Blunda och hoppa

Titel: Blunda och hoppa                                                                      Författare: Sarah Dessen          
Originaltitel: This lullaby                                                                    Sidor: 365
Bokförlag: Rabén & Sjögren                                                                Utgivning: Juni 2013

Remy har en krass syn på tillvaron, särskilt när det gäller kärlek. Kanske har det att göra med att hennes mamma är inne på sitt femte äktenskap och att hennes pappa stack innan Remy föddes. Hon tror på korta förhhållanden utan större känslomässigt engagemang och att satsa på sig själv. Hon tar inga risker, lämnar inget åt slumpen och har jobbat stenhårt för att ta sig till Stanford, det prestigefyllda college där hon ska börja till hösten,
Men så träffar hon Dexter: klumpig, slarvig och impulsiv - allt som Remy askyr. Och han vägrar spela efter Remys regler.


Mitt första intryck av Blunda och hoppa var att den tycktes lite annorlunda från de tidigare böcker jag läst av Sarah Dessen (Mitt perfekta liv, Du glömde säga hej då). Här omnämns alkohol, tobak och droger mer samt används även någon enstaka gång av bokens karaktärer - dock mest de två första. Jag tänkte att vi nu kanske skulle få följa en mer vild och vårdslös protagonist.

Snart är det dock tydligt att även Remy är ganska mycket av en "good girl", iallafall under tiden vi får följa henne. Hon är kontrollerande, beräknande och styr och ställer gärna i sitt - och andras - liv. Till exempel planerar hon hela mammans femte bröllop.
Enligt Dessen-manualen möter Remy sedan Dexter, som är denna boks "kille som får den kontrollerade tjejen att slappna av". 
Detta är dock mer ett uppmärksammande av mönster snarare än ett klagomål. Nej, jag är väldigt okej med detta upplägg - för även här fungerar det riktigt bra. 

Sarah Dessen är verkligen en skicklig författare! Hon mixar snyggt ihop kärlek, vänskap och familjerelationer och kryddar rejält med sommar-känsla.
Appropå just familjerelationer gillar jag här hur man får se och dra kopplingar mellan Remy och hennes föräldrar när det kommer till deras hantering av kärleksrelationer. Det är ju naturligt och inte direkt ovanligt att barn tar efter och drar erfarenheter från föräldrarnas liv, men det var intressant att läsa om och var fint framställt i boken.

Blunda och hoppa har inte riktigt samma gnista som de tidigare böcker jag läst av Dessen. Jag blir inte riktigt lika fäst vid berättelsen och dess karaktärer. Jag fann det ibland svårt att relatera till Remy och hennes val och var inte överförtjust i Dexter. Dessutom tycktes Remys tankar upprepas lite för ofta och jag fick en vag känsla av att samma textstycke återvände men med varierande ord och formuleringar.

Men som helhet är detta ännu en mysig bladvändare från Sarah Dessen, som jag helt klart rekommenderar. Perfekt sommarläsning!
 
Bokens första mening: "Låten heter 'This lullaby'."

Kommentarer
Postat av: Lena

Får nog testa att läsa något av Sarah Dessen. Hon verkar skriva mysiga böcker!

2013-07-12 @ 14:42:53
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Bokbruden

jag läser "du glömde att säga hej då", är den bra?:)

2013-07-12 @ 18:31:53
URL: http://bokbruden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0