URL: http://loveofreading.blogg.se
Postat av: Madeleine K

Jag kan inte läsa om det inte är knäppt tyst, så är ganska avis att du kan göra det! skulle vara så mycket enklare.

2013-01-09 @ 18:49:58
URL: http://maddie-bokblogg.blogspot.se/
Postat av: novemberskratt.blogg.se

Jag kan läsa på lite alla möjliga ställen, men favoriterna är nog min säng, långa buss-/flyg-/tågresor, bibliotek och caféer. Ibland måste jag ha helt tyst när jag läser, men ibland så fungerar det med ljud. Har dock svårt att läsa när väldigt många människor pratar samtidigt i bakgrunden, så då blir det hörlurar med musik.

2013-01-09 @ 19:00:10
URL: http://novemberskratt.blogg.se/
Postat av: Jana

Jag läser oftast i min säng. Både dagtid och kvällstid. Både liggande och sittande. Annars sitter jag i fåtöljen där nere, men det är när jag är hemma själv och inte blir störd. Ibland läser jag på bussen, men oftastinte hela resan eftersom jag är trött och halvsover istället. Jag läser också när jag åker tåg, vilket jag gör nån gång i månaden. Och sitter jag själv och äter så läser jag då också. Då måste det vara en bok som kan ligga uppslagen utan att man behöver hålla i den. Annars dricker jag gärna te när jag läser. Eller smoothie.

2013-01-09 @ 19:03:10
URL: http://Www.janasbokhylla.blogg.se
Postat av: Fanny

Jag sitter oftast i mitt rum, eller vardagsrummet om det inte är för mycket ljud omkring.
När jag var yngre så klarade jag nästan hur mycket ljud som helst, jag tror inte ens att jag hörde när mina kompisar pratade med mig, haha! Nu så klarar jag en del ljud, ibland med tv;n på till och med, men det beror en del på boken, hur bra den är, hur texten är osv. Jag vet inte om jag klarar av att läsa när jag har musik i öronen, men när det är i rummet utanför t.ex så funkar det.
Jag brukar i princip aldrig äta något när jag läser böcker. Jag kan göra det när jag läser tidningar, men inte böcker. Fingrarna blir kladdiga m.m. Tuggummi brukar jag ta ibland istället. Jag brukar bara dricka något ibland.

Roligt inlägg! :)

2013-01-09 @ 21:47:51
URL: http://fantanizer.blogg.se
Postat av: Rebecca

Var? Vart som helst praktiskt taget men jag måste ha tid så att inte läsningen avbryts :P
Ljud? Knäpptyst, som högst lite mummel, tyst i salen ska det vara!
Tilltugg? Jag har tendens att alltid spilla när jag dricker så nej till te eller varm choklad men en banan funkar, spillfaktorn är inte så hög där ;)

2013-01-10 @ 20:02:01
URL: http://thequestionmark.blogg.se
Postat av: Hannah

Var: Min favoritplats är min säng sent på kvällen, men jag gillar även att sitta vid köksbordet.
Ljud: Klarar inte av ljud runomkring - måste i så fall trycka in fingrarna djupt i öronen för annars sitter jag och läser om samma mening tio gånger.
Tilltugg: Jag älskar choklad och frukt, men för det mesta häller jag i mig en halvliter te.

Kul inlägg!

2013-01-10 @ 22:21:54
URL: http://www.bokfarden.blogspot.se
Postat av: Ylva

Jag ligger gärna i sängen och läser innan jag går upp och innan jag somnar och annars i soffan. Det ska vara tyst och liksom du har jag svårt att äta/dricka när jag läser.

2013-01-11 @ 11:19:03
URL: http://ylvarosen.blogspot.se
Postat av: Man

Jag skulle nog påstå att jag läser på ett väldigt likt sätt som du, med undantag för dryck och eventuell klubba. Kan inte förtära något överhuvudtaget samtidigt som jag läser. Tåg (men då ska jag inte vara alldeles för trött) och säng fungerar nog bäst! : )

2013-01-12 @ 12:49:17
URL: http://bokskadad.blogg.se
Postat av: Ebba

Vilket roligt inlägg!

Just med tanke på läsandet önskar jag att jag hade haft lite längre till skolan. Man hinner inte läsa mycket på en sju minuters tågresa... Men bästa stället att läsa på är i "min" soffa (egentligen hela familjens, men jag har beslagtagit den xD), gärna ska man sitta i en jättekonstig, men bekväm (!), ställning. Man vill liksom inte röra sig för då hittar man aldrig det där perfekta sättet igen...

Jag har tendensen att alltid börja tänka på något annat om det är helt tyst omkring mig (om nu boken inte är så himla otroligt bra!). Dock är tystnad bättre än folk som snackar i bakgrunden. Men inget slår musik softat i bakgrunden!

Jag äter/dricker väldigt sällan samtidigt som jag läser. Jag vill inte riskera att kladda ner mina böcker (ja, jag är ganska klumpig ibland...)

2013-01-13 @ 19:16:13
URL: http://vitgulstrumpa.blogspot.com
Postat av: Ebba

Jag läser mycket på håltimmar i skolan och i soffan hemma. Men bästa platsen någonsi? Frukostbordet! Det håller dock inte alltid min gapiga familj med om... Det ska helst vara så tyst som möjligt men det beror också på vilken bok det är. Seriealbum och grafiska romaner kan passa ganska bra ihop med lite musik. De ultimata maten är fil med flingor och nyponsoppa! ^^

2013-01-17 @ 17:21:45
URL: http://iceandfire.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag läser oftast i min lilla soffa på mitt rum! Annars läser jag i sängen är jag ska sova eller på rasterna i grupprummet i skolan.
Jag blir okoncentrerad om jag försöker läsa när det är helt tyst, jag vill gärna ha lite svag musik eller en film på i bakgrunden, gärna en disneyfilm som jag har sett tusen gånger redan.
Jag har nästan alltid en kopp te eller ett glas Cola bredvid mig när jag läser, men jag tycker inte om att äta någonting samtidigt.

2013-02-13 @ 01:32:05
URL: http://emelieenordiin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0