Rebellhjärta

Titel: Rebellhjärta                                                                                      Författare: Moira Young
Originaltitel: Rebel heart                  Serie: Dustlands #2                            Sidor: 474
Bokförlag: Rabén & Sjögren                                                                      Utgivning: April 2013

OBS! OM DU INTE LÄST BOK ETT BÖR DU HOPPA ÖVER STYCKET I KURSIV TEXT NEDAN.

Det hade verkat så enkelt. Om hon bara räddade Lugh skulle allt bli som förut.

Nu är Saba och hennes familj istället på väg västerut för att börja sitt nya liv. Men en budbärare hinner ikapp dem med nyheter om Jack.
Hur mycket är sant? Och är Saba beredd att offra det som krävs för att nå dit hon vill?



Jag blev väldigt imponerad av Blodröd väg på grund av dess uppslukande spänning och höga tempo. Därför var uppföljaren Rebellhjärta, som jag nu ska prata om, mycket efterlängtad. 
Tyvärr - som med många fortsättningar nu för tiden, tycks det som - lyckades den inte nå samma nivå.

Rebellhjärta känns ganska vilsen, som helhet. Var vill författaren till slut komma med berättelsen, egentligen?
Jag kan erskänna att jag även under läsningen av Blodröd väg fann det oklart vad allt som skedde skulle leda till, men kunde ha överseende med det på grund av den rafflande handlingen. Jag tänkte att svaren skulle komma senare, helt enkelt. Nu kan jag dock konstatera att man snarare fått fler frågor att grubbla på än svar till de gamla.

Men trots att berättelsens mål just nu känns otydligt är det ändå en spännande och bra sådan. Trots att det post-apokalyptiska landskapet allt utspelar sig i ter sig lite väl grått och trist ibland, öppnar det dörrarna för i stort sett vad som helst. Man kan aldrig vara riktigt säker på vad som väntar runt hörnet. Jag var inte alls beredd på de vändningar vissa saker tog!
Jag känner mig dock lite kluven över vad jag tycker om huvudkaraktären Sabas val och dess konsekvenser...

Nja, Rebellhjärta var bra, men inte så mycket mer. En besvikelse efter en så explosiv öppning som första boken var. Men jag gillar fortfarande berättelsen. Nu när Moira Young gett oss så många obesvarade frågor är jag väldigt nyfiken på vad som ska hända härnäst.
Det är dags för lite svar i bok tre, tycker jag. Gärna några oväntade händelser och avslöjanden också. 
Frågan är bara hur länge vi kommer få vänta på den svenska översättningen...

Bokens första mening: "Det är sent på eftermiddagen."

Tidigare böcker i serien: Blodröd väg
Uppföljare: Raging star (engelsk titel, april 2014)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0